Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Predator fan movie.

Mitt försök till en rovdjuret film. Målet är att försöka höja mig en nivå för varje film jag gör och det tycker jag att jag lyckats med. Vissa saker kunde ha gjorts bättre, men det fanns ingen tid att ta om scener. Så jag har gjort det bästa jag kunnat.

Handling:

En jägare som är ute på harjakt helt ovetande om vad som komma skall. Dagen efter hittar en joggare jägaren av en ren slump...

Länk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=bEyhR1SaFyQ tyvärr dålig kvalité

http://xs227.xs.to/xs227/08205/2008-05-15_12_47_0003761.jpg.xs.jpghttp://xs227.xs.to/xs227/08205/2008-05-15_12_47_0002239.jpg.xs.jpghttp://xs227.xs.to/xs227/08205/2008-05-15_12_47_0001334.jpg.xs.jpg

Format: .wmv

Längd: 4 min 30 sek

Storlek: 57 MB (original 1GB)

Utrustning: JVC GR-D270E

Redigeringsprogram: Sony Vegas 7.0 och After Effect

Arbetstid: 4 månader

Budget:500 kr

Postad

Filmen var väll ganska värdelös i sig men jag ska säga att ni har rätt snygga effekter. snyggt när hans huvud blir bortskjutet. om du vill höja dig i dina filmer ska du kanske börja har "riktiga" manus och en historia, inte bara bygga filmen på effekter. som sagt, snygga effekter men värdelös film.

Postad
Filmen var väll ganska värdelös i sig men jag ska säga att ni har rätt snygga effekter. snyggt när hans huvud blir bortskjutet. om du vill höja dig i dina filmer ska du kanske börja har "riktiga" manus och en historia, inte bara bygga filmen på effekter. som sagt, snygga effekter men värdelös film.

Får gärna förklara vad du tycker är dåligt?

Det kanske ligger nåt i att jag måste lära mig att göra "riktigt" manus. Vi har bara gått efter en storyboard som jag gjorde, så en historia fanns.

Eftersom jag har för lite kunskaper i nuläget så kommer jag inte på vad man skulle göra för att få den bättre? Men jag är rätt nöjd ändå efter att ha lagt ca 400 timmar.

Cool ju! Bra jobbat

Tack för det!

Postad

Usch, inbyggd mic, usch. Nej. Hörde surrande i varje klipp som inte ljöds av musiken.

Effekterna var väl godkända, dock så var ju de blå laserskotten helt värdelösa.

Väldigt 80-tal tycker jag, härlig känsla ;) Troligtvist musiken som gör det.

Nu hade ju inte filmen någon speciell handling eller story, och därför kom du väl undan med att inte skriva manus. Du kanske klarar dig utan manus om du är den enda skådisen, men annars kommer du nästan garranterat behöva det.

Postad

Jag går direkt till kritiken:

1. Colour correction. Filmen såg väldigt blek ut. Det kanske var tanken, men den uppnådde inte sin fulla kraft - ni hade definitivt kunna pensla över filmen med en nyans av blått och kanske öka kontrasten en aning.

2. Stabilisering. Visst, det var effektfullt när predatorn jagade snubben genom skogen, men det skakade som om kameramannen runkade samtidigt. Det är ju inte svårt att stabilisera bild i AE, vilket ni borde ha gjort! Åtminstone reducerat skakningarna en aning, om ni fortfarande vill ha kvar effekten.

3. Vill ni ha karaktärer som betyder någonting för handlingen så kanske det borde vara lite mer fokus på just dessa. Exempelvis i början av filmen hade ni kunnat zooma in på militärens svettiga, instinktivt uppmärksamma ansikte för att ge en känsla av att han faktiskt blir jagad/jagar. Joggaren hade ni också kunnat ha lite zoomningar på, istället för att bara filma honom från avstånd när han springer in och ut ur bild.

För övrigt:

Snygga effekter, om än tydligt amatörmässiga. Men då jag antar att det var just en film för att testa effekter och för att utveckla era färdigheter rent filmtekniskt så spelar det ju ingen roll ifall de inte såg Hollywood-snygga ut. Jag gillade även när ni zoomade in på militärens vapen när han rörde sig framåt och dylika zoomningar/vinklar - det gav verkligen filmen ett djup.

Jag tänker inte kommentera på skådespelet. ;)

Tack för underhållningen!

Postad
Min Gode Doktor, angående din kommentar om skakningarna så är det nog menat att det ska skaka då scenen är ur 'the predator's perspektiv ;)

Min kära Mega99, som jag skriver är de för stora för att kunna uppnå sin fulla kraft. Istället för effekten av att faktiskt se jakten ur predatorns perspektiv får man känslan av en dålig kamereman. Reducerade skakningar hade varit ett plus, en billig steadicam hade kunnat göra tricket. ;)

Postad
Jag går direkt till kritiken:

1. Colour correction. Filmen såg väldigt blek ut. Det kanske var tanken, men den uppnådde inte sin fulla kraft - ni hade definitivt kunna pensla över filmen med en nyans av blått och kanske öka kontrasten en aning.

