IceboundFreeride Posted November 14, 2008 Posted November 14, 2008 Jag letar som titeln säger en kamera för att filma extremsport. Vi är ett gäng som gör snöskoterfilm, eftersom vi nu ska satsa seriöst så behöver vi lite bättre kameror att filma med. Tyvärr är jag inte särskilt insatt i tekniska termer och sånt om kamerafunktioner så jag har problem med att hitta en. Kameran jag söker ska: - Filma i HD-format. - Ha en hårddisk istället för dv-band. - Någorlunda smidig (den ska utan problem rymmas i en ryggsäck). - Tåla utomhus bruk. Alltså låga temperaturer och ganska kraftiga ljusförhållanden samt en och en annan stöt, det gör inget om den även är fukttålig (Men den här punkten är inte viktigast). - Gärna kunna filma i lite högre hastighet ( helst ända upp i 250 fps). - Även gärna kunna kompletteras med så kallad "35mm lins" eller "fish-eye". Det behöver ju inte vara någon kamera för riktig spelfilm, men det skulle vara kul om den hade "semi-pro" kvalitet. Jag har inget speciellt krav på prisintervall men billigt är ju bra, alltså under 20 000:- hade varit lysande. Men som sagt, jag skulle ändå vilja veta vad dom kostar och vad som skiljer dem åt. Jag har inte lyckats hitta någon kamera som innehåller dessa funktioner och hoppas ni lite mer kunniga inom ämnet vet en som gör det. 0 Quote
IceboundFreeride Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 Kom igen, någon måste ju veta av en kamera som fungerar! 0 Quote
berra_berra Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 http://forspaddling.com/ kika under artiklar och recensioner.. tyvärr ingen hdkamera, men den tål mycket.. 0 Quote
IceboundFreeride Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 http://forspaddling.com/ kika under artiklar och recensioner.. tyvärr ingen hdkamera, men den tål mycket.. Tack, men det är väl inte riktigt vad vi behöver. Det är inte just tåligheten som är viktigast, snarare kvalitet. Vi har redan en headcam byggd för riktigt tuffa förhållanden, inte bästa kvalitén men den är vattentät till 3 meter och är ännu smidigare. Det vi söker är en kamera som filmar i riktigt bra kvalitet för pengarna och sparar på hårddisk/DVD. 0 Quote
MrErik Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 I många pro extrem sport filmer brukar dom använda Panasonic HVX200, Panasonic DVX100 och Sony PMW-EX1 kameror men det är ingen Hård disk kameror direkt. Sony Handycam HDR-SR11 kanske kan vara något om du vill haen bilig kamera med Hård disk. Man har alldrig provat den så vet inte om den är bra. 0 Quote
Oldman Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 En liten varning kring hårddiskar. Jag sökte en kamera för att bla filma skidåkning. Vid skidåkning i alperna är det inte helt osannolikt att man befinner högt upp mao >3000 m havet. Läste, tror det var på sonys site, att garantin inte gäller över 3000m. Har för mig att andra tillverkare hade samma friskrivning. Nu kanske inte snöskoteråkning görs på den altituden, men det kanske är bra att veta. Lycka till! (för mig blev det en Canon HF10) 0 Quote
Team_fagott Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 hårdiskkamera är nog ingen bra idé om du ska flänga och kränga. 0 Quote
IceboundFreeride Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 En liten varning kring hårddiskar. Jag sökte en kamera för att bla filma skidåkning. Vid skidåkning i alperna är det inte helt osannolikt att man befinner högt upp mao >3000 m havet. Läste, tror det var på sonys site, att garantin inte gäller över 3000m. Har för mig att andra tillverkare hade samma friskrivning. Nu kanske inte snöskoteråkning görs på den altituden, men det kanske är bra att veta. Lycka till! (för mig blev det en Canon HF10) Okej och det berodde på? Nä mest troligt ligger vi aldrig över 1500 möh så det är nog ingen fara. Hur fungerar den kameran för dig? bra kvalitet? Manuella inställningsmöjligheter? 0 Quote
