jonkanon Posted September 23, 2004 Posted September 23, 2004 Moj, Enligt SAOL, 1."Ultrarapid, adj; om filmfotografering, ytterst snabb" 2 "Ultrarapid; ytterligt långsam rörelse vid återgivning av film" min tolkning är så att man filmar i ultrarapid och sen drar ner farten och uppnår en effekt av slow motion. Så det ser ut som slow motion eller så ser det ut som man har filmat i ultrarapid. och deras första förklaring av ordet är väl direkt översatt till svenskan. för låt säga att man vill skriva att några rör sig i ultrarapid. vad menar jag då? Spattspöken eller sega gubbar. Ultra betyder: ytterlighetsytterligt, bortom utanför... Rapid betyder: snabb, hastig... "Jag flög över styret till min motorcykel. Jag såg marken under mig, människorna under mig, stolpen framför mig. Folk säger alltid att man uppfattar mer när en olycka sker. Som om allt rör sig i ultrarapid. Men det hände inte för mig. Jag såg allt i ultrarapid." Usch vad tråkigt jag har, jon 0 Quote
Ronnie Posted September 24, 2004 Posted September 24, 2004 När något rör sig i ultrarapid så rör det sig snabbt. När man då filmar i ultrarapid så filmar du fler filmrutor per sekund än normalt (kanske 75 rutor per sekund istället för 24 / 25). När man sen spelar upp det man filmat i ultrarapid så spelas det upp i 24 eller 25 rutor per sekund (beroende på var man befinner sig på våd jord), detta gör att händelsen dras ut. Låt oss säga att vi filmar tre sekunder med 75 rutor/sekund (225 bildrutor sammanlagt). När vi sen spelar upp detta tar det 9 sekunder att spelas ut (225 / 25 (rutor per sekund) och vi får slow-motion. Så effekten av att filma i ultrarapid blir slow-motion :). 0 Quote
jonkanon Posted September 24, 2004 Author Posted September 24, 2004 Jag ska nog tillägga att varför jag muttrar så mycket är för att jag hela tiden läser ultrarapid i diverse böcker. Fast de menar slow motion. Men tydligen så är det korrekt att säga ultrarapid och mena slow motion, men jag personligen tycker det bara verkar vara förvirrande att godkänna ett sånt språk. Wow det här är nästan som en insändare, här försökte jag lägga en smiley men det funkade inte... :), ha! där var den :) !!! jon 0 Quote
Cruzito Posted September 24, 2004 Posted September 24, 2004 Men ultrarapid är ju bara sakta i filmsammanhang, eftersom bilderna inte kan ses i sin ursprungliga hastighet...., så det är som du säger klurigt att veta vad dom menar. 0 Quote
Christian van Caine Posted September 24, 2004 Posted September 24, 2004 Kan väl tänka mig att det räknas på samma sätt som med ultra- & infra-ljud? Misstänker att det helt enkelt fattas ett "lågt" i mitten, så det blir "ultra-låg rapid" & "ultra-lågt ljud" :-) Betyder inte rapid (inte engelska ordet alltså) mer hastighet vill jag minnas? Minns inte vilket språk det skulle vara i så fall, men känns logiskt! Pax Vobiscum! Christian 0 Quote
mattforshort Posted April 5, 2005 Posted April 5, 2005 [citat=Christian van Caine]Kan väl tänka mig att det räknas på samma sätt som med ultra- & infra-ljud? Misstänker att det helt enkelt fattas ett "lågt" i mitten, så det blir "ultra-låg rapid" & "ultra-lågt ljud" :-)[/citat] Ultraljud är ju inte lågt utan högt ljud, över hörbar frekvens. Infraljud är lågt. Ville bara flika in :) 0 Quote
jmalmsten Posted April 23, 2005 Posted April 23, 2005 underliga ordval får vi leva med... Det är fortfarande vanligt att höra "Jätteliten"... men man säger inte pyttestor... Ultrarapid syftar nog på inspelningshastigheten, och jag har aldrig hört det i andra sammanhang än som i filmvisning att det är något som går fort men upplevs sakta... dubbelt så snabbt vet du... ______________________________ - Private, hold up your left hand! - Yes liutenant! - That's the right hand! (högra) - Sorry liutenant! - That's the right hand! (rätt) - What do you mean sir? ... 0 Quote
gorse Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Knepigt. På engelska heter det "rapid" och spanska "rapido" och betyder snabb. Ultra kan inte jag tolka på annat sätt än extra snabb. Men jag funderar på om det inte har med sporten att göra på 70-talet. När man visade målen i repris pratade man om att se i ultrarapid medan ett blinkade R syntes i hörnet. Jag tror inte det var korrekt ens på den tiden, men det rotade sig. Dock har jag en del fördomar om sportkomentatorer.... Slår man upp Ultrarapid så betyder mycket riktigt mycket snabbt. 0 Quote
Pace Posted April 24, 2005 Posted April 24, 2005 Ultrarapid är inte detsamma som slow motion. Ultrarapid inspelning innebär som redan påpekats att man spelar in i högre hastighet än vad som är normalt. Om man sedan spelar upp det i normal hastighet kommer en bieffekt vara att motiven rör sig långsammare, alltså i slow motion. Om man använder sig av ultrarapid uppspelning så skulle man i annat fall få betydligt snabbare rörelser av motivet, alltså fast motion. Jämför med höghastighetskamera. Den skjuter bilder i hög hastighet, men resultatet (bieffekten) är slow motion när det spelas upp i normal biohastighet. SAOL beskriver detta, även om det kanske är lite svårtytt: [citat=SAOL]1."Ultrarapid, adj; om filmfotografering, ytterst snabb"[/citat] Alltså menar de: Vid inspelning spelar vi in helvetiskt snabbt. [citat=SAOL]2 "Ultrarapid; ytterligt långsam rörelse vid återgivning av film"[/citat] De menar: Nu spelar vi upp det som vi tidigare spelade in snabbt. Resultatet blir långsamma rörelser. Hoppas att jag skänker klarhet i frågan. :) 0 Quote
Recommended Posts