Jump to content

Vilken kamera är mest lämpad för jobbet!?

staroffantasy

Recommended Posts

Hallå gott folk!

Ska starta upp ett litet mediaföretag nu efter jul. Jag kommer att göra webb-tv i nyhetsform, ibland kanske det blir ett studio-program med 2 gäster och pgm-ledare, jag kommer filma bröllop och göra musikvideos. Det ska bli kanon kul att komma igång och kunder har jag redan.

Det enda problemet är vilken sorts kamera jag ska köpa in! Jag har kollat på en himla massa olika men kan verkligen inte bestämma mig!

Jag har ca 100.000 kr för att köpa in kamera, ljud, ljus och stativ för!

Kameror jag kollar på är:

Sonys PMW-EX1 (xd cam) och även HVR-Z7E (hdv)

JVC:s GY-HD201EB (hdv)

Panasonics HVX201AE (dvc pro hd)

Har även kollat på lite billigare modeller, men det är de ovan nämnda kamerorna som känns hetast. Jag är faktiskt mest inne på JVC:s kamera, dels för att den har ett "riktigt objektiv", dels för att den spelar in 24p och dels för att den är av axelmodell!

Vilken kamera hade ni valt för ändamålet? Och vilket format är bäst, HDV, eller DVC PRO HD? Har stor beslutsångest över vilken jag ska välja! Snälla, kom med lite råd och tips!

Tack på förhand

/Oskar

Måste säga att jag verkligen gillar EX1an.

Den är både NTSC och PAL dvs:

1920 x 1080 / 59.94i, 29.97P, 23.98P, 50i, 25P

1280 x 720 / 59.94P, 29.97P, 23.98P, 50P, 25P

1440 x 1080 / 59.94i, 50i

just 720p60 ger möjlighet till grymt snygga slowmotion scener.

/KN

Reportage i 24p är väl ganska ovanligt?

reportgare i 24p är inget som hör till det vanliga, men man kan ju alltid prova =) nää men jag menade inte reportage, jag syftar mest på att köra bröllop och musikvideos i 24p.

Ja ex1 verkar vara grym, vad jag har läst, den stor nackdelen är minneskorten, som kostar skit mycket och man lär behöva några stycken!

Jag diggar iaf HVX201. Grymt bra färgåtergivning med 3CCD, men somsagt..korten kostar därefter. Kan iaf bli intressant å se när Fujifilm lanserar sitt 128 gigs kort, och hur mycket det kostar.

Annars kan du köpa en HPX500. Tror den ligger på 80k ex moms. Sedan behöver du ett objektiv, så räkna med att det blir 230k till.

Jag diggar iaf HVX201. Grymt bra färgåtergivning med 3CCD, men somsagt..korten kostar därefter. Kan iaf bli intressant å se när Fujifilm lanserar sitt 128 gigs kort, och hur mycket det kostar.

Annars kan du köpa en HPX500. Tror den ligger på 80k ex moms. Sedan behöver du ett objektiv, så räkna med att det blir 230k till.

HVX201 har jag provat och den är nice... men jag tycker inte om när det inte är ett riktigt objektiv. Vill gärna att skärperingen ska stanna, gillar inte när man kan vrida den 100 varv liksom.

Men visst ger den bra bild =)

Svårt val!

Vad kommer du göra mest?

Studioprogram med två gäster kräver minst två kameror...

Har en Z7 - utmärkt för webb-tv med CF-korten men annars lite si och så. EX1 har visserligen 1920x1080 men bara 35 mbs HD och Sony har världens sämsta kundbemötande.

JVC är bra till bröllop och sånt men band är ingen höjdare när man gör snabba webb-tv-reportage.

Skulle rekommendera två Panasonic 171 kostar 45000 st P2. Då har du alla fördelar.

JVC:n har ju en optionell hårddisk dit du kan spela in 720p (native) eller 1080i (extrapolerat)

Ja, det har den faktiskt. Men att spela in på band är inget som stör mig! Det går inte så jätte mycket fortare med minneskort!

Dessutom så är band väldigt billiga om man jämför med minneskort, än så länge!

JVC:n verkar vara en riktigt skön kamera. Är det någon som testat den ? Skulle vara intressant att höra vad folk tycker om den!