Gå till innehåll

Bygga egen fjärrutlösare för smällare


Shredder

Recommended Posts

Vi är ett gäng som är i planeringsfasen av en actionkortis.

Eftersom vi har låg budget tänkte vi själva snickra ihop ett system för att kunna styra smällare som ska simulera kulor som träffar marken.

 

Vi har en duktigt kille som kan elektronik, men första problemet ligger i att hitta någon elektrisk komponent som kan antända stubintråden på smällaren. Ringde Elfa å frågade men fick prata med en människa som jag i dagligtal hade kallat idiot. (han trodde la att jag skulle bygga en bomb eller nåt... :P )

Enligt honom fanns det inget som kunde antända stubintråd.

 

Någon som kan tipsa om en lösning?

 

Problem nummer 2 är att vi helst håller detta trådlöst. Varje "tändmekanism" behöver därför en egen strömkälla. Detta gör förmodligen problemet knivigare, men alla förslag på lösningar mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Modellbyggande kompisar som vet var man köper grejor för att bygga flygande raketer i modell kan nog vara till hjälp. Jag vet att motorerna för dessa raketer är av krut och man har en glödtråd som man sticker in i motorn. När man slår på strömmen glöder tråden och raketen far i väg.

 

EN snikvariant vore att ta typ högtalarkabel, och i ena ändan kortsluter man med en tunn koppartråd eller ännu hellre en resistanstråd från elfa. Lägg på ström och POFF. Riktigt okontrollerad snålvariant är att skala högtalarkabeln i ändan, och bind ihop bara ett strå från kabeln. Man får nog mixtra lite med längderna och strömmen innan det blir perfekt. Dock är helt kortslutning inte alltid så snällt mot strömkällan så man skall nog ha återfjädrande startknappar så att det stängs av när man släpper knappen. Särkillt om det blir lite stressigt. Fast trådlöst blir det kanske inte. Men jag skulle nog inte våga använda radio och sånt för de smäller lite när de själva har lust.

Länk till kommentar
Share on other sites

lättaste sättet som jag har att erbjuda är faktist oxå 9volts batterier... serie koppla dom och ta en högtalar kabel, ha sönder en vanlig glödlampa och ta volframet ur den, se till att den fortfarande är hel... löd fast volframet på kabeln å stoppa in den i krutet, anslut batterierna till kabeln i andra änden. och vipps så smäller det.... !!! ballt som faen vettu =)

*dock ej trådlöst*

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=frax]... löd fast volframet på kabeln å stoppa in den i krutet, anslut batterierna till kabeln i andra änden. och vipps så smäller det.... !!! ballt som faen vettu =)

*dock ej trådlöst*[/citat]

 

Ingen dum idé att sno volfram faktiskt... kanske kan "tappa" ett par av grannens lampor i golvet. hehe

 

Det trådlösa sköter vi troligen via radiomottagare.

Funderingen ligger på att koppla alla smällare på olika frekvenser och på så sätt med avtryckaren vrida över dess frekvens och, boom, smälla av rätt smällare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har åkt på ett litet bakslag. Butiken som skulle sälja överblivna smällare fick kalla fötter eftersom det numera är olagligt att sälja annat än fyrverkerier på icke högtider.

 

Har inte byggt så mycket annat än rökbomber själv så egna smällare är outforskad mark :)

Har någon förslag på var man kan få tag på lite kraftigare smällare? Vi har dessvärre rätt tight budget och vårt pyrotekniska tillstånd är ganska begränsat.

 

Vi ska filma mindre gipsblock som sprängs mot greenscreen för att maska ur rök och splitter för våra egna explosioner. Kommer även att filma smällare som symboliserar kulor som träffar väggar och golv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta en funderare på en mekansisk lösning istället.

 

Jag vet inte hur det skulle gå till men ofta blir det betydligt säkrare i alla fall. Och man slipper bli stämplad som terrorist.

 

För efter som ni efterfrågade en lösning för smällare så antar jag att det är frågan om stänkeffekt och inte en flamma av något slag. Problemet med sådana smällare är väl att de inte är pålitliga när det gäller hur fort deras stubiner brinner osv...

 

Kanske går det att göra något med tryckluft eller råttfällor, inte vet jag...

 

Hoppas det går bra i alla fall,

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja alltså hittar vi ingen som säljer smällare blir det till den digitala världen istället.

Fungerar ju det med, men lite av utmaningen försvinner och ersätts av annan utmaning (att få det lika fräckt o bra).

