gotesson Postad 2 oktober 2008 Postad 2 oktober 2008 Hallå alla, Ska under hösten köpa mig en ny PC för redigering av HDV. Programmen jag kommer använda är väl i stort sett de flesta program ur Adobe CS3 suiten, inkl Premiere och After effects. Kanske även Combustion. Frågan är bara vad för grafikkort jag ska välja. Har inte mycket mer än 2000 kr att lägga på grafikkort. Vad skulle ni rekommendera? Får jag ut mycket mer prestanda från ett Quadro-kort i den prisklassen, jämfört med något annat? Jag vill hålla mig till Nvidia. Funderar även på SLI, med ett moderkort som stödjer det så skulle jag ju kunna sätta i 2 st grafikkort som kanske kostar runt 1000 kr styck istället... Tjänar jag någon prestanda på det? Jag kommer troligtvis använda 2st skärmar. Men är inte omöjligt att jag väljer en 24" istället. Jag kommer inte spela några spel eller liknande på denna dator. Vill endast att redigering av HDV ska flyta på bra. Hade varit kanon att få lite reflektioner från någon som har koll! Mvh Fredrik 0 Citera
High1ander Postad 2 oktober 2008 Postad 2 oktober 2008 Du kommer inte tjana nagon prestanda. Jag skulle bara bry mig om vad korten klarar av att stodja angaende skarmar och upplosning. Om du skulle hallit pa med 3D-program sa skulle quatro kanske vara nagot, men aven da skulle jag kopa ett vanligt grafikkort och skaffa drivrutiner som sager att det ar quatro... 0 Citera
gotesson Postad 3 oktober 2008 Författare Postad 3 oktober 2008 Går det skaffa ett "vanligt" grafikkort och sedan fixa drivrutiner som säger att det är ett quatro alltså? Vad jag läst mig till, så verkar det som att quatro-kort fixar openGL bättre än andra kort... Tack för infon! 0 Citera
Arclight Postad 3 oktober 2008 Postad 3 oktober 2008 Man kan flasha om Geforce kort till Quadro (inte Quatro), hur pass bra de fungerar är jag ej medveten om. Det är inte något jag tycker du ska satsa på utan kör istället ditt Geforce som det är i sådana fall. Dock är det inte bara BIOS versionen i Quadro korten som gör de så dyra utan även utgångar och dylikt. Sen kommer man inte undan bara för att man "flashar" om ett kort. Quadro korten har den skillnaden att de ritar upp texturer och annat mycket mer noggrant än ett kort i Geforce serien som kan rita upp samma sak men kan skippa vissa steg i processen för att höja prestanda. På så sätt kan de hålla högre frame rates i spel, vilket folk vill ha. Quadro kort är gjorda för att rita och beräkna mer exakt, inte för att få den "snabbaste" upplevelsen (även om Quadro kort kan vara mycket snabbare än Geforce på att beräkna saker). 0 Citera
High1ander Postad 5 oktober 2008 Postad 5 oktober 2008 Man kan flasha om Geforce kort till Quadro (inte Quatro), hur pass bra de fungerar är jag ej medveten om. Det är inte något jag tycker du ska satsa på utan kör istället ditt Geforce som det är i sådana fall. Dock är det inte bara BIOS versionen i Quadro korten som gör de så dyra utan även utgångar och dylikt. Sen kommer man inte undan bara för att man "flashar" om ett kort. Quadro korten har den skillnaden att de ritar upp texturer och annat mycket mer noggrant än ett kort i Geforce serien som kan rita upp samma sak men kan skippa vissa steg i processen för att höja prestanda. På så sätt kan de hålla högre frame rates i spel, vilket folk vill ha. Quadro kort är gjorda för att rita och beräkna mer exakt, inte för att få den "snabbaste" upplevelsen (även om Quadro kort kan vara mycket snabbare än Geforce på att beräkna saker). Hela orsaken till att man flashar om ar ju for att drivrutinerna sen som anvands prioriterar precision framfor hastighet. Eftersom det ar en amator och inte ett proffs sa kommer knappast ett quadro vara vart investeringen (framforallt da man kan "lura" till sig en snarlik quadro). 0 Citera
Arclight Postad 5 oktober 2008 Postad 5 oktober 2008 Hela orsaken till att man flashar om ar ju for att drivrutinerna sen som anvands prioriterar precision framfor hastighet. Eftersom det ar en amator och inte ett proffs sa kommer knappast ett quadro vara vart investeringen (framforallt da man kan "lura" till sig en snarlik quadro). Jag har aldrig sagt att det var den rätta investeringen för honom. 0 Citera
