Gå till innehåll

SD i HD-projekt?


Kim-O

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ett projekt som jag redigerar i 1080p i Avid. Allt filmat material är i samma format.

 

Nu är dilemmat att jag vill ha en kort sekvens i filmen som kommer från SVT -93, vilket alltså är i SD. Jag kommer inte på någon logisk lösning till varför SD skulle gå att ha i ett HD-projekt, men samtidigt tycker jag mig ha sett många filmer med inslag från gammalt material, vilket har funkat bra.

 

Är det någon som har ett förslag på huruvida detta går att lösa?

 

/K

Länk till kommentar
Share on other sites

Som Tobias säger, deinterlaca i Sd mode, se till att ha Avid 1 : 1 som codec, gärna kanske en Video mixdown till denna codec för att vara säker på att få UFF ( Upper field first )

Sen skulle jag rekommendera att du sänder ut en QT ref från detta SD projekt och importerar in denna QT ref i ditt HD projekt med inställningar " do not resize " och använder Boris Uprez för att storlekskonvertera, gör ett bättre jobb än Avid med subpixel fyllning, Magic Smooth eller Magic Sharp är dom filterinställningar jag skulle rekommendera .

 

edit.. fast nu var jag lite snurrig förstås, sitter och gör 4 saker samtidigt just nu, ang UFF så skulle du ju deinterlaca ..

 

skulle i alla fall använda Avid 1 : som codec , tycker bara att den funkar bäst vid den här typen av konverteringar

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...