2. Stabilisering. Visst, det var effektfullt när predatorn jagade snubben genom skogen, men det skakade som om kameramannen runkade samtidigt. Det är ju inte svårt att stabilisera bild i AE, vilket ni borde ha gjort! Åtminstone reducerat skakningarna en aning, om ni fortfarande vill ha kvar effekten.

3. Vill ni ha karaktärer som betyder någonting för handlingen så kanske det borde vara lite mer fokus på just dessa. Exempelvis i början av filmen hade ni kunnat zooma in på militärens svettiga, instinktivt uppmärksamma ansikte för att ge en känsla av att han faktiskt blir jagad/jagar. Joggaren hade ni också kunnat ha lite zoomningar på, istället för att bara filma honom från avstånd när han springer in och ut ur bild.

För övrigt:

Snygga effekter, om än tydligt amatörmässiga. Men då jag antar att det var just en film för att testa effekter och för att utveckla era färdigheter rent filmtekniskt så spelar det ju ingen roll ifall de inte såg Hollywood-snygga ut. Jag gillade även när ni zoomade in på militärens vapen när han rörde sig framåt och dylika zoomningar/vinklar - det gav verkligen filmen ett djup.

Jag tänker inte kommentera på skådespelet. ;)

Tack för underhållningen!

Tack för kritiken!

När det gäller stabiliseringen så provade jag lite i After effect men jag tyckte inte det blev bra. Gjorde egentligen filmen för att börja lära mig After Effect.

Sen när det gäller mina filmer i nuläget så gör jag dom för att lära mig så mycket som möjligt och för att jag tycker det är så förbannat sköj! Detta var mitt tredje projekt. Börjar märka att göra film själv tar väldigt mycket tid..

Men GodeDoktorn skådespelet var ju det bästa med hela filmen! ;)

Mega99 klaga inte på min laser jag har lagt över 50 timmar på den :)

Postad

Mega99 klaga inte på min laser jag har lagt över 50 timmar på den :)

Wow, då kanske du ska skippa laserskottseffekten i framtiden :S Problemet med den var att det inte fanns något djup i bilden. Så effekten blev som ett overlay som inte alls passade.

Och kan du inte ta kritik så borde du nog postat filmen någon annanstans, eller inte postat den alls.

Postad
När det gäller stabiliseringen så provade jag lite i After effect men jag tyckte inte det blev bra. Gjorde egentligen filmen för att börja lära mig After Effect.

Ja, du verkade ju lära dig en hel del. Hoppas att du gör ett ordentligt filmprojekt snart! :)

Och kan du inte ta kritik så borde du nog postat filmen någon annanstans, eller inte postat den alls.

Du är spontant negativ överallt, verkar det som. Det börjar bli tröttsamt att läsa dina inlägg.

Postad

Ok, kan erkänna att jag var lite hård i orden men står fast vid att filmen i sig inte är speciellt bra. den saknar en dramatisk kurva, det finns ingen "story", det är ett stulet koncept osv. behöver man ett manus frågar du? nja, du ska ju ha en idé till vad filmen ska handla om. här är det två olika killar som är i skogen av okänd anledning som blir slaktade av ett monster, ingen twist, backstory. hela filmen går ju ut på att snubbarna skulle dö på ett slemmigt sätt. som jag sa så är jag imponerad av vissa effekter och om man ser filmen som ett träningsprojekt för att testa effekter är det ju inte så mycket att säga men som film står den sig inte.

om du/ni vill göra en film som är mer än ett övnings objekt föreslår jag att du läser, googlar och tar reda på hur man kan bygga upp kortfilmen, dramatiskt och visuellt.

förstår att du lagt ner mycket jobb och det var inte meningen att trycka till dig.

Postad

Du är spontant negativ överallt, verkar det som. Det börjar bli tröttsamt att läsa dina inlägg.

Jag säger min åsikt- Och vad menar du med 'spontant negativ'? Jag ger både bra och dålig kritik, men beroende på hur filmen är så kan det ju bli lite mer av något.

Även på filmer som jag tycker är skitbra försöker jag hitta något som skulle kunnat göras bättre, så att skaparen ska kunna ta åt sig kritiken och utvecklas.

Postad
Ok, kan erkänna att jag var lite hård i orden men står fast vid att filmen i sig inte är speciellt bra. den saknar en dramatisk kurva, det finns ingen "story", det är ett stulet koncept osv. behöver man ett manus frågar du? nja, du ska ju ha en idé till vad filmen ska handla om. här är det två olika killar som är i skogen av okänd anledning som blir slaktade av ett monster, ingen twist, backstory. hela filmen går ju ut på att snubbarna skulle dö på ett slemmigt sätt. som jag sa så är jag imponerad av vissa effekter och om man ser filmen som ett träningsprojekt för att testa effekter är det ju inte så mycket att säga men som film står den sig inte.

om du/ni vill göra en film som är mer än ett övnings objekt föreslår jag att du läser, googlar och tar reda på hur man kan bygga upp kortfilmen, dramatiskt och visuellt.

förstår att du lagt ner mycket jobb och det var inte meningen att trycka till dig.

Det är lugnt. Jag vill ju ha så mycket kommentarer som möjligt!

Mega99

Jag frågade faktiskt här på forumet om det var någon som visste hur man gjorde en snygg laser men jag fick aldrig något svar.

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...