Mega99 Postad 16 januari 2009 Postad 16 januari 2009 Vem har sagt att vi försöker fastslå? Det är ju så det är. Kan du inte kunna göra en 180% rotation och gå från skräck till komedi så är du ingen bra regissör... som regissör så ska du kunna tänka djupt in i genrerna och koncentrera dig 100% på t.ex. skräckfilmen, men efter att den är gjord och du inte kan göra en komedi film direkt efter så har vi ett problem. Ett tecken på en bra regissör = Steven Spielberg. Han kan göra det mesta och inget är sämre än det andra. Han har gjort Skräck (Hajen), Sci-Fi (War of the Worlds), Drama (Schindler's List) och Äventyr (Jurassic Park, Indiana Jones). Äventyr är klart hans starka sida, men det betyder inte att han gör mindre bra filmer om skräck, drama och komedi m.m. Du har en viss nivå. Du ska bara gå uppåt och aldrig lägre än denna "linje". Om du är bra på att göra skräck så borde du kunna höja dig ett snäpp, men är du sämre på att göra komedi så ska du inte gå under linjen. För då är du en dålig regissör. Det är det som gör det enkelt att skilja bort flera hundratusen regissörer från de bra regissörerna. Det är som att dela in i svart och vitt. Dela in dem i 2 fack, för du har ingen nytta av mellanhänderna. De är bara waste of space för de talangfulla. Du behöver de sämsta för att lära dig utav dem och du behöver de bästa för att konkurrera med. Men nu lyssnar du ju inte alls. Vad jag säger är att du kan ju inte ta en person som aldrig arbetar med komedi i hela sitt liv och förvänta dig att han faktiskt ska göra något felfritt. Om du känner dig säker inom Komedi, ja då finns det ju inget att diskutera här. Frågan är ju vad ni ska inrikta er i nu, för att projektet ska bli så lyckat som möjligt- Det betyder ju att har du 8 skräckfilmsregissörer så väljer du ju inte drama ;) 0 Citera
Insaniac Postad 16 januari 2009 Postad 16 januari 2009 Men nu lyssnar du ju inte alls. Vad jag säger är att du kan ju inte ta en person som aldrig arbetar med komedi i hela sitt liv och förvänta dig att han faktiskt ska göra något felfritt. Om du känner dig säker inom Komedi, ja då finns det ju inget att diskutera här. Frågan är ju vad ni ska inrikta er i nu, för att projektet ska bli så lyckat som möjligt- Det betyder ju att har du 8 skräckfilmsregissörer så väljer du ju inte drama ;) För att starta allt så vill jag säga att denna killen gjorde typ nån julkalender har jag för mig. Jag kommer ihåg att jag såg ett avsnitt och stängde av rätt så snabbt. Och om jag minns rätt så var det en komediserie. Och som regissör så ska du likt en skådespelare, manusförfattare och D.O.P. förbereda dig. Skådespelaren ska komma in i karaktären, manusförfattaren ska samla fakta och försöka få manuset att bli så bra som möjligt (t.ex. en WW2 film vill publiken gärna ha autentisk). DOP'en ska ta reda på vad som blir bäst bild/ljus till filmen. Samma sak måste regissören göra. När vi hade ett projekt om genusperspektiv, vilket är ett jäkligt svårt ämne att jobba med då du ska få fram själva genusperspektiv på 1.30 minut, så satt jag mig ner och gick igenom vad genusperspektiv är. En regissör måste ju kolla på komedi-filmer, prata med komiker (de är ju trots allt experterna på vad som är roligt) och såklart allmänt folk (komiker må vara experterna, men publiken är de som betalar dina räkningar) och utifrån detta få en uppfattning av vad som är roligt och arbeta utifrån detta. Jag gilla det sista du sa. Varför ska du spela trummor i ett band när du spelat gitarr under hela din uppväxt? Liksom, jag tycker att valet av komedi är så super-impulsaktigt. Det är i mina ögon ogenomtänkt. Att rösta är väll bra, för vi lever i en demokrati, men då får man ju ifrågasätta röstarna. Hur har ni isåfall tänkt när ni röstade? Det är ju en intressant fråga. Röstade ni för vad ni tror kan bli bra, röstade ni för vad ni skulle vilja göra eller röstade ni på vad ni