Jump to content

Hur koppla dator till TV för att få rätt färger?

manst0n

Recommended Posts

Vill koppla datorn till en extern skärm/TV.

Vad behöver jag? Jag har S-video utgång eller vad det är.

Behöver jag bara en sån sladd och en TV med ett sånt uttag?

Och vart kan man köpa denna sladd? Och vad ska det vara för TV?

Nån som kan rekomendera en TV? (Som självklart är bra o visar rätt färger. )

Jag kopplade ihop min bärbara till en tjocktv och det fungerade alldeles utmärkt. Frågade först på Expert och de hade en sladd för ca 450 kr...gick sedan till ONOFF och de rekommenderade en S-videosladd för 80 kr och sedan att jag använder min sedan tidigare inhandlade lösa Scartkontakt (=scart på ena sidan och vit/gul/röd + S-video på andra sidan). Jag köpte sladden på ONOFF men när jag kom hem så visade sig att jag redan hade en sådan (fick den i samband med grafikkortsinköp).

Du sätter alltså S-videokabeln mellan datorn och scartens s-videouttag (detta ger dig bild). För att få ljud använder du en vanlig sladd som har vit/röd/gul i ena ändan och en vanlig hörlurkoppling i andra. Vit koppling på scarten och hörlurkontakt i datorn.

Nu finns det säkert andra enklare sätt men detta kör jag och det fungerar bra. Har du en platt-tv så finns det säkert mycket enklare kopplingar.

Det beror lite på vad du vill använda TV'n till.

Om syftet är att titta på köp-filmer på datorns DVD-spelare så fungerar Oldmans förslag ganska bra, färgerna blir inte alltid helt korrekta, men kan ibland duga.

Men om syftet är att redigera film och i samband med detta bedöma färger, jitter, maskning mm så föreslår jag följande lösning:

Koppla datorn med en firewire-kabel till DV-in på en videokamera, koppla sen analog-ut på videokameran till TV'n. Då ser du på TV'n en bild som stämmer med redigeringsresultatet.