High1ander Postad 5 oktober 2008 Postad 5 oktober 2008 Jag har aldrig sagt att det var den rätta investeringen för honom. Nej, jag vet att du inte gjorde det :) Jag ville bara poangtera att aven "proffs" inte behover quadro. Jag plocka upp en lonecheck igar for ett jobb jag gjort i Maya och After Effects som jag gjort pa en barbar dator utan dedikerat grafikkort. Visst, det skulle vara snyggt o bra med ett dedikerat grafikkort och Quadro eller FireGL skulle vara bast. Men sadant ar bara viktigt mer eller mindre for realtidseffekter. Om jag vill se att texturer o sa ar ratt sa renderar jag ut bilden, vilket anda blir mycket mer korrekt an ett grafikkort kan gora realtid. Nu sa borjar dock grafikkort kunna hjalpa processorn med sjalva renderingar osv. vilket kan vara ett plus minst sagt, men faktum kvarstar att nar man ska kolla om saken ar "snygg" eller "korrekt" sa maste man anda rendera ut test frames. 0 Citera
gotesson Postad 6 oktober 2008 Författare Postad 6 oktober 2008 Det jag kommer göra är färgkorrigering av HDV. Curves, levels mm. Även lite med hjälp av magic bullet. Så ett quadro ritar alltså upp allt mer noga, men inte inte snabbare? Det jag är ute efter är att kunna titta på t.ex färgkorrigeringen utan att behöva rendera. 3D kommer jag inte använda mig så mycket av alls. Det Quadro-kort jag tittat på är PNY Quadro FX 570. (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341668). Skulle lätt kunna tänka mig att köpa det, ifall det skulle ge bättre prestanda. Men ifall det inte gör någon skillnad, så köper jag hellre ett annat för runt tusenlappen. Som gärna är fläktlöst med... Flasha om ett kort så datorn tror det är ett quadro känns inte som ett val för mig. Finns alltid risker med att det krånglar till sig. Tack för infon som sagt, guld värt att få lite reflektioner från andra. 0 Citera
Arclight Postad 6 oktober 2008 Postad 6 oktober 2008 Det jag kommer göra är färgkorrigering av HDV. Curves, levels mm. Även lite med hjälp av magic bullet. Så ett quadro ritar alltså upp allt mer noga, men inte inte snabbare? Det jag är ute efter är att kunna titta på t.ex färgkorrigeringen utan att behöva rendera. 3D kommer jag inte använda mig så mycket av alls. Det Quadro-kort jag tittat på är PNY Quadro FX 570. (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341668). Skulle lätt kunna tänka mig att köpa det, ifall det skulle ge bättre prestanda. Men ifall det inte gör någon skillnad, så köper jag hellre ett annat för runt tusenlappen. Som gärna är fläktlöst med... Flasha om ett kort så datorn tror det är ett quadro känns inte som ett val för mig. Finns alltid risker med att det krånglar till sig. Tack för infon som sagt, guld värt att få lite reflektioner från andra. Okej, vi behöver inte gå in på en alltför djup diskussion angående Quadro VS Geforce, de båda har sina områden. Kort och gott - gå på ett Geforce. Du kommer klara dig långt på det. :) 0 Citera
Cherry Postad 23 oktober 2008 Postad 23 oktober 2008 Geforce vad? Kan väl inte bara säga Geforce lixom, säger väl ingenting? De är väl en tillverkare som har gjort massvis av olika kort i flera år, eller har jag missat något stort? 0 Citera
megawatti Postad 23 oktober 2008 Postad 23 oktober 2008 Geforce vad? Kan väl inte bara säga Geforce lixom, säger väl ingenting? De är väl en tillverkare som har gjort massvis av olika kort i flera år, eller har jag missat något stort? Diskutionen var mellan Quadro och vanligt - nvidia kort. DVS GeForce.. Såklart så ska man välja ett nytt geforce-kort. Har ifs ett Geforce-1 och en 2a omflashad till quadro ;) 0 Citera
Tomtebo Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Jag har flashat mitt 6600GT geforce till ett quadro FX 540. Va väldigt simpelt när man tankade ner ett program. Jag och min kompis har kollat upp vilka kort man kan "haxxa" så man slipper betala massa pengar för något man själv kan låsa upp. Just nu väntar vi på information om Ati grafikorten (exempel HD 6740 serien och högre) för deras nya "qaudro" kort som kommer ut nån gång är väldigt lik dessa kort i denna serier. Så antar att man kan öppna upp dom applikationer och få ett quadro kort. Dock på Nivida sida så är det många kort som man kan låsa upp. finns en lista men du kanske kan säga vilket kort du är intresserad utav så kan man ju kolla upp. Dock så har jag hört att SLI aka två kort gör inget nänvärt i prestandaväg i redigering. Det är mer för spel. (enligt vad jag har hört rätta mig om jag har fel) 0 Citera
Marcellinus Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Vad är Quadro, hur funkar det? Ett geforce 9600GT funkar väl bra till att redigera .m2t och liknande? 0 Citera
Arclight Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Vad är Quadro, hur funkar det? Ett geforce 9600GT funkar väl bra till att redigera .m2t och liknande? Läs längre upp så får du svar på din fråga... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.