gorse Postad 1 juni 2008 Postad 1 juni 2008 Jag har en idé om hur man skulle kunna göra attans skysst look med dv-videoteknik. Tyvärr är den lite omständig, kräver mycket datorpyssel och massa disk och frågan är om det är värt besväret. Antaglien är det inte det. Men, borde kunna gå att klara av med billiga semesterkameror. Man behöver tre stycken kameror. Ett stillbildssmakprov på mitt experiment: http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/mustang-72.jpg Jag kommer antagligen inte att gå vidare med mitt laborerande, då det mest är en tankeutveckling mer än pragmatiska experiment. Men visst vart det rätt hyggligt? 0 Citera
Limeingman Postad 1 juni 2008 Postad 1 juni 2008 Ja, vad har du gjort, lagt ihop tre bilder till en??? 0 Citera
gorse Postad 1 juni 2008 Författare Postad 1 juni 2008 Typ ungefär. Stillbilder är inga problem. Rörlig bild kan bli mycket svårare. 0 Citera
gorse Postad 1 juni 2008 Författare Postad 1 juni 2008 Jo, precis. Min fundering är hur man kan överföra detta till rörlig bild. Synd att jag inte gjorde en sökning innan. Efter att ha läst tråden inser jag att det blir för jobbigt. Jag tänkte i banor som att filma med klappa, tre kameror monterade ihop (och hoppas att vinkelfelet inte märks). Sen exportera hela rasket till bildrutor och batch-köra med photomatix. Resultatet trollar man tillbaka till premier. Dvs, inget lödande eller ombyggnad. Bara enkla grejor, men rätt mycket pyssel. Men det är kanske en dålig ide i stundens ingivelse? Jag ångrar redan att jag skrev inlägget. Men jag gillar min bild i alla fall. 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 1 juni 2008 Postad 1 juni 2008 Nog kan det fungera i vissa sammanhang med HDR, men det är då speciella scener som ska kännas lite märklig, eftersom HDR ger en overklig känsla, iaf de bilder jag stött på. 0 Citera
hampusforev Postad 1 juni 2008 Postad 1 juni 2008 Ser ut som ett graderat filter över hela bilden. Ser väldigt "pastelligt" ut, säger inte att det är fult, men inte riktigt min smak. Den gula bilen sticker som senap på en rembrandt-målning i mina ögon. 0 Citera
gorse Postad 1 juni 2008 Författare Postad 1 juni 2008 Många av de HDR-bilder jag kikat på tycker jag är rätt dåliga. De har skruvat för mycket på rattarna enligt min mening. Jag tycker inte det är snyggt med haloeffekter eller slöjad himmel. Exempelbilden i tråden som är inlänkad är inte bra tycker jag. Däremot hittar jag mycket bilder på goggle som är i världsklass och går inte att direkt gissa HDR. Möjligen mycket skruvande i RAW. Sen kan man om man vill göra väldigt surrealistiska bilder med HDR om man vill, men jag tror man borde kunna göra lika surrealistiska bilder med RAW eller hyffsat med bara photoshop. Det pastelliga, försöker jag beskriva som "Posterkänsla". 0 Citera
vedran Postad 1 juni 2008 Postad 1 juni 2008 Jag har själv funderat på just detta, forskade lite, och tydligen ska man använda sig av två prismor som ligger mot varandra och bildar en kvadrat, har man två sådana så kan detta sättas ihop så man får tre stycken "beams", dessa fungerar som en bildfördelare. detta bör då byggas i en konstruktion med ett objektiv som slår ljus mot den första splittern, från vilken den ena bilden går direkt till en dv kamera, och den andra bilden pekar mot den andra splittern från vilken ljuset går till vardera dv kamera. på en av de sistnämnda kamerorna bländar man ner ett steg med ett nd-filter. Man har då tre synkade identiska bilder (förrutom exponeringen) som man styr med en LANC, men jag har tyvärr inte listat ut hur man skulle göra detta på mjukvaru sidan, du vet säkert att det tar en stund att baka ihop en enda hdr. Jag är lite nyfiken på detta själv men ser det som för tidskrävande just nu. 0 Citera
ronnylov Postad 2 juni 2008 Postad 2 juni 2008 En viss fake-HDR liknande effekt kan man få med HDR AGC filter för avisynth. http://strony.aster.pl/paviko/hdragc.htm 0 Citera
StenR Postad 2 juni 2008 Postad 2 juni 2008 En viss fake-HDR liknande effekt kan man få med HDR AGC filter för avisynth. http://strony.aster.pl/paviko/hdragc.htm Det där verkar mycket lovande... 0 Citera
Mega99 Postad 2 juni 2008 Postad 2 juni 2008 HDR ger en mer surrealistisk look som sagt, men i mitt tycke blir det enklare att leva sig in i filmen då ;) Skulle helt klart filmat i HDR om det skulle varit en möjlighet. 0 Citera
vilcans Postad 2 juni 2008 Postad 2 juni 2008 Lite information från Rumor Control: HDR är inte en look, utan betyder bara att man har ett stort dynamiskt omfång, så att man kan ha mycket information både i skuggor och högdagrar. Det går att få genom att lagra data i mer än 8 bitar per kanal (t.ex. 16 bitar, eller 32 bitars flyttal). Vad man sedan använder informationen till är en annan sak. Ett sätt att använda den är så som Gorse visade, nämligen att minska kontrasten i bilden så att både skuggor och högdagrar ryms inom 8-bitars färgkanaler. När man pratar om HDR inom fotografi är det normalt den effekten man menar. Men som sagt, HDR är inte den effekten i sig. Bara så att det inte blir någon begreppsförvirring, för HDR är mycket mer användbart än bara just den där effekten (som jag inte har ett namn på). Hmm, jag har för mig att jag har nämnt detta förut... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.