Gå till innehåll

Synk mellan timeline


Bengtsson

Recommended Posts

Hej, har ett dilemma jag inte blir klok på, har 3 st timelines 1, 2, 3, på 2 finns video, på 1 lite titlar, text, på 3 sound, music. Försöker lägga in ett klipp "mitt i mellan" på timelie 2. Då flyttar sig alla klipp till höger, på den timeline:en helt OK. MEN....inté dom klippen som ligger på timeline 1 och 2. Detta innebär att jag förlorar synken (hoppas ni förstår...)

Vet att det finns funktion för att flytta eller behålla (överskrivning) på tidslinjen och den fungerar MEN bara på den tidslinjen inte dom andra två....Vad att göra, börjar misstänka en bugg eller annat. Är det någon annan som har haft problemet, om den nu är ett problem eller är det bara jag som inte förstår..

Hade, o tack på förhand

Bengtsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som att vi måste reda ut begreppen lite.

I min Avid-värld har du en Timeline med flera audio- och video-tracks. A1, A2, A3, A4 o.s.v. för ljud. V1, V2, V3 o.s.v för video, titlar.

 

Om du skall lägga in ett videoklipp på t.ex. V2 men vill att allt annat också skall flytta sig lika mycket på Timelinen måste du aktivera alla audio- och video-track, då behåller du synken på alla klipp.

Sedan använder du den "gula pilen" för att lägga in klippet, då flyttar sig allting snällt.

Använder du den "röda pilen" så skriver du över det som redan finns där och inget flyttar sig för att lämna plats för det nya klippet.

 

Tänk även på att om du har video på V1 och V2 så skall titlar vara på V3 om du inte vill ha någon speciell effekt förstås.

 

Hoppas att du hängde med i min svengelska beskrivning.

 

 

Tillägg:

När jag såg att frågan gällde Avid så tänkte jag automatiskt Media Composer för det använder jag.

Vet ju inte vilket Avid-program du har men principen bör vara densamma i alla fall.

Skriv gärna vilket program du har problem med nästa gång så blir det lättare att få rätt hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som att vi måste reda ut begreppen lite.

I min Avid-värld har du en Timeline med flera audio- och video-tracks. A1, A2, A3, A4 o.s.v. för ljud. V1, V2, V3 o.s.v för video, titlar.

 

Om du skall lägga in ett videoklipp på t.ex. V2 men vill att allt annat också skall flytta sig lika mycket på Timelinen måste du aktivera alla audio- och video-track, då behåller du synken på alla klipp.

Sedan använder du den "gula pilen" för att lägga in klippet, då flyttar sig allting snällt.

Använder du den "röda pilen" så skriver du över det som redan finns där och inget flyttar sig för att lämna plats för det nya klippet.

 

Tänk även på att om du har video på V1 och V2 så skall titlar vara på V3 om du inte vill ha någon speciell effekt förstås.

 

Hoppas att du hängde med i min svengelska beskrivning.

 

 

Tillägg:

När jag såg att frågan gällde Avid så tänkte jag automatiskt Media Composer för det använder jag.

Vet ju inte vilket Avid-program du har men principen bör vara densamma i alla fall.

Skriv gärna vilket program du har problem med nästa gång så blir det lättare att få rätt hjälp.

 

Sorry, my misstake, Avid Studio heter det hela....känner inte igen mig i din beskrivning typ V1 och pilar men tack för försöket..

Hade

Bengtsson

Skärmklipp.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår att du inte känner igen dig i min beskrivning när jag ser den bilden.

 

Gör ett nytt försök att hjälpa dig.

 

Hittade en manual till Avid Studio Ultimate ver.1 här: http://cdn.pinnaclesys.com/SupportFiles/AvidStudio/manuals/AvidStudioManual_SV.pdf

I början på sidan 74 och framåt står det om "Infoga till klipp (Inserting clips)".

 

Jag skulle tro att du hittar vad du behöver där för att kunna "lägga in ett klipp "mitt i mellan" som du skrev.

Nyckeln till det hela är nog "Smart läge".

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad som menas är nog att Bengt tror att du inte menar olika timelines; utan olika videospår.

 

Jo, men för mig är i avid studio timelines och videospår samma sak, kan ha fel här naturligtvis, det Bengt nämner om smart läge funkar helt ok men som sagt bara på ett/en timelines, videospår och det är det som ställer till det så in i bomben. inte roligt att manuellt flytta klippen på dom andra raderna. nödlösningen är att klistra in samma klipp på alla spåren, gå över i läget "flytta inga klipp" och sen radera dom, känns inte genomtänkt.

Ps. Vet ni om avid har någon "svensk support", som man kanske kunde ringa till. Ds

Tack för tappra försök....

Hade

Bengtsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Skam den som ger sig.

 

Kan du inte markera alla timelines/spår/rad och sedan göra en insert på den rad du vill?

Då lägger du in klippet på den rad du vill ha det och lägger in lika mycket tomrum på de andra.

Så fungerar det i de redigeringsprogram jag använder.

 

Har du läst i manualen jag länkade till?

Det står helt säkert där hur du skall göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...