Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Läste att Sony Vegas 8.0 kan köras i 64 bit mode. Renderingstider nästan halveras.

17 minuter med XP 32 och 9 med Vista 64 i renderingstid för ett exempel projekt.

Har Adobe någon plan med Premiere Pro CS4 eller har inte mognaden kommit än?

Hur är det med Avid (Express), har de 64 bitars program för PC?

Postad

Provat läsa på deras hemsida?

Jag citerar från Adobe:

http://www.adobe.com/products/premiere/faq/

Does Adobe Premiere Pro run on 64-bit versions of Windows Vista®?

Yes, Adobe Premiere Pro is optimized to run on 64-bit systems. The key advantage of 64-bit systems is that they can use up to 64GB of RAM. Adobe Premiere Pro CS4 can use large amounts of this memory because it splits different tasks into separate processes. This allows Adobe Premiere Pro to work with larger projects and to perform more operations, such as batch encoding while editing, at once.

En annan länk som är värd att läsa

http://blogs.adobe.com/jnack/2008/04/photoshop_lr_64.html

Angående Avid och 64bit är det däremot mycket tystare kring.

Postad

Jag skulle tro (min egen privata teori) att Vegas-resultaten genereras av extremt "64-optimerade projekt". Det är långt ifrån allt som går fortare om man har fullt 64-bitars stöd, men det är givetvis en fördel (vilket John N och Scott B förklarar närmare på tidigare nämnda blog).

Men som sagt, både PPro och AE har 64-bitars optimering (genom processplitting) och självklart ger 64-bitars operativ också fördelar om man har många program igång samtidigt. Ett exempel är all export i PPro som sker genom Adobe Media Encoder som körs som en separat "tråd" och dessutom kör exporten från ett "temp-projekt" som är helt separerat från projektet du jobbar i.

Du kan alltså exportera projektet "Kalle Anka" och tidslinjen "Musse Pigg" och samtidigt jobba vidare på den samma.

Men PPro/AE är i grunden fortfarande 32-bitars program.

Om bara Apple kunde släppa en 64-bitars QT också. Och alla plugin-tillverkare som måste släppa uppdaterade versioner.

/Max

Postad
Provat läsa på deras hemsida?

[.

Jo jag har läst en del :) Men tack för länken till deras FAQ!!

Jag har inte sett att Premiere Pro CS4 i sig själv är 64 bitars program, vilket det inte heller är som Max säger.

Att det går, som så många andra 32 bitars program, att köra i 64 bitars miljö är inget konstigt.

Men jag måste erkänna att jag inte sett om Vegas är 32 eller 64bitars uppbyggd, men jag uppfattade deras reklam att Vegas var 64bitars och att det inte bara gick att köra på 64 bitars operativsystem.

Edit: Jo läser man riktigt så är Vegas 8.1 eller 8.0c !?! ett 64 bitars program.

Postad
Jag har inte sett att Premiere Pro CS4 i sig själv är 64 bitars program, vilket det inte heller är som Max säger. Att det går, som så många andra 32 bitars program, att köra i 64 bitars miljö är inget konstigt.

Sant, men det är inte många 32-bit program som kan "dela upp sig självt" för att kunna utnyttja mer minna än en 32-bit applikation normalt "kan" göra.

/Max

Postad

Utan att ha testat så är jag inne på Max teori han skrev i sin första post i den här tråden och skulle personligen inte stirra mig blind på 32-bitar eller 64-bitar. Man får mer prestanda ur ett 32-bitarsprogram med en vass processor och bra med minne än samma program i 64-bitarsversion på en sämre processor och mindre minne. Prestanda handlar om mer än bara 64-bit v.s 32-bit. Ibland kan tom 64-bitarsprogram vara slöare på vissa saker pga att det är mer data som skall skyfflas internt.

Att AE CS3 använder alla mina fyra processorkärnor till ca 100% när jag renderar samt att Adobe Media Encoder CS3 gör likadant när jag tex renderar till MPEG2 samt att CS4 gör likadant trots att dom är 32-bitarprogram stör inte mig. :)

Men, jag håller med om, *utan att tveka en sekund*, att det känns trevligare med ett 64-bitarsprogram. Jag hoppas starkt på att CS5 innehåller fler 64-bitarsversioner än enbart Photoshop som i CS4 nu finns i 64-bitarsversion. :)

Postad

Jag pratade med Avid igår och de ligger i samma banor som andra. De har stöd för att fungera i 64bit-miljöer, likt Vegas och PPro, men Avid har inget renodlat 64bit program idag, undantaget ett program som jag inte kommer ihåg vad det hette bara för det..gaah.

Oavsett, så sa de att de jobbar på det, men för att förtydliga lite det som står i bloggen jag länkade till, så sa även Avid att man kan inte snabbt konvertera ett 32bit program till 64bit. Det är enklare att göra om ett Windowsprogram till MacOS än att göra ett 32 till 64.

Att skriva till 64 handlar generellt om att skriva om programmet från grunden totalt, och det är det som tar tid.

Så Avid jobbar på det men kunde inte lova nåt mer än att de hoppas ha något ut inom en 3års period.

..och jag personligen tror det svaret gäller de flesta redigeringsprogram idag.

Postad

Och som påfyllnad: I fallet Photoshop gäller det ca 4.000.000 rader kod som ska ändras.

Men jag håller med Rogge: Jag vill ha och "alla" kommer att nå dit. Förr eller senare.

