Jump to content

På allas läppar

hola

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Det är alltid spännande att läsa dina manus, men i det här fallet kände jag faktiskt bara en växande frustration. Slutpoängen och allt som ligger bakom känns bara för dumt. Jag menar, huvudpersonens döda mamma ville verkligen möta kungen (varför?), så han dödar kungen... Jaha? Det skulle kanske funka om filmen var en minut lång, men som det är nu är nästan hela filmen bara en transportsträcka fram till slutpoängen, och det blir alldeles för ointressant.

Vad vill du egentligen säga med filmen?

Trots hårda ord, lycka till!

/Jakob

Nu råkade jag läsa Jacobs kommentar innan jag läste manuset, så det var lite spoilat för mig. Men jag tyckte att det var rätt spännande, kanske just för att jag visste vad killen skulle göra. Men jag håller med om att storyn är lite för orealistisk för att hålla för en såpass "lång" film.

Här kommer ett kortfilmsmanus som jag stirrat mig blind på.

Längd: 7 sidor

Ola

Jag uppskattar den här sortens humor, får jag säga så? Eller kanske snarare missförstånd, som jag tolkar det, mellan två generationer. Mamman är cirka 85 år och döende. (Mamman var cirka 50 år när hon fick sonen!)

Äldre är ofta lärda med att de kan hamna i helvetet om de inte levt tillräckligt syndfritt vilket ofta skapar stor ångest i kombination med den vanliga dödsångesten….Att vilja träffa Kungen tolkar jag som att hon vill dö och tror sig komma till himmelriket och där vill hon träffa Kungen Jesus.

Jesus kallas ofta för Kungen, Herren och vår svenska kung är Guds ställföreträdare i Sverige. Det är tanken bakom det religiösa inslaget i tillsättningen av kungamakten. Påven är Guds respektive Guds sons ställföreträdare i en väldigt stor del av världen och bland de flesta människorna i EU. De största länderna är katolska.

Åter till historien: Kung Gustav Vasa på 1500-talet ville inte underordna sig Påvens makt. (Fast påven är på väg att återta sin religiösa makt via EU.) Därmed övergick Sverige från att vara katolskt land till att bli protestantiskt. Den svenska kungen blev Guds ställföreträdare i Sverige, statskyrkans överhuvud. Kungen hade nu både stor ekonomisk makt och kontroll över undersåtarna tankar. Det var troligen statsmaktens söndagsskola eller folkskola som påverkat mammans önskan att få träffa Jesus när hon dör. Det var liksom det den kristna människans mål med sina fromma gärningar. var dom goda nog? Sonen missförstår vilken kung hon menar eller vet statsöverhuvudet kungen själv var gränsen går mellan kung och Kung?

Så här tänker jag och därför blir poängen en fullträff när mamman får sin sista önskan uppfylld – träffa kungen/Kungen. Det är inte dåligt av makten att få undersåtar att tro att vissa människor är mer gudomliga än andra. Den här soppan gav troligen kungen en fadd smak i munnen minst. Kanske tyckte han om den. Han kanske är van…vad har han för val? Är man tidigare kyrkans överhuvud och en god kristen så har man nog träffat på en och annan bokstavstroende…

Jag gillar när jag darrar på riktigt. När verklighet och film inte går att sära. Tänk vad det kan innebära för oss om vi kommer att leva i en stormakt som är fanatiskt bokstavstroende? Jag tänker på det fria ordet och fildelning. Dessutom så var det inte så länge sedan som statskyrkan togs bort av riksdagen. Nu är det en annan kung som har majoritetens beundran. Jag talar inte om Jesus och inte om Karl XVI Gustav utan påven. Nu pratar jag om Jesus-kungen, Karl-kungen och påve-kungen. Vilken soppa!

Hej på er, och tack för kommentarerna.

Jag har kanske varit för otydlig i min historia. Han dödar inte någon alls, det finns inget gift med i bilden. Det är den döda mammans aska som hälls i maten så att hon på det sättet får träffa kungen.

