wictor Postad 17 augusti 2008 Postad 17 augusti 2008 Hejsan. Jag kör Avid xpress Pro HD 5.8, på Windows Vista Home Edition. Har när jag öppnar programmet kommer en varningsruta upp som säger att energischemat inte är optimerat (det är optimerat) vilket kan göra att programmet inte kan köras fullt ut. Hur löser jag detta? Vidare kommer en varningsruta upp som säger att Avid inte kan hitta något ljudkort. Detta är det allvarliga problemet, som jag verkligen behöver hjälp med, då det inte går att "capture:a" något ljud tillsammans med bilden, inte heller använda redan befintligt ljud i tidigare projekt. Väldigt tacksam för svar! /wictor. 0 Citera
Max_H Postad 17 augusti 2008 Postad 17 augusti 2008 Du kan ställa in datorn så att inga strömsparande saker är på. Diskarna får inte stängas av etc - då protesterar Avid. Har noll koll på om Avid Xpress Pro någonsin blev certat för Vista men Avid är extremt kräsna på vilket ljudkort du har i burken och vilken driver som är installerad. Läs mer här: http://community.avid.com/forums/p/62005/347566.aspx#347566 (Enligt moderatorn som svarade är Vista INTE godkänt för Xpress Pro) /Max 0 Citera
wictor Postad 17 augusti 2008 Författare Postad 17 augusti 2008 Jag har ändrat energischemat till hög prestanda men rutan kommer upp ändå. "If not, go to your Windows audio settings and make sure the system is set up to use the Soundblaster card instead of the Realtek card." Hur gör jag detta?? Ni får ursäkta men jag är värdelös på sånt här. / wictor 0 Citera
Eibon Postad 18 augusti 2008 Postad 18 augusti 2008 den energisparrutan kommer upp på alla redigeringar på jobbet också, aldrig brytt mig om den och aldrig stött på problem heller. 0 Citera
wictor Postad 18 augusti 2008 Författare Postad 18 augusti 2008 Okej, noterat! Tack. Ingen idé om Ljudkorts-problemet, någon? Har kollat runt på olika forum, men det enda jag hittar är folk som haft webkamera inkopplad som Avid misstagit för ett ljudkort. Efter de kopplat ur den har det funkat igen. Men kruxet är att jag inte har ngn webkamera inkopplad... Har även kollat upp och bekräftat att Avid är kompatibelt med Vista. Så det är inte där skon klämmer heller. 0 Citera
Max_H Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 Realtek eller ngt annat märke av ljudkort? /Max 0 Citera
pld Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 Har även kollat upp och bekräftat att Avid är kompatibelt med Vista. Så det är inte där skon klämmer heller. Vart hittade du den informationen? Avid Media Composer är kompatibelt med Vista. Avid Xpress Pro, som Avid ska sluta att göra uppgradering till, är inte det. Avid Xpress Pro: http://www.avid.com/products/Xpress-Pro/system-requirements.asp 0 Citera
wictor Postad 19 augusti 2008 Författare Postad 19 augusti 2008 Det stod någonstans på Avids forum att det var kompatibelt med både 32b & 64b. Hittar det inte nu dock.. Max: Antar att man kollar ljudkortet såhär (bild*) och i såfall har jag Realtek (eller?) ber åter igen om ursäkt för min okunskap. 0 Citera
Max_H Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 Ok. Är ingen superexpert på Avid, men det verkar som massor på Avids forum har problem med just Realtek-korten och att en del löst genom att skaffa ett Creative-kort eller liknande. Kolla med ngn datafirma om du kan testa med ett kort (kan ju tyvärr vara svårt om dom inte har ett "uppackat"). /Max 0 Citera
wictor Postad 19 augusti 2008 Författare Postad 19 augusti 2008 Ok det ska jag göra. Tror du det funkar med ett externt ljudkort, eller måste jag köpa ett internt? För det är nog inte att rekommendera att jag ska börja fingra med sånt pill, inne i burken, då kan jag säga godnatt till datorm för all evighet.. 0 Citera
Max_H Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 Det funkar för det mesta bättre med ett internt, även om det säkert kan gå med ett externt också. Snoka lite på Avid-forumet vilka kort som verkar fungera. Kolla efter en "byta-ljudkort-guide" på ngn webbsida, snacka med en kompis eller i värsta (dyraste) fall med en databutik. Det är för det mesta mycket enkelt att sätta i ett ljudkort. Det "svåraste" kan vara att du måste avinstallera och "stänga av" av det gamla kortet i datorns BIOS - annars har du två ljudkort och det kan i Avid-fallet ge trubbel. /Max 0 Citera
tuco Postad 19 augusti 2008 Postad 19 augusti 2008 Externa ljudkort brukar inte fungera med Avid. Ibland vill mitt RME Fireface 800 leka med Avid med oftast inte. På Mac fungerar det interna ljudkortet fint iallafall. 0 Citera
wictor Postad 21 augusti 2008 Författare Postad 21 augusti 2008 Tack för hjälpen alla! Jag köpte ett Soundblaster-kort så nu fungerar det. Jag kan dock inte använda några effekter (fades, pic-in-pic osv) för då stängs programmet ner, efter följande varningsmeddelande: "A Buffer overrun has been detected wich has corrupted the program's internal state..." Någon som har en idé om vad som kan vara fel? / wictor. 0 Citera
Max_H Postad 22 augusti 2008 Postad 22 augusti 2008 Sök på Avid-forumet - Buffer Overrun Problem är något som plågat Avid i massor av år. (Och ett av skälen till att dom bara certifierar en fåtal datorer.) /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.