just1ce Postad 13 juni 2008 Postad 13 juni 2008 Min första synopsis behöver lite konstruktiv kritik. Har tänkt skriva ett manus bara för skojs skull. Det kommer med andra ord aldrig bli en film. Jag har tänkt att manuset ska handla om en så kallad "false flag-operation", där i mitt fall det handlar om ett terroristdåd, är utfört av egna män (som anklagar någon annan för att ha utfört dådet) som en ursäkt för att starta krig. Som sagt, min första synopsis. Vad tror ni om den? Är det något jag behöver ändra innan jag går vidare till manuset eller ser det här bra ut?synops.pdf 0 Citera
Martin Öberg Postad 13 juni 2008 Postad 13 juni 2008 Jag tycker att det var en riktigt bra story. Det här är en film jag skull kunna tänkas göra. Fast då måste jag vara lite äldre. En mycket bra idé det där med "False Flag operation" grejen, dock är den inte särskilt trovärdig. Men det måste det ju inte vara. Jag ser inga fel med idén nu men det är svårt att se det med så lite text, skriv gärna ett manus om detta. Jag skulle läsa den :) 0 Citera
Insaniac Postad 14 juni 2008 Postad 14 juni 2008 Wag the dog och Shooter i en röra:-P. Jag ska läsa det en annan dag. låter intressant! 0 Citera
Raffe Postad 12 augusti 2008 Postad 12 augusti 2008 Väldigt vågat manus, och jag gillar att du tänkt till! Jag har två generella synpunkter: 1. Dina första manus kanske borde vara enklare rent budgetmässigt, d.v.s. inte innehålla tåg och explosioner. Det mest intressanta för dig som författare är väl huruvida de faktiskt blir/kan bli film? 2. Ju mer vågade och ju högre instanser/organisationer man blandar in, desto svårare är det att göra filmen trovärdig. Titta på Anders Nilssons trilogi, speciellt den sista där EU och övriga samfund är inblandade. Folk skrattade. I det här fallet är tyvärr inte idén trovärdig. USA invaderade inte Irak för att att krossa terrorismen, utan för att man sade att Saddam Hussein var en vidrig diktator som dessutom hade massförstörelsevapnen. Sverige skulle helt enkelt aldrig stödja kriget i Irak p.g.a. terrorism. Och att CIA skulle mörda civila i Sverige (och dessutom CIA-personal?) för att få med Sverige i Irak-kriget är alltså helt otänkbart. Det är ökänt att de största terrorfinansiärerna är Saudiarabier, som också är USA:s närmaste allierade i mellanöstern. Mitt tips är att om du ska göra politiska thrillers så bör det baseras på sanning. Ofta är det nån spännande/viktig historia man vill att världen ska få reda på. Men som sagt. Till en början råder jag dig till att skapa manus som går att förverkliga med låg budget. En annan fördel för att få folk på kroken är att hålla det opolitiskt, tills du får lite auktoritet. 0 Citera
JoelG9 Postad 16 augusti 2008 Postad 16 augusti 2008 visst.. förstår att du har tagit mycket inspiration från 9/11. men jag tycker att du ska satsa på någonting lite mindre projekt som ditt först manus. det kan även blli svårt att göra filmen sedan. för med en sådan story behöver man proffs utrustning och det kräver ju att manuset är perfekt. lycka till! :) 0 Citera
JoelNiklasson Postad 27 september 2008 Postad 27 september 2008 Ser intressant ut men jag håller med om att du behöver tänka på att du inte har råd med allt det där (antar jag) Fast det låter ju väldigt proffisionellt ut! skicka den till svt....haha skoja bara!! 0 Citera
cissor Postad 7 oktober 2008 Postad 7 oktober 2008 Synopsin borde handla mer om storyn inte om enskilda händelser. ex. "Huvudpersonen tycker sig känna igen ett av namnen, som hon kollar upp." (Vem är huvudpersonen, vad heter hon? varför känner hon igen just de namnet?) dessutom så borde du skriva filmens handling i synopsin, inte skriva ex. "Under filmens handling avslöjas det hur CIA har utfört [...] " skriv istället hur det avslöjas. Varför avslöjas det, är det någon som vill någon annan illa? och varför isåfall? Finns det en offentlig anledning till att CIA har gjort som de gjorde? annars, verkar intressant och med tillräcklig budget skulle det nog kunna bli en riktigt bra film. Det behöver inte vara sanning som filmen säger, men du borde tänka på att filmen kan få negativ kritik om den kommer ut och det endast är en påhittad historia, folk kan ju luras.. och i slutändan så kan du få kritik för att folk kanske tror att det är en konspirations teori.. Eller vad vet jag?! Lycka till! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.