Jump to content

transcoda film från DNxHD 36 MXF till DNxHD 185 MXF, Avid media composer

saraFILM

Recommended Posts

HEJ

Ska sätta igång att klippa en dokumentärfilm med mycket material. Ursprungsformatet på klippen är H.264, och tänkte transcoda till DNxHD för att det är smidigt för Avid. I slutversionen vill jag ha DNxHD 185 MXF, hög upplösning, men vill klippa i DNxHD 36 MXF eftersom det tar mindre plats. Vet någon hur man gör om en färdig film från ett lätt format till ett tyngre i Avid? Om det går att länka om materialet till de tyngre filerna i slutändan?

Tack!

Sara

Det ska gå att länka om till filerna (relink) i Avid Mediafiles i efterhand tror jag. Jag har inte prövat det själv, det smidigaste brukar vara att ta in allt via Resolve sen göra en roundtrip. Ta in proxyfilerna i mediacomposer och klipp dem där sen exporterar du en AAF (klipplista) till Resolve där du byter ut materialet mot de högupplösta, (går nog att fysiskt byta ut dem i mappen mot de nya). Du får ursäkta mitt dåliga svar, det var ett par månader sedan jag gjorde det och tyvärr har jag inte Avid på min dator så, jag kan inte testa det snabbt heller.