tycker om att titta på? Jag är tvärsäker på att någon av de 3 frågorna är svaren på var och en av röstarnas motivering till sin röst. Jag anser att drama och komedi ska undvikas. Om filmen ska uppmärksammas i Sverige så kan man ju inte ställa sig bakom de två tjockisarna för då kommer du aldrig in i bion för att få tag på en bra plats. Skräck är ett frågetecken med denna epidemiska vinterkräksjukan kallade vampyrfilmer. "Frostbiten, första vampyrfilmen, fan va häftigt. Shit, vi borde också göra en sån film. Det kan bli intressant" det är så svenska filmskapare tänker. Istället, ställ frågan, vad har vi inte fått se än? Det var ju så Frostbiten blev till och Hajen och Jurassic Park och Star Wars och listan kan rulla ända bort till månen och fortsätta till bottnen där vi också hittar en leksaksbil jag tappa bort när jag var liten, många svenska skådespelare och julkalendern. Så ni som ska involvera er i filmen borde starta en tråd och börja blurpa vatten om vad som kan vara intressant att göra, men topicen borde ha rubriken "vad har vi inte fått se än, eller inte sett på länge i Sveriges biografer". Gör gärna en polisfilm eller en skolfilm. Jag lovar er att ni kan sätta er utanför biografen och ha tävling om hur många personer ni kan räkna ihop som går förbi biografen. Så det ni måste göra är att glömma genren egentligen och komma på vad vi inte fått sett än, för nytt är alltid lockande. Där finns en mängd skit man kan göra och där finns en mängd guldkorn man kan skapa. Varje år är ett nytt år så det gäller att titta på hur året sett ut och sedan fundera ut nästa steg för nästa år. Jag menar, varje gång jag försöker locka en tjej i säng så använder jag inte samma rövarhistorier för varje tjej är unik och hamnar på rygg med olika punchlines. År är som tjejer, varje år är nytt. Svenskar är trötta på vampyrfilmer efter Låt Den Rätte... den må vara bra, antagligen bättre än Frostbiten, men de skulle väntat ytterligare ett år med den. Nu har jag svamlat på i evigheter. Och Mega99, jag har inte tänkt vara med på produktionen, jag håller på med att lägga en foundation för en egen produktion som ska börjas på. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Det första du skrev... så kan jag inte säga mer än att du ska passa dig nu. Du är väll typ 20+ och sitter och leker tuff över internet när man försöker förklara för dig. Yeah, jag formulerade det hela fel och bredde inte ut det jag skulle säga fullt ut. Antar att du är äldre 40+, men uppfostran verkar dina föräldrar ha glömt... För att starta allt så vill jag säga att denna killen gjorde typ nån julkalender har jag för mig. Jag kommer ihåg att jag såg ett avsnitt och stängde av rätt så snabbt. Och om jag minns rätt så var det en komediserie. Att du dömer ut mig som person på ett avsnitt av julkalendern säger ju ganska mycket. Jag kan erkänna att inledningsvis haltar julkalendern och det blev inte alls som jag hade tänkt och det är ju ett stort misslyckande från min sida att den vart "sämre" (om jag får välja sätt att uttrycka) än övriga delarna av serien. Men hur som helst så var och är julkalendern en intensivkurs i filmskapande, misslyckande tar jag med mig, lyckanden tar jag med mig. Jag tog det jag hade och gjorde det yttersta för att lyckas. Hur som helst lämnar jag gärna den biten, ville bara svara då du drog upp det. Till saken, det jag stör mig mest på är det låter på dig som att allt utom komedi är lätt att göra. Vad skrev du egentligen om skräck? Det du behöver är bra ljud och kompositör Krävs så mycket mer än så. Skräck är som komedi - du bygger upp en förväntan eller möjligtvis något man inte vill vänta sig, du får tittaren att tro "nu händer något" och sen händer inget förrän tittaren tror det är över och du låter något oväntat komma. Egentligen är det byggstenarna för alla sorters filmer även i komedi. Och jag håller med dig i allt du säger