/Max

Postad

Om man behöver ändra 4000000 rader kod för att kompilera ett program för 64-bitarsmiljö så har man gjort något allvarligt fel. I ett normalt program är det ytterst lite kod som är beroende av huruvida processorn körs i 64- eller 32-bitarsläge. Men det är klart, Adobe kan ju ha klantat till det...

Därmed inte sagt att det är lätt att porta en stor applikation med några år på nacken till 64-bitarsmiljö, men några miljontalsrader kod som behöver ändras är det knappast. Det svåra är snarare att hitta den kod som behöver ändras, göra ändringarna och testa dem. Det tar mycket resurser, som många tillverkare antagligen inte anser att de har eftersom 64-bitarsmarknaden fortfarande är för liten.

Postad

Isåfall har Avid också "klantat" till det, samt en rad andra mjukvaruleverantörer som säger samma sak; - Det är otroligt mycket kod som måste skrivas om från grunden.

Scott Byer en av ingenjörerna till Photoshop säger så här:

...

A 64-bit application can't be run on a 32-bit chip or a 32-bit operating system. That means a 64-bit version of Photoshop would have to be a completely separate binary from the 32-bit version. A separate binary has a huge cost associated with it (in terms of features we can't do because we have to spend resources elsewhere). Quality assurance is a big part of that - you essentially have to dive in and test every corner of the app for each binary, across the matrix of supported operating systems - but there are also many ancillary pieces that add to that cost as well.

...

Postad
Isåfall har Avid också "klantat" till det, samt en rad andra mjukvaruleverantörer som säger samma sak; - Det är otroligt mycket kod som måste skrivas om från grunden.

Scott Byer en av ingenjörerna till Photoshop säger så här:

...

A 64-bit application can't be run on a 32-bit chip or a 32-bit operating system. That means a 64-bit version of Photoshop would have to be a completely separate binary from the 32-bit version. A separate binary has a huge cost associated with it (in terms of features we can't do because we have to spend resources elsewhere). Quality assurance is a big part of that - you essentially have to dive in and test every corner of the app for each binary, across the matrix of supported operating systems - but there are also many ancillary pieces that add to that cost as well.

...

Att det inte är samma binärkod är en sak. Det betyder inte att man måste skriva om all källkod. Lite förenklad datavetenskap: Källkod är den programkod som programmerare skriver. En s.k. kompilator omvandlar sedan denna till binärkod, som är den kod som en processor kan exekvera. Samma källkod kan kompileras för både 32-bitars och 64-bitars miljö, och kräver alltså inte dubbelt arbete för att göra en version som fungerar i båda. Men det kan finnas delar av programmet som av någon anledning måste skrivas specifikt för 32 eller 64 bitar. Det som kan vara svårt är att hitta exakt vad man behöver ändra och att genomföra dessa ändringar. Precis som Adobes tekniker säger så handlar det framför allt om att det tar mycket resurser att testa att man har lyckats. Quality assurance är något som ofta tar enorma resurser inom programvaruutveckling. Att lägga till ett nytt operativsystem eller ny processorarkitektur (32 eller 64 bitar) gör att det blir mer jobb för QA-avdelningen, nära på direkt proportionellt mot hur många versioner man gör.

Det handlar fortfarande inte om att det är mycket kod som ska ändras eller skrivas om från grunden. (Och om det är det så har man gjort något fel från början. Huruvida Adobe har gjort det eller inte vet jag inte.) Det som kostar är alltså QA. Sen tillkommer kostnaden för support när man väl har släppt applikationen.

Postad

Men om t.ex. minneshanteringen är annorlunda (vilket jag uppfattat att det är i 64) och vi pratar om mjukvara som är minnesintesiva och det är en av huvuddelarna för att programmet ska prestera vad som förväntas av det så låter det som att mycket ska göras om.

Jag är inte på något sätt någon programmerare, utöver mina 10 raders phpscript jag lyckats få ihop ibland, men jag försöker väl se på logiken istället.

Det låter ju ändå så att när man pratar med dom så verkar det vara ett "helvete" att få det att fungera till 64.

Postad

Hur mycket som måste göras om hänger mycket på hur man gjorde från början. Det kan vara mer eller mindre jobb. I vilket fall är det som sagt massor av jobb (utöver programmering!) att stödja en ny plattform. Däremot är det inte svårt på det sättet och av de anledningarna som man kan tro om man inte är så insatt. Jag har jobbat med programmering i hur många år som helst, så jag vågar påstå att jag har viss koll, och om man behöver ändra 4000000 rader kod för att porta till 64 bitar så har man klantat till det. (Lyckligtvis tror jag att Max menade att Photoshop består av 4000000 kodrader, vilket inte är samma sak som att man måste ändra allihop!)

Postad

Har för mig att det är ca 4.000.000 som skulle ändras, men jag ska kolla igen bara för att vara säker (jag kan och hoppas nästan ha missuppfattat det).

Och jag kan tänka mig att mycket av det beror på att delar av programmet är sen "stenåldern" men ändå måste behållas för att vara bakåtkompatibel (vilket är ett krav från regeringar/dagstidningar/etc). I Mac-fallet, vilket siffran gällde, var det dessutom värre än för Windows eftersom hela interface-motorn måste skrivas om från grunden då Apple "ditchade" sin gamla. Därav att Windows-versionen kom först.

Och jag kan inte heller särskilt mycket om kodning...

/Max

• 7 månader senare...
Postad
I can tell you, but then I have to kill you...

(Och alla andra 11 114 medlemmar)

Men detta är ju inga ord: :birp

//Max

Det är helt okej. Jag har ändå sålt min själ till Blizzard Entertainment, så jag litar på att de återuppväcker mig som odöd om jag skulle dö.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...