 

Det enda ni behöver oroa er för är att vi gör en alltför bra actionsekvens ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag följer denna debatt med stor spänning för eventella framtida bruk och jag börjar blir mer och mer övertygad om att det är mekaniska smällare som gäller eller tryckluft. På film skall det vara ett visuellt intryck och jag tror att det är mängden skräp som faktiskt fastnar på filmen som räknas. Det är inte meningsfullt att riskera smälla fingrarna av sig och det ändå bara blir POP på filmen.

När jag var grabb fanns det leksaker, ofta föreställande en liten gubbe eller groda, som man tryckte ihop och ställde på bordet. Om man väntade några minuter så lossnade sugkoppen och gubben hoppade en meter upp.

Pryl jag funderar över är en liknande annordning med en fjäder som man trycker ihop, och en mekanism som elektromagnestiskt löser ut annordningen. Då "smäller" det exakt i det ögonblick man bestämmer.

Om man begränsar själva rörelsen till nån centimeter eller två, så borde det räcka för att sprätta ansenlig mängd skräp tillräckligt långsamt så det fastnar på filmen. Den störta faran borde inskränka sig till att få skräp i ögat om man envisas med att studera explosionen på nära håll. Egentligen är det lite samma princip som att aptera en råttfälla som fått lindad lite tejp om själva smällan. Nåja, just nu är jag upptagen med att tillverka en steadycam enligt en annan tråd här, så praktiska experiment får anstå tillsvidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min annordning skall inte ta mer plats är en kinasmällare, helst mindre. Mängden har ingen betydelse mer än att man får tillverka många. I många "Behind the scenes" verkar de kunna rigga regäla kulkärvor och de smäller verkligen i sync. Jag hoppas med min mekaniska manick kunna göra en "löpande" kulsprutekärve som "löper" efter en springande person minst lika bra. Men, vi får se. Kanske är det en dålig ide.

PS: Fördelen med fjädermanick är att man kan använda den hur många ggr som helst. Blev tagningen misslyckad är det bara att trycka ihop en gång till och rigga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tryckluft skulle vara bra! Jag är sämst på teknik och kemi så jag hoppas att någon får ett genombrott snart så man bara kan panga på. Hur ska man kunna utlösa smällarna med hjälp av luft, vad skickar iväg allt, hur är det sammankopplat? Sådant vill vi veta. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle vilja säga att det här problemet går att lösa lättare med luft än med smällare, då smällare är förbjudna numer enligt svensklag, det enda man får använda är fyrverkerier om man inte har licens.

 

Läs tråden om hur man gör "Compressed air squibs" Så får ni se.

 

FÖRSLAG:

Köp en blomspruta (Sån man pumpar upp trycket i) En lång slang typ tre-fyra meter. Gräv ner slangen i marken, gör hål i slangen där ni vill att smällarna ska komma, lägg lite papper över hålet sedan lös jord, pumpa upp ett högt tryck i tryckbehållaren. Tryck av och det kommer sprut jord ått alla håll och kanter. Mekaniska lösningar är desutom mycket säkrare än smällare.

 

Men men bara en tanke och har inte provat själv men det borde funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=John]Jag skulle vilja säga att det här problemet går att lösa lättare med luft än med smällare, då smällare är förbjudna numer enligt svensklag, det enda man får använda är fyrverkerier om man inte har licens.

 

Läs tråden om hur man gör "Compressed air squibs" Så får ni se.

 

FÖRSLAG:

Köp en blomspruta (Sån man pumpar upp trycket i) En lång slang typ tre-fyra meter. Gräv ner slangen i marken, gör hål i slangen där ni vill att smällarna ska komma, lägg lite papper över hålet sedan lös jord, pumpa upp ett högt tryck i tryckbehållaren. Tryck av och det kommer sprut jord ått alla håll och kanter. Mekaniska lösningar är desutom mycket säkrare än smällare.

 

Men men bara en tanke och har inte provat själv men det borde funka.[/citat]

Jo, det kommer att funka. Jag lovar!

 

Problemet är då hur man ska göra för att det ska smälla hela tiden. Och hur mycket man måste pumpa - med tanke på att trycket inte håller sig enda fram om det är 4-5 meter lång slang.

 

En liten lista på vart man kan få tag på sakerna till det här:

* Tryckspruta (Biltema, Jula

* Trädgårdsslang (Clas Ohlson, Clas Ohlson)

* Stark tejp (lite överallt)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...