ang. produktionen, att alla måste fördjupa sig i sina uppgifter och förbereda sig på alla sätt som finns. Jag som regissör analyserar allt och försöker alltid effektivisera jobbet och behöver oftast minst 2 inspelningar (för tillfället*) för att lyckas göra något bra. 1a inspelningen = Jag gör det jag förberett mig på och sen analyserar jag misstagen, vad som kunde gjorts bättre, hur det kan göras bättre, vad som inte alls fungerar, vad som skulle kunna fungera istället, etc etc 2a inspelningen = Rätta till misstagen. (*För tillfället = Målet är ju att inte behöva spela om en scen p.g.a. ett misslyckande från min sida.) Men jag tror absolut inte på någon sorts gradering av genrer (iaf inte för mig, kanske fungerar för dig) och att man kan säga : Komedi är svårast! Nej alla har sina svårigheter och det gäller att veta hur man bäst förmedlar skräck, humor, kärlek, drama etc med bild, ljud, musik, ljus och idé. Humor går ju egentligen inte att läsa sig till, precis som all annan konst så måste man ha känsla för den. Har regissören noll känsla för humor så är det ju klart att det är en mycket svårare genre än de andra. 0 Citera
Insaniac Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Antar att du är äldre 40+, men uppfostran verkar dina föräldrar ha glömt... Att du dömer ut mig som person på ett avsnitt av julkalendern säger ju ganska mycket. Jag kan erkänna att inledningsvis haltar julkalendern och det blev inte alls som jag hade tänkt och det är ju ett stort misslyckande från min sida att den vart "sämre" (om jag får välja sätt att uttrycka) än övriga delarna av serien. Men hur som helst så var och är julkalendern en intensivkurs i filmskapande, misslyckande tar jag med mig, lyckanden tar jag med mig. Jag tog det jag hade och gjorde det yttersta för att lyckas. Hur som helst lämnar jag gärna den biten, ville bara svara då du drog upp det. Till saken, det jag stör mig mest på är det låter på dig som att allt utom komedi är lätt att göra. Vad skrev du egentligen om skräck? Krävs så mycket mer än så. Skräck är som komedi - du bygger upp en förväntan eller möjligtvis något man inte vill vänta sig, du får tittaren att tro "nu händer något" och sen händer inget förrän tittaren tror det är över och du låter något oväntat komma. Egentligen är det byggstenarna för alla sorters filmer även i komedi. Och jag håller med dig i allt du säger ang. produktionen, att alla måste fördjupa sig i sina uppgifter och förbereda sig på alla sätt som finns. Jag som regissör analyserar allt och försöker alltid effektivisera jobbet och behöver oftast minst 2 inspelningar (för tillfället*) för att lyckas göra något bra. 1a inspelningen = Jag gör det jag förberett mig på och sen analyserar jag misstagen, vad som kunde gjorts bättre, hur det kan göras bättre, vad som inte alls fungerar, vad som skulle kunna fungera istället, etc etc 2a inspelningen = Rätta till misstagen. (*För tillfället = Målet är ju att inte behöva spela om en scen p.g.a. ett misslyckande från min sida.) Men jag tror absolut inte på någon sorts gradering av genrer (iaf inte för mig, kanske fungerar för dig) och att man kan säga : Komedi är svårast! Nej alla har sina svårigheter och det gäller att veta hur man bäst förmedlar skräck, humor, kärlek, drama etc med bild, ljud, musik, ljus och idé. Humor går ju egentligen inte att läsa sig till, precis som all annan konst så måste man ha känsla för den. Har regissören noll känsla för humor så är det ju klart att det är en mycket svårare genre än de andra. Anledningen till att det är lätt att gradera genrer är hur lätt det är att förstå dem. Sorg och Kärlek är otroligt enkelt att förstå. Jag skulle vilja påstå att 99,9% i världen har känt sorg och kärlek nån gång i sitt liv. Vi har alla varit rädda någon gång i vårat liv. Vi kan relatera till det och vi kan alla förstå det. På det sättet är det enklare att kunna