Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Inflikar här lite grand att jag skulle vilja göra film i samma stuk som In Bruges, en lite mer mörk komedi, där man verkligen jobbar med karaktärer och dialogen, situationer och känslor. Där varje händelse har en tanke, och en uppföljning senare i filmen. Ah svårt att förklara, men se In Bruges, den rekommenderas starkt. En riktigt bra film.

 

Dom flesta filmer har väl scener som leder vidare i berättelsen, de e ju väldigt sällan saker bara händer slumpmässigt i film, man måste plantera saker hela tiden som man sedan följer upp. Eller det kanske är nåt helt annat du menar? Har inte sett In Bruges men det där va min tanke.

Postad

Tjena, jag är intresserad också. Har både regisserat och skrivit en del. Skulle kunna tänka mig att vara med i manusskrivandet. Manusskrivandet är ju enkelt att sköta på olika orter med hjälp av dagens teknik :) En mörk komedi historia med speciella karaktärer låter väldigt intressant att jobba med.

Postad
Tjena, jag är intresserad också. Har både regisserat och skrivit en del. Skulle kunna tänka mig att vara med i manusskrivandet. Manusskrivandet är ju enkelt att sköta på olika orter med hjälp av dagens teknik :) En mörk komedi historia med speciella karaktärer låter väldigt intressant att jobba med.

 

Ooh mörk komedi låter intressant :) jag är på :)

  • 3 veckor senare...
Postad

Jag hjälper mer en gärna till, jag kan hjälpa till med manus är inte avancerad med manus skrivande då jag är ny på det men brukar få galna och roliga och andra ideer till filmer och sånt. Skulle även vilja medverka som skådespelare i filmen då också.

  • 1 månad senare...
Postad

Ska se In Bruges ikväll. Sen börjar jag med en synopsis, alla är sen fri att joina därefter, med allt från ändringar i synopsis/manus till skådespelare.

 

De som redan nu vet att de är intresserad kan skicka ett PM till mig.

 

"Its easy to talk the talk, so it's about time we walk the walk" ;)

Postad

Andreas Sjoeberg//

 

Såg precis klart In Burges, en utav de mer underhållande filmer jag sett. Karate slaget mot dvärgen var helt sjukt roligt. =)

 

Jag ska komma med en synopsis om en film i den genren inom ett par dagar. Kommer sen behöva åsikter och feedback på den. =)

Postad
Jag har bara dåliga erfarenheter av komedi på DigitalVideo =/ Men lycka till :P Ansträng er bara ordentligt och nöj er inte med "Okej".

 

Precis. Försök göra en riktigt bra film.

 

Men återigen så avråder jag er från att göra komedi. Det är för svårt för att göra komedi. Det finns risk att det blir en otroligt dålig dramafilm i och med att skämten ofta ej uppfattas.

Postad
Precis. Försök göra en riktigt bra film.

 

Men återigen så avråder jag er från att göra komedi. Det är för svårt för att göra komedi. Det finns risk att det blir en otroligt dålig dramafilm i och med att skämten ofta ej uppfattas.

 

Nä jag tycker det ska satsas på att göra en riktigt dålig film ;) Jag förstår inte riktigt, skulle humor vara svårare att göra bra än sci fi, skräck, drama, kärlek etc etc? Jag menar, falla slå sig humor är värdelöst och det är väl knappast det som ska göras även om göta kanal 2 innehöll enbart sånt. Alla genrer innehåller sina egna sätt att komponeras och det gäller bara att den som regisserar kan sin genre. Är regissören mer inriktad på skräck och kan det så ska självklart projektet riktas mot skräck.

Postad
Nä jag tycker det ska satsas på att göra en riktigt dålig film ;) Jag förstår inte riktigt, skulle humor vara svårare att göra bra än sci fi, skräck, drama, kärlek etc etc? Jag menar, falla slå sig humor är värdelöst och det är väl knappast det som ska göras även om göta kanal 2 innehöll enbart sånt. Alla genrer innehåller sina egna sätt att komponeras och det gäller bara att den som regisserar kan sin genre. Är regissören mer inriktad på skräck och kan det så ska självklart projektet riktas mot skräck.

