Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tog mig en titt, och det var därför jag postade länken.

Ärligt talat, jag vill verkligen inte trycka ned en ny manusförfattare (det är för få av oss redan), men formateringsreglerna finns där för att göra manuset lättläst, och centrerad dialog är inte lättläst.

Själv läser jag (nästan) aldrig felformaterade manus, och det beror helt enkelt på att formatering är mycket lättare att lära sig än det är att skapa intressanta karaktärer och en spännande intrig. Min erfarenhet är att om författaren inte har orkat lära sig formatet så har manuset i övrigt inte mycket att ge.

Återigen, jag vill inte jävlas med dig, utan hjälpa dig. Om du vill få ditt manus läst och kommenterat finns det ingen anledning att inte formatera manuset korrekt.

Lycka till!

/Jakob

Posted
Jag tog mig en titt, och det var därför jag postade länken.

Ärligt talat, jag vill verkligen inte trycka ned en ny manusförfattare (det är för få av oss redan), men formateringsreglerna finns där för att göra manuset lättläst, och centrerad dialog är inte lättläst.

Själv läser jag (nästan) aldrig felformaterade manus, och det beror helt enkelt på att formatering är mycket lättare att lära sig än det är att skapa intressanta karaktärer och en spännande intrig. Min erfarenhet är att om författaren inte har orkat lära sig formatet så har manuset i övrigt inte mycket att ge.

Återigen, jag vill inte jävlas med dig, utan hjälpa dig. Om du vill få ditt manus läst och kommenterat finns det ingen anledning att inte formatera manuset korrekt.

Lycka till!

/Jakob

Tack för hjälpen, laddade upp manuset som en Final Draft fil så ni som har programmet kan läsa det där, jag får inte rätt på att spara det som en PDF fil så om någon läser manuset får dom gärna spara det och ladda upp här så jag kan spara det haha!

Mvh Stoltz!

EDIT: Har ju löst sig nu

Posted

Jag kan bara tala för mig själv och jag läste färdigt...med nyfikenhet. Det var häftigt det där långt där borta vid oceanen. Tyckte om att du trots de manliga karaktärernas råhet vågade få med deras önskan om något annat, bättre. Saknade kanske lite om deras utseende och så...

Ett arbetsnamn kan hjälpa mig att hitta kärnan i berättelsen. Det är bara att ändra den sedan allt eftersom.

Det här med formatering kan vara viktigt i ett skede. Detta var väl grovskiss? Nej, det fanns ett visst djup som inte kan döljas av en oformaterad centrerad dialog.

Posted
Tack för hjälpen, laddade upp manuset som en Final Draft fil så ni som har programmet kan läsa det där, jag får inte rätt på att spara det som en PDF fil så om någon läser manuset får dom gärna spara det och ladda upp här så jag kan spara det här haha!

Mvh Stoltz!

Testa http://www.primopdf.com/

Bara öppna "skriva ut" i Word (eller vad du nu använder) och där bland skrivarna väljer du detta program. Filen kommer då sparas på datorn som pdf när du trycker SKRIV UT.

Den förklaringen borde stämma. Vill gärna läsa ditt manus och säkert andra med, detta gör de möjligt..

Posted
Jag kan bara tala för mig själv och jag läste färdigt...med nyfikenhet. Det var häftigt det där långt där borta vid oceanen. Tyckte om att du trots de manliga karaktärernas råhet vågade få med deras önskan om något annat, bättre. Saknade kanske lite om deras utseende och så...

Ett arbetsnamn kan hjälpa mig att hitta kärnan i berättelsen. Det är bara att ändra den sedan allt eftersom.

Det här med formatering kan vara viktigt i ett skede. Detta var väl grovskiss? Nej, det fanns ett visst djup som inte kan döljas av en oformaterad centrerad dialog.

Oj vilken positiv kommentar, tack så jättemycket! Ja deras utseende har jag i huvudet och ska skriva ner senare och en gör mitt absolut bästa för att komma på en titel, något kort och enkelt som förklarar hela twisten liksom, riktigt svårt. Men tack så jättemycket för responsen !

Posted
Testa http://www.primopdf.com/

Bara öppna "skriva ut" i Word (eller vad du nu använder) och där bland skrivarna väljer du detta program. Filen kommer då sparas på datorn som pdf när du trycker SKRIV UT.

Den förklaringen borde stämma. Vill gärna läsa ditt manus och säkert andra med, detta gör de möjligt..

Tack för tipset! Har nu laddat upp manuset i PDF!

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted
Ett manus jag skrivit ett bra tag, jag vill ha kritik på allt! precis allt.

Mvh

Stoltz

EDIT: Ännu nyare version !

Propert formaterat försättsblad,

Titel & författare centrerat upptill,

kontaktuppgifter nedre högra hörnet.

Fimpa samtliga Cut to black/Cut to

"Luftigheten" känns bra - har du klockat 1 minut/sida?

EXT. GATA_KVÄLL = EXT. GATA KVÄLL (Ingen understrykning)

DESMOND står för sig ovanför texten = fel.

Börja med att förtydliga omgivningen, vi bör göras införstådda att det är postapocalyptisk omgivning. Sedan DESMOND, stora bokstäver, och en beskrivning av utseende och sinnestämning i samma mening. (Titta helt enkelt efter, lättare än att förklara)

Du blandar engelska och svenska,

bestäm dig för endera.

(Ska du spela in i sverige så fall inte i "svengelska-fällan", dvs skådisar som pratar löjlig svengelska)

Jag lämnar formateringsreglerna därhän, det blir för långt.

Innehållsmässigt,

Detaljer är förvirrande, tex går Desmond till ett safehouse med anslag om prostitution, därefter ser han våldtäkt. Om kvinnorna är där ofrivilligt bör detta förtydligas.

Desmond haltar torterad ut ur källaren o promenerar ned där det finns kranar o annat, tydligen en realistisk sträcka på fem centimeter - och en plats han aldrig stött på tidigare.

(Detaljerna antyder att det inte rör sig om en hallucination)

Desmond är inte särskilt intressant eller låt mig säga det så här, det är inte någon man hejar på eller bryr sig om.

Heroinist, barnamördare, likgiltig för våldtäkt, kamratmördare etc

Den totala möjligheten att identifiera sig med antagonisten dräper allt intresse för hans oceantitt i slutet för mig.

Det blir som Äckel = Sitta o lalla o titta på oceanen.

Du bör överväga att ge Desmond några försonande egenskaper.

Din text är lättläst och ger en bra bild av vad som händer.

Notera att jag inte personligen tycker om din berättelse är samma sak som att jag inte tycker om ditt manus.

(Eller låt mig säga så här, jag förstår Ingmar Bergmans filmer, vilket inte betyder att jag gillar dem)

Hoppas ovanstående är till någon hjälp,

/Cerberus

Posted

Jag har fått läsa den känslomässiga delen/livsödesdelen i en postapokalyptisk saga, det känns som att resten saknas. Något som driver karaktären framåt eller omgärdar honom med tillräcklig mystik för att han skall 'fungera' i mina ögon. Sen så skulle en trevlig MadMax-inspirerad actionscen behövas. Pluspoäng för att han knäpper kompisen i slutet. Skulle behöva mer miljöbeskrivning för att komma i stämning.

/Mr H