göra en sådan film då. Allt beror ju såklart på manus m.m. för att filmen ska bli bra då också. Komedi är som en krossad glasflaska. Där finns en massa glasbitar i olika storlekar som representerar majoriteten, minoriteten och mellanhänderna över de grupper som gillar komedi. Alla dessa glasskärvorna har sin egen form av humor. Vissa gillar slapstick, vissa är mer för situation humor vissa gillar mamma-skämt etc. Och även om du hittar din publik, t.ex. slapstick, så måste du fortfarande göra något roligt. Vad är roligt då? Vad är det som du kan göra som gör filmen rolig? Är du en otroligt rolig människa? Med rätt ljud och rätt musik så kan du skriva livet ur vem som helst som sätter sig i biosalen. Jag nämde aldrig att du inte behöver bygga upp stämmningen innan, jag nämde det inte alls för den delen heller. Med en kyss-scen så har du fått intrycket av kärleken. Kärlek... vad är kärlek? För A är det sex, för B är det att hålla handen m.m., men alla förstår vi kärleken. A förstår att det är kärlek när två håller handen och B förstår att det är kärlek när 2 personer har sex. Men när det gäller komedi och Mega99 slänger ett mamma-skämt mot Pace så börjar t.ex. jag asgarva och tycker det är roligt medans du sitter full av förundran och förstår inte skämtet alls. Där har du varför komedi är svårt. När det är t.ex. kärlek, sorg och skräck som vi alla känt förr så relaterar vi till det även om det är känslor i olika banor, men när det gäller komedi så är det enkelriktat. Vi har alla någon form av humor som vi tycker är sanslöst roligt och där finns alltid nån typ av humor som vi tycker är otroligt tråkig och inte förstår ett piss av (Björn Gustafsson för min del... han är kass). För att fortsätta... allting går att läsa sig till. Annars hade vi ej haft historiker, analytiker, poliser, psykologer, sjukvårdare och bla bla bla. Läsning behöver inte enbart vara ord på papper utan också i vad du ser. Kom ihåg att matte inte alls är tal och siffror. Du som regissör måste kunna läsa folks reaktioner m.m. för att kunna utvecklas för när du slutar utvecklas så kan du lika bra lägga hatten på hyllan för då kan man inte åstadkomma nått mer. Jag antar att George Lucas är en av dem. Under hela sin livstid så har han bara gjort Star Wars och Star Wars lever han på. Du kan läsa dig till att läsa, eller så kan du lära dig att läsa. När du läser en persons reaktion, så fungerar det exakt som i handboll, fotboll eller matte. Du ser att han fintar höger, men rör sig åt vänster. Då lär du dig det till nästa gång eller så har du redan studerat det innan ni möts. Du läser matte för att kunna räkna ekvationer och om du kan läsa matte så garanterar jag dig att du är en enastående fighter. Matte och slagsmål fungerar på exakt samma sätt. Så om du inte tror att du kan läsa dig till kunskap igenom fysisk eller litterärt sätt så får du nog börja tänka om. Vid första inspelningen begår du misstag som du fixar till inspelning två? Menar du tagningar eller scener? För du har ju förstört en scen om där är många flaws i den scenen. Ett tips till dig är att du visualiserar scenen och har en D.O.P. du litar på och återskapar scenen i huvudet och går och tänk på den länge innan inspelningen. Då är det som att sitta och kopiera ur en text och där blir mindre flaws i scenen då. Speciellt om du vet vad du vill ha. "Att du dömer ut mig som person på ett avsnitt av julkalendern säger ju ganska mycket." Säger personen som attackerar min uppfostran utan att känna mig. Om du vill så kan jag skicka en liten livsbiografi till dig över ett PM. Jag garanterar dig att jag är en väldigt djup människa. Fortsättningsvis... Jag dömde dig aldrig direkt. Ska jag dra klassisk dramaturgi för dig? Du har hela anslutningen på dig att fästa mig i storyn och kan du inte det så är väll inte programmet värt att se? "Om de första 5 minuterna ser ut såhär, då är väl resten