 

Det är lättare att göra dig rädd än att skratta. Om jag träffat dig på stan garanterar jag dig att jag fått dig att skrika av rädsla än att skratta.

 

Eller hur?

 

Komedi är ett otroligt svårt ämne. Speciellt när det inte är några speciella komiker som ska medverka eller skriva manuset. Jag tror inte någon här är specialiserad på vad som är roligt. Och ofta är vi film-intresserade människor inga särskilt roliga personer. Vi är ofta djupa, för djupa för att vara roliga. Är du ej tillräckligt djup är du ingen bra filmmaker. Jag säger inte att ni inte kan göra en komedi film, det finns en chans att det blir en rolig film. Jag hoppas på det, men chansen är större att det blir en publik som tittar på en jävla pajas som försöker lägga in några roliga punchlines när sin vän just har stulit en liten unges spade från sandlådan för att han inte hade sked att blanda kaffet med och så står han och så står han och diskar spaden. Där min vän har ni en rolig sekvens... eller en väldigt hemsk sekvens.

 

Det enda jag kan lära er om komedi är att inte fråga er vad komedi är. Fråga er istället vad är det komedi gör?

 

Jag är ingen komiker, jag kan få mina vänner att skratta när jag studerat dem vad det är de skrattar åt, men annars är jag ingen rolig person. Men jag känner några roliga komiker och jag studerar exakt allt jag kan studera. Och det är det jag kommit fram till.

Postad
Det är lättare att göra dig rädd än att skratta. Om jag träffat dig på stan garanterar jag dig att jag fått dig att skrika av rädsla än att skratta.

 

Eller hur?

 

Du har rätt, kanske t o m borde satsa på en boxningsfilm eftersom det är lättare att slå till någon på stan än det är att få någon man aldrig träffat att skratta... ...

 

Komedi är ett otroligt svårt ämne. Speciellt när det inte är några speciella komiker som ska medverka eller skriva manuset. Jag tror inte någon här är specialiserad på vad som är roligt. Och ofta är vi film-intresserade människor inga särskilt roliga personer. Vi är ofta djupa, för djupa för att vara roliga. Är du ej tillräckligt djup är du ingen bra filmmaker. Jag säger inte att ni inte kan göra en komedi film, det finns en chans att det blir en rolig film. Jag hoppas på det, men chansen är större att det blir en publik som tittar på en jävla pajas som försöker lägga in några roliga punchlines när sin vän just har stulit en liten unges spade från sandlådan för att han inte hade sked att blanda kaffet med och så står han och så står han och diskar spaden. Där min vän har ni en rolig sekvens... eller en väldigt hemsk sekvens.

 

Det enda jag kan lära er om komedi är att inte fråga er vad komedi är. Fråga er istället vad är det komedi gör?

 

Självklart är komedi svårt, även skräck, kärlek, drama etc. Alla har en känsla som måste förmedlas och det är där regissören med sin kunskap kommer in.

 

Jag är ingen komiker, jag kan få mina vänner att skratta när jag studerat dem vad det är de skrattar åt, men annars är jag ingen rolig person. Men jag känner några roliga komiker och jag studerar exakt allt jag kan studera. Och det är det jag kommit fram till.

 

Det viktigaste med humor är dels att det är något nytt och dels att det är något oväntat. Det går även bra att använda något gammalt på ett nytt sätt, och är du riktigt duktig kan du använda något som inte alls är kul och göra det kul bara för att det inte är kul. Men sen kan du ha världens bästa humorelit som skriver manus och har du inte någon som vet hur du bäst förmedlar deras humor på film blir det pannkaka trots allt.

 

Samma sak med skräck, har du inte tillräckligt otäck person, story, platser, skådespelare att förmedla känslan rätt etc så blir det lätt bara trams som med vilken annan genre som helst. Fortf. är det viktigast att ha rätt regissör till rätt genre. Svart på vitt (fast världen är fylld av färger) = En regissör specialiserad för skräck gör en sämre komedi och en regissör specialiserad på komedi gör en sämre skräck.