IceboundFreeride Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 hårdiskkamera är nog ingen bra idé om du ska flänga och kränga. Okej varför inte det? 0 Quote
Jak00b Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 om du ska filma snöskoter så ska du absolut inte ha hårddisk tycker jag. Disken kan frysa om det är för kallt å då går ju allt förlorat. Men sen har jag aldrig litat på hårddiskar. 0 Quote
StenR Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Kanske små tåliga minneskortkameror som Panasonic SD5/SD9 eller Sony TG1/TG3? Sen är det ju ett stooort steg upp till Acam dII: http://www.ikonoskop.com/dii/ Jag tror ändå att relativt stora och många minneskort är bättre än en stor och känslig hårddisk. Med hårddisk så är nya Canon HG21 värt att titta på eller den större JVC GZ-HD7. 0 Quote
ChrisSFP Posted November 17, 2008 Posted November 17, 2008 hårdiskkamera är nog ingen bra idé om du ska flänga och kränga. Huum håller med, du skall absolut inte filma med nån konsumentkamera med hårddisk. De har sunkig kvalite och de ger dessutom en komprimering direkt i kameran, lite VHS kopierings varning. Enligt de krav du specificerar så eftersöker du HD, då kan du stryka HVX:en tyvärr då den filmar i 960 upplösning. EX1 är ett bra val, filmar på minneskort och har bla varit på Mount Everest så den lär fungera utmärkt. Bra optik och Native slowmotion som du säkert kommer vilja ha förr eller senare.. sen är det bara prislappen men det får du avgöra själv. Sjuukt smooth med Final Cut dock, kan mixa alla modes på samma timeline på min bärbara MacBook Pro och 1 timme filmat material tar ca 3 min att tanka in =) Själv har jag filmat mycket med Sony FX1 som är baserad på DV band. Funkar utmärkt, är inte heller 1080p (HD i folkmun) men det är iallafall bra nära (1080i, 1440 non-square pixels, which are then expanded back to 1920 square pixels during playback- rakt saxat från Wikipedia så slapp man skriva det själv). Sjukt bra kamera som du kan få tag på till vettiigt pris, kanske mest kamera för pengarna just nu. Du kan se lite exempel på filmer jag gjort på min hemsida. http://www.skullfilms.se 0 Quote
IceboundFreeride Posted November 17, 2008 Author Posted November 17, 2008 Huum håller med, du skall absolut inte filma med nån konsumentkamera med hårddisk. De har sunkig kvalite och de ger dessutom en komprimering direkt i kameran, lite VHS kopierings varning. Jasså så upplösningen blir inte lika skarp som "äkta" HD om man har hårddisk? Är det bara Mini-DV och/eller minneskort som gäller då? EX1 är ett bra val, filmar på minneskort och har bla varit på Mount Everest så den lär fungera utmärkt. Bra optik och Native slowmotion som du säkert kommer vilja ha förr eller senare.. sen är det bara prislappen men det får du avgöra själv. Sjuukt smooth med Final Cut dock, kan mixa alla modes på samma timeline på min bärbara MacBook Pro och 1 timme filmat material tar ca 3 min att tanka in =) Okej lät precis som kameran jag önskar mig, då är det ju bara budgeten.. Men du får gärna berätta mer om "Native slowmotion", är det hög fps den filmar i då? (är ju inte extremt insatt) Själv har jag filmat mycket med Sony FX1 som är baserad på DV band. Funkar utmärkt, är inte heller 1080p (HD i folkmun) men det är iallafall bra nära (1080i, 1440 non-square pixels, which are then expanded back to 1920 square pixels during playback- rakt saxat från Wikipedia så slapp man skriva det själv). Sjukt bra kamera som du kan få tag på till vettiigt pris, kanske mest kamera för pengarna just nu. Du kan se lite exempel på filmer jag gjort på min hemsida. http://www.skullfilms.se Riktigt grym teaser måste jag först säga, proffsigt redigerat! Är allt filmat med Sony HDR FX1? Blev riktigt sugen på den kameran, men jag har fortfarande någonting emot Mini-DV, det känns som onödigt bök och att det bara strular.. 0 Quote