likadant". Och som filmregissör så analyserar du allt? ... Det känns väll lite som att pissa i motvind när du ifrågasätter mycket av vad jag tipsar dig om, att du säger att det inte går att lära sig på olika sätt m.m. Om du vill lära dig att analysera så kan du scrolla upp lite och där lär jag dig lite fakta om "att kunna läsa" vilket också är att analysera. Brukar du analysera allt? Verkligen? Allt som händer i livet m.m.? För det borde du göra för att få mer livserfarenhet och för att lära dig mer om karaktärer och personligheter. Jag har analyserat i princip allt jag någonsin gjort sedan jag upptäckte att jag var bra på att analysera och förbättra. Analysera är bra för att utvecklas, som du säkert förstår. Man checkar sina filmer gång på gång tills man hittar varenda flaw i den. Jag menar, jag var aldrig riktigt duktig på fotboll förrän jag analysera vad jag gjorde fel. Nu är jag medelmåttig. Jag har aldrig varit någon vidare fighter tills jag analyserade grepp i spel, fighters på TV och när jag såg mina vänner slogs. Efter det så har jag inte förlorat någon fight. Igenom att analysera lärde jag mig hur tjejer fungerar och jag gör fortfarande misstag när det gäller tjejer för tjejer är som komedi. Det är otroligt olika medans att titta på fotboll är likadant som skräck: Du vet att det är fotboll du ser på, men du vet inte hur många mål du får se = Du vet att det är skräck du ser på, men du vet inte när du ska bli skrämd. Avslutningsvis... din sista kommentar vara bara stenhårt värdelös och tom och att attackera mina föräldrar när du inte ens vet något om hur de uppfostrat mig och du vet att de inte har något med denna diskussionen att göra + du vet att detta är en diskussion inte en dogfight. Jag kan också berätta för dig om att min moder dog för två år sedan i en bilolycka. Känner du skadeglädje? 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Tänker inte ta den här diskussionen med dig något mer. 0 Citera
Mega99 Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Jag gilla det sista du sa. Varför ska du spela trummor i ett band när du spelat gitarr under hela din uppväxt? Liksom, jag tycker att valet av komedi är så super-impulsaktigt. Det är i mina ögon ogenomtänkt. Att rösta är väll bra, för vi lever i en demokrati, men då får man ju ifrågasätta röstarna. Hur har ni isåfall tänkt när ni röstade? Det är ju en intressant fråga. Röstade ni för vad ni tror kan bli bra, röstade ni för vad ni skulle vilja göra eller röstade ni på vad ni tycker om att titta på? Det jag menade var ju självklart att när man gör en sådan här produktion, med en massa "Voodoofilmare", som alla är bra på sitt område, så är det enklare att ta the safe road. Jag förstår inte vad du börjat svamla om, för vi har aldrig pratat om något annat än ämnet- Att voodoofilm gör en film ;) F.ö tvivlar jag på att det kommer bli något. 0 Citera
Insaniac Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Tänker inte ta den här diskussionen med dig något mer. Hehe bara för att jag fick min point igenom och att jag lyckades få in den rätta stämpeln på dig "Momma i don't wanna grow up". En annan idé för att du dog ut där är för att jag nämde att min moder dog i en olycka vilket är såklart inkorrekt. Jag tyckte det var kul när jag tänkte på din reaktion medans du antagligen fick en ångest för att du skrev det om mina föräldrar vilket betyder att jag fick min point across. 0 Citera