Postad
Just komedi på DV blir lätt uttjatat och löjligt om man inte gör det väldigt försiktigt och faktiskt vet vad man håller på med.

 

Precis och det är det jag säger, en som inte vet hur man förmedlar humor på film blir det lätt bara löjligt. Men det gäller ju även alla andra genrer.

Postad
Precis och det är det jag säger, en som inte vet hur man förmedlar humor på film blir det lätt bara löjligt. Men det gäller ju även alla andra genrer.

 

Jo självklart, men just Komedi är ju extra känsligt. Att få folk att skratta kan vara svårt, och när hela filmen hänger på det så blir det en rejäl press.

Postad
Du har rätt, kanske t o m borde satsa på en boxningsfilm eftersom det är lättare att slå till någon på stan än det är att få någon man aldrig träffat att skratta... ...

 

Självklart är komedi svårt, även skräck, kärlek, drama etc. Alla har en känsla som måste förmedlas och det är där regissören med sin kunskap kommer in.

 

Det viktigaste med humor är dels att det är något nytt och dels att det är något oväntat. Det går även bra att använda något gammalt på ett nytt sätt, och är du riktigt duktig kan du använda något som inte alls är kul och göra det kul bara för att det inte är kul. Men sen kan du ha världens bästa humorelit som skriver manus och har du inte någon som vet hur du bäst förmedlar deras humor på film blir det pannkaka trots allt.

 

Samma sak med skräck, har du inte tillräckligt otäck person, story, platser, skådespelare att förmedla känslan rätt etc så blir det lätt bara trams som med vilken annan genre som helst. Fortf. är det viktigast att ha rätt regissör till rätt genre. Svart på vitt (fast världen är fylld av färger) = En regissör specialiserad för skräck gör en sämre komedi och en regissör specialiserad på komedi gör en sämre skräck.

 

 

Det första du skrev... så kan jag inte säga mer än att du ska passa dig nu. Du är väll typ 20+ och sitter och leker tuff över internet när man försöker förklara för dig. Yeah, jag formulerade det hela fel och bredde inte ut det jag skulle säga fullt ut.

 

Det är fortfarande lättare att få nån att bli rädd än att skratta. Skratta är så utbrett. Alla har olika humor.

 

Att göra ett skämt går hem till ungefär 15% av publiken fast om de är uppvärmda med skämt så är det ungefär 55% chans att få dem att skratta.

 

Skräck är basically the same sh1t i allas känslor. Vi blir i princip rädda för samma sak dock finns där utestickare, de som blir rädda för spindlar m.m. fast vi alla människor blir egentligen rädda för plötsligt ljud. Att bli skrämd är egentligen en alert form för huvudet. Om någon tar dig på axeln och du inte är beredd och hoppar till så blir du skrämd enkelt sagt. Är det klart? Det är väl rätt uppenbart?

 

Kärlek är riktigt enkelt att göra och likaså är sorg. Så jag kan inte riktigt förstå att du tycker det är svårt? Fast sen, vi är alla individuella individer.

 

Så nu går vi igenom vad vi lärt oss:

Skräck är enkelt att göra. Det du behöver är bra ljud och kompositör (Du kanske ska titta närmare på majoriteten av regissörer och se vilken genre de slog igenom in och börja fundera varför).

Kärlek är antagligen det enklaste du kan göra porträtt på.

Sorg kommer tvåa.

 

 

Okej, jag tror inte du förstår komedi. Det finns i princip inget nytt i kategorin i komedi. Samma sak med media och film. Allting görs om och om igen fast med sitt eget stuk på det hela.

 

Humor ska vara nytt och oväntat? Okej, vi snackar humor och inte skräckfilm.

 

Humor kvittar väll om det är ny-tänkande eller äldre... det ska vara roligt. Jag menar, Robert Gustafssons "Jag är inte bitter" är fortfarande rolig för många medans vissa nya skämtserier håller samma klass (Återigen det är smaksak på vad som är roligt).