IceboundFreeride Posted November 17, 2008 Author Posted November 17, 2008 Kanske små tåliga minneskortkameror som Panasonic SD5/SD9 eller Sony TG1/TG3? Sen är det ju ett stooort steg upp till Acam dII: http://www.ikonoskop.com/dii/ Jag tror ändå att relativt stora och många minneskort är bättre än en stor och känslig hårddisk. Med hårddisk så är nya Canon HG21 värt att titta på eller den större JVC GZ-HD7. Jag söker som sagt kvalitet och enligt mina erfarenheter så ger mindre minneskortskameror betydligt sämre videokvalitet än "vanliga" kameror, även om de filmar i HD. Beror detta på de större objektiven, de högre ljusinsläppet eller är det helt enkelt lite mer avancerat när de kommer till optik? 0 Quote
IceboundFreeride Posted November 17, 2008 Author Posted November 17, 2008 om du ska filma snöskoter så ska du absolut inte ha hårddisk tycker jag. Disken kan frysa om det är för kallt å då går ju allt förlorat. Men sen har jag aldrig litat på hårddiskar. Hade problemet nu att en HD kamera stängde av sig av sig självt för att det var för kallt, är detta på grund av hårddisken då tro? 0 Quote
Oldman Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Du kan se lite exempel på filmer jag gjort på min hemsida. http://www.skullfilms.se Snyggt ! Hälsa Micke Sandy om du ser honom. 0 Quote
ChrisSFP Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 Jasså så upplösningen blir inte lika skarp som "äkta" HD om man har hårddisk? Är det bara Mini-DV och/eller minneskort som gäller då? Okej lät precis som kameran jag önskar mig, då är det ju bara budgeten.. Men du får gärna berätta mer om "Native slowmotion", är det hög fps den filmar i då? (är ju inte extremt insatt) Riktigt grym teaser måste jag först säga, proffsigt redigerat! Är allt filmat med Sony HDR FX1? Blev riktigt sugen på den kameran, men jag har fortfarande någonting emot Mini-DV, det känns som onödigt bök och att det bara strular.. Tackar, njo det mesta är filmat med FX1 samt lite med en HVX200. Native slow är när du filmar i en högre hastighet än uppsåelning, vanlig video är 25p, filmar du i 50p och spelar upp det blir det i halva hastigheten. Hårddiskkameror har inget med kvalite och skärpa att göra, optiken och kameran bestämmer detta. Dock så är alla hårddiskkameror mig veterligen i den lägre prisnivån och då får du ovanstående problem på köpet. DV band är fortfarande det billigaste alternativet kontra prisnivå för en vettig kamera. Minneskort används för att uppnå en högre bitrate som i sig själv inte säger ett skit om kvallan, dock kan man sammanfatta att för en högre upplösning och mer färger behöver man en högre bitrate än 25mbit/sek som är max på DV-band oavsett kamera. Fördelen med band är att de finns överallt och är lätt att ta med sig.. även om du lägger 30k på 2 st 32gb minneskort till en HVX200/HPX171 så kommer du bara kunna spela in 64 minuter.. så filmar du en hel dag får du plocka med dig en dator i fält, ex att du vill spela in en konsert eller liknande.. då kanske den är 3 timmar.. då är HDV ett kungligt format.. rätt verktyg för rätt jobb helt enkelt. Snyggt ! Hälsa Micke Sandy om du ser honom. Will do, från vem ska jag hälsa? Lär säkert träffa han nästa helg när vi kör premiären i Tandådalen 0 Quote
Oldman Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 Will do, från vem ska jag hälsa? Lär säkert träffa han nästa helg när vi kör premiären i Tandådalen Du kan hälsa från "familjen" i Sollentuna (han har ganska bra koll på vilka de är...). Lycka till i Sälen! 0 Quote
Recommended Posts