Insaniac Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Det jag menade var ju självklart att när man gör en sådan här produktion, med en massa "Voodoofilmare", som alla är bra på sitt område, så är det enklare att ta the safe road. Jag förstår inte vad du börjat svamla om, för vi har aldrig pratat om något annat än ämnet- Att voodoofilm gör en film ;) F.ö tvivlar jag på att det kommer bli något. Jag svamlar om samma sak som du gjorde om just själva denna produktionen, men fick gick snabbt från att prata om produktionen till att gå in på genrerna än själva produktionen, dock har ju produktionen varit röda tråden under hela vår diskussion igår. Jag själv tror att en film kan bli gjord, men jag tror att man behöver en projektledare som drar lasset och som kan ha en bra översikt på vad som görs och ha en regissör som är bra på ämnet som filmen cirkulerar om (Det verkar ju som om det är genren och inte ämnet som är bestämt, varför inte tänka "vi gör en film om en gitarr" från det kan man vinkla till skräck, komedi m.m.). Sedan behöver man en manusförfattare som har en känsla för vad som ska göras och en DOP som kan arbeta med regissören. Så i princip allt detta kan man hitta på forumet. Problemet uppstår när vi kommer på att alla bor i runt om i landet och jag tror inte alla vill åka till Västerbotten och lämna sina jobb, studier m.m. i några månader för att filma in en film som redan står på vackliga ben. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Hehe bara för att jag fick min point igenom och att jag lyckades få in den rätta stämpeln på dig "Momma i don't wanna grow up". En annan idé för att du dog ut där är för att jag nämde att min moder dog i en olycka vilket är såklart inkorrekt. Jag tyckte det var kul när jag tänkte på din reaktion medans du antagligen fick en ångest för att du skrev det om mina föräldrar vilket betyder att jag fick min point across. Du måste känna dig väldigt nöjd med den analysen, är du alltid så här arrogant? 0 Citera
Insaniac Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Du måste känna dig väldigt nöjd med den analysen, är du alltid så här arrogant? Hur har jag uppvisat mig som en arrogant person? 0 Citera
Mega99 Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Hur har jag uppvisat mig som en arrogant person? Du påstod att din morsa var död bara för att väcka skuldkänslor som gynnar dig i konversationen? Jag tror vi alla har fått en helt ny syn av dig nu =/ 0 Citera
Insaniac Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Du påstod att din morsa var död bara för att väcka skuldkänslor som gynnar dig i konversationen? Jag tror vi alla har fått en helt ny syn av dig nu =/ Nope, inte för att gynna mig i konversationen utan för att knyta säcket på konversationen. Hela tiden försökte jag framföra hur jag ansåg att komedi var svårare att göra än skräck, denna Andreas var motstridig, så jag väntade på att han skulle ge mig en frispark i ett bra läge och jag la upp en klassisk novastöt över internetforum. Så det enda jag gjort var att få honom själv att konstatera att "humor uppfattas olika av alla". Och hur menar du med att alla har fått en helt ny syn av mig nu? 0 Citera
Mega99 Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Nope, inte för att gynna mig i konversationen utan för att knyta säcket på konversationen. Hela tiden försökte jag framföra hur jag ansåg att komedi var svårare att göra än skräck, denna Andreas var motstridig, så jag väntade på att han skulle ge mig en frispark i ett bra läge och jag la upp en klassisk novastöt över internetforum. Så det enda jag gjort var att få honom själv att konstatera att "humor uppfattas olika av alla". Så du tror inte att det kanske är bättre att använda argument för att vinna en argumentering? Och hur menar du med att alla har fått en helt ny syn av mig nu? Nej, du har nog rätt. Har nog alltid sett dig som någorlunda arrogant nu när jag tänker efter. (Hur går det nu igen? "This is not the place nor time to discuss this") 0 Citera
Insaniac Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Så du tror inte att det kanske är bättre att använda argument för att vinna en argumentering? Nej, du har nog rätt. Har nog alltid sett dig som någorlunda arrogant nu när jag tänker efter. (Hur går det nu igen? "This is not the place nor time to discuss this") Varför fortsätta diskussionen när du kan avsluta den och också få din point igenom. Att kalla mig arrogant när du inte känner mig är rätt så fel. Om du har ett problem med mig så kan vi ta det över PM så kan vi säkert lösa det. 0 Citera