 

Humor ska man bygga upp. Du kan börja på topp, men då måste du dala ner till en seriös ton förr eller senare och kanske möjligtvis höja den mot slutet. Du ser det i varje film. Eller så kan du sakta bygga upp det. Det är så komedifilmer fungerar, samma sak med skämten. Alla skämten byggs upp. Du börjar med anslutningen och slutar med klimax och skratten alternativt buande är avtoningen fast vi kan kalla det respons.

 

Du skrattar aldrig om någon störtar in igenom dörren. Kanske i Vänner när Joey störtar in med möjligtvis gegga över sig, men då har vi följt han i några säsonger och på såhär vis byggt upp hans karaktär och då blir detta roligt för då ställer man sig frågan "Åh nej, vad har Joy gjort nu igen".

 

Alla skämt handlar om tid, spänning och uppbyggnad. Till och med Felix Herngren sa det i en intervju när han snackade om Jan Banan eller vad det var för skit han körde.

 

 

Behöver du mer frågor och behöver lära dig något så är det bara att fråga.

 

 

För att avsluta vill jag bara fråga dig... hur gammal är du? Det första du skrev... fråga dig själv varför du är så omogen. Jag tänker inte börja slänga kommentarer mot dig eller något, men för fan, väx upp.

 

 

 

 

Och det med en specialiserad regissör är bara ren bull. Du har alltid ett starkt ämne. Det jag regisserar bäst är filmer med någon form av sorg i. Om du anser att du kanske är bra på att göra en skräck, men mindre bra på en actionfilm så tycker jag att du ska sluta som regissör för då når du ingenstans. Det handlar om att kunna vara versitile. Du har ingen talang om du inte kan visualisera fram en skräckfilm och dagen efter en romantisk film och dagen efter en sci-fi film och dagen efter det en äventyrsfilm med tomtar, troll och kaniner med fenor.

Postad

Insaniac, trots att jag förstår och håller med på flera av dina argument så försöker vi inte fastslå vad en bra regissör är. Vi försöker helt enkelt göra det bästa av vad vi har.

 

En som är van vid att göra drama, action och diverse mer "seriösa" genrer kanske är mindre bra på att regissera komedi, då det gäller att ha en uppfattning om vad publiken finner roligt, och hur man ska fånga det på bästa sätt (Speciellt på DV, för det blir lätt till ett Filip & Fredrik avsnitt, och då kan man lika gärna skjuta sig själv där man står).

Postad

Vem har sagt att vi försöker fastslå? Det är ju så det är.

 

Kan du inte kunna göra en 180% rotation och gå från skräck till komedi så är du ingen bra regissör... som regissör så ska du kunna tänka djupt in i genrerna och koncentrera dig 100% på t.ex. skräckfilmen, men efter att den är gjord och du inte kan göra en komedi film direkt efter så har vi ett problem.

 

Ett tecken på en bra regissör = Steven Spielberg. Han kan göra det mesta och inget är sämre än det andra. Han har gjort Skräck (Hajen), Sci-Fi (War of the Worlds), Drama (Schindler's List) och Äventyr (Jurassic Park, Indiana Jones). Äventyr är klart hans starka sida, men det betyder inte att han gör mindre bra filmer om skräck, drama och komedi m.m.

 

Du har en viss nivå. Du ska bara gå uppåt och aldrig lägre än denna "linje". Om du är bra på att göra skräck så borde du kunna höja dig ett snäpp, men är du sämre på att göra komedi så ska du inte gå under linjen. För då är du en dålig regissör. Det är det som gör det enkelt att skilja bort flera hundratusen regissörer från de bra regissörerna. Det är som att dela in i svart och vitt. Dela in dem i 2 fack, för du har ingen nytta av mellanhänderna. De är bara waste of space för de talangfulla. Du behöver de sämsta för att lära dig utav dem och du behöver de bästa för att konkurrera med.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...