Jump to content

Splittra en människa

Zhyron

Recommended Posts

Jag skulle vilja göra så att när en person dör i filmen så blir han till brinnande damn (tänk er brinnande pulver som sen blåses uppåt)

Jag har kollat tutorials men förstod ganska snabbt att det inte skulle hjälpa mig eftersom jag aldrig använt AE förut.

Jag vet att förklaringen är lite dålig men jag hoppas någon förstår och vet vad jag ska göra.

Är det möjligt att en person är i förgrunden medans den andre splittras upp precis bakom han?

Hade tänkt att nådastöten med vapnet blir i magen på den andre så båda är lite böjda, nästan på knä och när fienden dör splittras han precis bakom honom.

Fy va svårt det ska vara att förklara något =/

Ingen lätt uppgift för ditt första AE jobb :)

För att slippa partiklar och massor med rendering kan du testa om du kan "fuska" lite mer något rök-element eller liknande som formas lite för att matcha personen. Eller den gyllene medelvägen att använda rökpuffar som sprites till partiklar. Då behöver du inte så mänga och det kan bli lite lättare att hantera.

Som du förstår av alla svar är det inte lätt att vara specifik. Det beror så väldigt mycket på hur materialet ser ut. Men du bör tänka på följande när du filmar:

Du behöver en tagning med "vampyren", en tagning bara med bakgrund, en tagning med "hjälten". Hjälten bör nog tas med green/blue screen.

• 3 weeks later...

Jag gjorde en gång Beam Me Up Scotty-effekt.

Då körde jag med difference keying för att få ut mig, sen en helt blank bild på bakgrunden (även med en annan person i bild samtidigt) den del jag fick ut kunde jag sedan förvandla till annat i t.ex Combustion, men det borde även vara möjligt att göra en liknande figur i t.ex 3ds Max för att sedan blåsa bort den med partiklar, för att sedan klippa in mot bakgrunden igen (på så vis är ju ljuset rätt från början)

Säkert inte omöjligt men svårt att få snyggt.

• 1 year later...

Själva renderingen med AlamDV2 är värdelös. Det sker genom någon sorts "screencapture" då överliggande fönster hamnar med i filmen, man får i och med detta väldigt dålig kvalité. Programmet hanterar heller inte ljud.

AlamDV3 borde kommit ut nu, pratet om det har funnits när jag använde mig av 2:an och att den skulle komma ut snart. Uppdateringen måste ju bara vara bättre. Detta var 2 år sen.

[citat=lilla_farbrorn]Själva renderingen med AlamDV2 är värdelös. Det sker genom någon sorts "screencapture" då överliggande fönster hamnar med i filmen, man får i och med detta väldigt dålig kvalité. Programmet hanterar heller inte ljud.

AlamDV3 borde kommit ut nu, pratet om det har funnits när jag använde mig av 2:an och att den skulle komma ut snart. Uppdateringen måste ju bara vara bättre. Detta var 2 år sen.[/citat]

EffectLabs (alamdv3) kom ut för drygt 2 månader sedan och det är mycket bättre.

• 3 weeks later...

för att skapa en sådan effect, och få det att se estetiskt bra och "verkligt" ut, så kan man inte använda sig av ett 2d programm (eller en 2d particel engine)...För ett hyfsat resultat måste man hoppa en dimension upp....;)...

Har själv någon gång i tiden gjort en liknande sequens....tro mig...heh...att börja maska, keya eller rotoscopa en sådan effect är inte det trevligaste jobbet...:)

| R.R Studio |