Mega99 Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Varför fortsätta diskussionen när du kan avsluta den och också få din point igenom. Att kalla mig arrogant när du inte känner mig är rätt så fel. Om du har ett problem med mig så kan vi ta det över PM så kan vi säkert lösa det. Wow, någon gillar att argumentera över sånt här. Jag har berättat vad som får mig att se dig som arrogant, och varesig du tycker det är rätt eller fel så är det så jag ser dig. Nu drar jag mig också ut från den här diskussionen. 0 Citera
Pace Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Ämnet handlar om att göra film tillsammans. Personangrepp och vendettor får ni sköta utanför forumet. Efterföljande inlägg som inte följer denna enkla anvisning kommer att redigeras. 0 Citera
Insaniac Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Ämnet handlar om att göra film tillsammans. Personangrepp och vendettor får ni sköta utanför forumet. Efterföljande inlägg som inte följer denna enkla anvisning kommer att redigeras. Jag håller med, men jag anser själv att jag inte gjort nått personangrepp och jag sa skrev själv att om någon har ett problem med mig så kan det lösas simpelt och diskret över PM. 1 Citera
Insaniac Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Wow, någon gillar att argumentera över sånt här. Jag har berättat vad som får mig att se dig som arrogant, och varesig du tycker det är rätt eller fel så är det så jag ser dig. Nu drar jag mig också ut från den här diskussionen. Jag anser inte att du har berättat det. Bara pågrund utav den mamma-saken så behöver man inte döma en fullt ut;-). 0 Citera
Mega99 Postad 17 januari 2009 Postad 17 januari 2009 Vi får se vad MovieMoe87 har att komma med :P 0 Citera
Screenplay Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 Kom igen grabbar, att dissa varann är inte särskilt kreativt eller gynnar inte någon i gänget. Till och med många av Spielbergs första filmer är rena tortyren (Duellen tex) men han blev ju betydligt bättre genom att lära sig av sina misstag precis som igelkotten när han hoppade av sopkvasten... Skaka tass istället och så försöker vi hoppa upp på spåret igen, tycker ni inte själva forgive & forget låter bättre än det här? Jag har läst och funderat lite på det som diskuterats och mina ödmjuka reflektioner... "In Bruges" är en riktigt bra film, men den är gjord och Martin MacDonagh gjorde en riktigt bra film, igen! (Six Shooter är ju inte helt fel den heller) Men jag tror framgången är väldigt knuten till skriva och regissera sin egen ide själv faktorn. (Finns många torped-vakna upp filmer, men få som är riktigt bra. Kommer bara på Cohen & Tate just nu & vissa Tarantino äventyr...) Jag var faktiskt i Bruges alldeles nyligen, jättefin stad, men det är klart, den räknas ju som en av världens finaste städer också. Men turisterna... ja svårt att se staden mellan dem nu efter filmen om man säger så... Förstår också problematiken med komedier, de är i regel kontemporära, dvs de åldras sällan med värdighet och blir klassiker. Skulle inte en poll om genre vara en bra ide? Sedan kunde manusmeckarna kunna ha typ en liten tävling om bästa synopsis här, (Kanske kunde vara kreativt hämmande att begränsa genre, bara synopsis helt enkelt är bäst?) så kunde producenterna komma in och söka stöd på vinnande iden/ideerna för manusstöd, så fick vi fram ett manus och förhoppningsvis "pot-comitted" finansiär... och under tiden kunde frivilliga lägga fram sin sak (typ cv eller länka sina verk) och så kunde vi rösta fram posterna eller något i den stilen? Det är visserligen bara en tanke, men något närmare en handlingsplan, eller blev jag för svamlig nu? /Screenplay 0 Citera