Vad den döende mamman menar med sin önskan kan man tolka lite som man vill, hon ligger på sin dödsbädd och är troligtvis fullproppad med alla möjliga droger. Det intressanta är hans tolkning av hennes ord och hans sätt att hålla fast vid henne efter hennes död.

Anima: Ja, det är helt klart tänkt som humor, och du har rätt i att hon var lite för gamla när hon fick sina barn. Det är inte omöjligt att få barn vid femti, men jag skall nog ändra det.

Ha det gôtt

Ola

Det är mycket bättre att det är mammans aska. Nu missuppfattade jag det kanske på samma sätt som Jacob eftersom jag som sagt läste hans kommentar innan jag läste manuset. Men det är uppenbarligen inte speciellt tydligt att det är mammans aska han slänger i soppan, vilket för övrigt är en bättre poäng än att han dödar kungen. Men handlingen måste bli tydligare så att man fattar poängen.

Jepp, jag var väl lite trött när jag läste och missuppfattade slutet. Att det är askan är bättre (men fortfarande lika omotiverat i grunden), men upplägget på filmen är för skumt. Personligen ser jag inte alls poängen med att filmen liksom börjar på slutet. Fram till sista scenen vet vi inte vad som driver huvudpersonen eller över huvud taget vad han sysslar med, vilket är rejält oengagerande. Att den börjar som en thriller gör förstås även att tankarna leds i helt fel riktning, vilket gjorde att jag missuppfattade slutet när det väl kom. Det är dock intressant att notera att vilcans läste manuset med spänning efter att ha läst min (falska) spoiler. I vilcans ögon fanns en drivkraft hos huvudpersonen som gjorde honom engagerad.

Då det är tänkt som humor skulle det funka bättre om man från början visste vad huvudpersonen försöker göra. Jag menar, även om du får till slutscenen ännu bättre, så konstruerar man inte en sjuminuterskomedi så att de första sex minuterna är tråkiga och intetsägande. Om man däremot vet exempelvis att det är moderns aska han har i plastburken så blir scenen när han spiller ut den på golvet kul istället för att bara vara "jaha?".

Lycka till!

/Jakob

Jag tyckte den var rolig:D

Uppfattade det verkligen inte som att han försökte döda kungen, var hela tiden på det klara med att det var askan han hällde i soppan.

Tycker vidare att sättet han tolkar och genomför moderns önskan på ger en tillfredsställande förklaring till hans motiv, han är lite knäpp helt enkelt.

Gillade även att han firar det med champagne framför tvn tillsammans med urnan, tror det kan bli en lustig liten film som man lämnar med ett leende.

Jag håller således inte alls med om att handlingen är för otydlig och behöver förtydligas. Som sagt så är övertydligt berättande en styggelse.

Den enda negativa kritik jag har efter en genomläsning och utan att ha tagit mig tid att fundera över manuset allt för mycket är att där fanns lite särskrivning och konstig meningsuppbyggnad.

Lycka till!

Hej igen

Jacob: Det är inte tänkt som en ren komedi, mer spänning med komisk slutknorr. Att ge bort askan på ett tidigt stadium är jag inte alls intresserad av. Du tycker att man som publik blir oengagerad av att inte förstå karaktärernas verkliga motiv och det håller jag inte med om, inte när det handlar om så kort tid och inte när man får reda på motiven på slutet.

Vilcans: Filmen är ju kronologisk med två flashbackscener som utspelar sig ett tag före filmens början. Alternativet skulle vara att börja filmen vid sjukhuset och sedan hoppa fram till nutid och... nja, jag är inte helt förtjust i den idén.

Josse: Kul att du gillade manuset. Du skrev att du trodde att det kunde bli en "lustig liten film som man lämnar med ett leende" och det är precis den effekten jag är ute efter. Men då gäller det förstås att det framgår att det inte handlar om något annat än mammans aska. Jag skall kolla över särskrivningar och meningsuppbyggnad.

Ola