Gå till innehåll

Codec


korvdotcom

Recommended Posts

Beror väl iof som jag ser det på vad du ska ha det till!

Själv gillar jag Quicktime & MPEG, speciellt MPEG är väldigt stabilt & funkar i ur & skur :-)

Real Media suger get & bör undvikas till varje pris.

Även DivX & nu efter det fått mogna en stund XviD är codecar jag haft god nytta av :-)

WMV filer har vad jag tycker ärkeful bild, men å andra sidan så blir dom föredömligt små.

Ogg Vorbis har jag bara haft problem med, undvik om du vill att folk ska kunna se filmen.....

Vad du bör använda beror helt på vad du vill ha filmen till, men det är dom här jag har åsikter om just nu :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

God kvalitet och hyfsat liten fil får man med QuickTime-komprimeringen Sorensen Video 3. Rekommenderas ofta av semiprofessionella producenter.

Dock ligger tonvikten på kvaliten, inte att det ska bli så lite fil som bara går.

Annars är det nog mest att prova sig fram bland de olika komprimeringarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vag jag har förstått så verkar mpeg4 vara på frammarsch. Quicktime tar den och Nero fixar det.

 

Eller slåss de för ett format som ogillas, vad vet jag. Jag faller för Quicktimes reklam för mpeg4 i alla fall. Bara för att Quicktime varit bra och stabil när jag använder det.

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Vilken är den absolut bästa gratis-codecen? Med bästa menar jag så bra kvalitet som möjligt med sån liten filstorlek som möjligt. Finns det någon gratis-codec till quicktime som fungerar bra?

 

Själv gillar jag gamla go'a DivX 4.12. Den fungerar alltid ypperligt för mig. Bilden blir relativt bra och filerna blir små. Jag gillar inte de nya DivX-codecen, det blir större filer när jag använder dem av någon anledning, och bilden ser ut som ett knattedisco ibland.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

God jul alla,

 

det ser ut som det är drygt ett år sen det skrevs något här.

 

Jag har nu ägnat åtskilliga timmar med APP 1.51 till att försöka exportera ett 10-minutes projekt (där hälften utgörs av jpg-bilder), avi-filen är knappt 1 GB. Jag vill (helst) få den till mpeg4-format, men den möjligheten hittar jag inte i APP.

 

Jag har testat att koda till olika mpeg2-varianter och till Quicktime. I det senare fallet finns bara ljud i mov-filen. De övriga försöken resulterade i många svarta ramar runt jpg-bilderna, förlust av tranistions mellan bilderna och diverse hack i film och ljud.

 

Jag har spelat upp resultaten i Quictime, Win Media Player, Real Player och VIC Media Player. Den senare (kanske ganska okända) spelaren klarade uppgiften bäst, men fortfarande med de nämda problemen.

 

Jag vill ladda upp resultatet till YourTube med bästa kvalité. På YouTube kan man läsa:

 

"We recommend the MPEG4 (Divx, Xvid) format at 320x240 resolution with MP3 audio, at 30 frames per second." 4) Hur fixar man det i APP?

 

1) Vilken är skillnaden mellan mpeg 2 och 4 och skulle ver 4 ev fixa problemen?

2) Finns mpeg 4 som plugin till APP eller hur gör man?

3) Vilket alternativ i snårskogen av encoding-varianter i APP 1.51 ska jag välja?

 

Tack på förhand för svar, trial-and-error-metoden verkar inte funka...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...