MovieMoe87 Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 Tja, jag har redan satt igång med en synopsis. Sen lägger jag upp den här som ett första utkast sen kan alla komma på nya idéer och liknande. Med andra ord sätter jag bara upp den för att vi ska ha något att bygga på. Vi utvecklar den tillsammas. "och under tiden kunde frivilliga lägga fram sin sak (typ cv eller länka sina verk) och så kunde vi rösta fram posterna eller något i den stilen?" Alla här har inte CV eller tidigare verk, hur skulle vi då göra med de som ändå vill vara med och har något att komma med? 0 Citera
Screenplay Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 Bra initiativ MovieMoe87, äsch kompis, jag har ingenting att säga till om - cv eller filmlänkar lät som en rimlig tanke för nyckelposter, när man gör film finns det ingen gräns för hur många som inte bara får vara med - utan behövs! Men det kanske är bra om typ den som leder producenterna vet lite om att söka stöd o samordna underproducenterna, eller tex den som regisserar har prövat på det förut och kanske rentav gjort någonting i liknande kategori som går att se utan att peta ut ögonen på sig själv med vassa popcorn typ? *s* Förlåt skämtet, men jag hoppas andemeningen i mitt förslag gick fram. Eller vad tycker du MovieMoe87, låter det rimligt? Kom gärna med förslag så vi får fram något vettigt att fundera på. Jag är helt med på andra lösningar, och intresserad av att hjälpa till själv för den delen om det är möjligt och man får och är välkommen. Glöm dock bara inte att det viktigaste är som alltid att lösa cateringen!!! Roligt att ni engagerar er i projektet vänner, /Screenplay 0 Citera
MovieMoe87 Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 Jag håller med om att regissören helst ska ha gjort något tidigare, helst inom komedi då. Samma sak gäller producenten då, men jag ser det inte som ett absolut måste, bara ett helst. Sen så kommer det iaf behövas ca 10 skådespelare då filmen är centrerad till en grupp om 5. Ett litet företag, 4 städare och 1 över bossig VD =). (OM vi väljer att köra på den) Sen kommer andra behövas som statister och så. Men synopsisen dröjer en eller två dagar som jag kanske nämnt tidigare. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 Kul att hjulen börjar röra på sig. Jag har själv lite idéer på G, både kring humor och story. Jag är dock långt ifrån någon färdig synopsis, men väntar ivrigt på din synopsis MovieMoe87. Vi kommer även behöva en klapp-pojke och en kaffe-pojke. 0 Citera
Zootsuit Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 Ett tecken på en bra regissör = Steven Spielberg. Han kan göra det mesta och inget är sämre än det andra. Han har gjort Skräck (Hajen), Sci-Fi (War of the Worlds), Drama (Schindler's List) och Äventyr (Jurassic Park, Indiana Jones). Äventyr är klart hans starka sida, men det betyder inte att han gör mindre bra filmer om skräck, drama och komedi m.m. Bara för att en regissör gör flera sorters filmer gör honom inte bra... Speciellt när han gör alla filmer på samma sätt som Spielberg - stora trumman hela tiden. Han saknar helt känsla för det finstämda och hans dramafilmer är parodier på dramafilmer. Vaknar den vanliga familjen i en Spielberg-film så täcker soluppgången en imaxskärm och två symfoniorkestrar överröstar varandra. Han har gjort ett dugligt drama - Purpurfärgen, och hans bästa skräck är nog duellen. Man måste vara dum i huvudet för att inte fatta hans s.k kallade vinkar som i Spielbergs fall är semaforflaggor framför ögonen. Hur mycket jag överdriver hans kasshet på andra filmer än äventyrspasticher så kan jag inte överdriva så mycket som honom. Gör om gör rätt - kolla Boorman eller Kubrick där har du riktiga regissör inte sådana som gör färdigtuggad-barnmatsfilm som körs ner i halsen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.