Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vet inte riktigt var jag ska lägga upp detta... Men det som visas är ju en form av compositing så jag lägger det här:

http://www.engadget.com/2008/08/16/video-tech-uses-photos-to-enhance-alter-shots-its-the-photosh/

Det är speciellt de effekter de visar i slutet som jag reagerar mest på.

Gissar på att tekniken går vidare till rig-removals som vajjer-borttagning etc... Men i stort, det är väldigt intressant. Nästan lite Movie-OS över det hela:p

Postad

tja... och jag hittade den via ScarletUsers forum... dom kanske fick den från vcp dom också;)

i videons rekommendationer fann jag även denna:

En slags avancerad variant på difference-keying. Att klippa ut föremål och folk från statiska bakgrunder utan greenscreen eller rotoscoping...

Att visa videon 3dimensionellt via en kub där ena axeln är tid är riktigt finurligt tycker jag i dessa sammanhang. Påminner om animationsteknik jag läst om där man tog fler-färgad lera och tryckte ihop till en lång korv och medan man skar bort en bit i taget så fotade man änden. Blir förresten också lite som med sådan där MRI-scanning av hjärnan... fast varje lager skiljs åt av tid. Som sagt... lite finurligt tycker jag:)

Resultatet som visas i den videon är långt ifrån perfekt, men med lite mer förfining av algorithmerna och nogrannare användare så kan det nog bli ett verktyg för rotoscope-artister...

Postad

Jikes, avancerade prylar. Har funderat lite på difference keying, borde det inte finnas en teknik som enkelt (enklare?) kan keya ut skillnader i statiskt filmmaterial? Säg att man filmar en clean plate och sen skejtaren mot samma bakgrund, keyern känner av skillnaden i pixlarna på skejtaren och keyar ut honom. Uppenbarligen är det inte så lätt eller?

Postad

När man ser såna här saker så tycker man ju att en vanlig simpel difference keying borde vara lätt att göra i jämförelse. En difference keying som funkar alltså. Kameran skulle även kunna vara rörlig så länge man har en eller flera clean plates (video eller stillbilder) som visar hela bakgrunden.

Problemet i praktiken är säkert att få kanterna att se riktigt bra ut.

Postad

Jag läste nånstans för nån månad sen att de håller på att utvecka nån teknik baserad på nån astronomi teknik där de på nått sätt kan se sjärnor som är bakom andra sjärnor eller planeter. När den tekniken är klar så kommer man att kunna välja vad som ska synas i klippet med hjälp av djup inställningar. t.ex. att man väljer att allt som är längre bort än 3 meter ska keyas bort eller att allt som är mellan 1-3 meter ska keyas bort så att det som ligger upp till 1 meter från kameran och att som ligger 3 meter eller längre bort ska vara kvar. Svårt att förklara. hoppas ni förstår vad jag menar. Tror det va på nån interview jag såg i Adobe TV så det kan handla om samma team (Om det va det företaget ni menade som börjar med A :))

Postad

Jag såg denna på Vimeo igår och visst är det fantastiskt, men det riktigt balla blir när man kommer kunna gör detsamma på rörliga saker som skådespelare och annat!

Tyvärr så var ju analyseringen mycket långsam men det är ju trots allt på utvecklingsstadiet, och om det är så som Max_H antyder så kanske detta kommer i AE CS4 eller CS5 *önskedrömmande*

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...