Gå till innehåll

Svenska Filmindustrin


Matrix

Recommended Posts

Är jag ensam om att ha tröttnat på den svenska filmindustrin?

 

Poliser och tjuvar hit och dit... Jag skulle tippa på att hälften av alla filmer som produceras varje år innehåller poliser och tjuvar/bankrånare. Nya filmer som Hotet, Den tredje vågen, Rånarna är bara några av dom.

 

Även äldre filmer som Reine & Mimmi i fjällen och Den Osynlige med lite udda handling är polisen åter igen inblandad.

 

Jag personligen vill se fler filmer som

 

Klassfesten

Festival

Hundtricket

Fucking Åmål

Tomten är far till alla barnen

Jalla Jalla

Känd Från TV

 

Kom att tänka på att dom flesta filmer som inte innehåller poliser handlar om otrohet eller sex i sin helhet. Vuxna människor, Mamma, pappa, barn. med fler..

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv gör jag bara filmer om döden.

 

:-) ... men det är sant faktiskt.

 

Håller just på med efterarbetet till På tåget, som diskuterades här på forumet för länge sen (ja, alla jobbar inte så snabbt...) och den handlar definitivt om döden. Det är ett bra tema, se bara på Shakespeare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast det gör ju en groteskt massa filmer om tonårstjejer som gör uppror, medelålderspar som har lustiga dialoger, invandrarångest och en jäkla massa mer totalt politiskt korrekt film. Det är lika tragiskt som alla snutfilmer med Lassgård och Persbrandt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sverige har gjort ren underhållnings- & genrefilm förr och kan göra det igen. Bara där finns folk som vågar göra det oavsett om de måste stå utanför systemet (och inte få bidragspengar från SFI :OO) och kämpa för det så ögonen blöder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sverige har gjort kommersiell film förr innan systemet gjordes om på 60-talet och alla regissörer och tekniskt kunnigt folk sparkades och mer eller mindre svartlistades till förmån för den konstnärliga filmen. Problemet i Sverige är att det inte finns några kanaler för finansiering av oberoende filmer. Det finns ingen som vågar eller vill lägga pengar på dessa filmer vilket beror på flera faktorer bland annat på avsaknaden av skattelättnader för filmproduktion. Sen när vissa gör försök till kommersiell genrefilm så får de bara skit av Gud och alla jävlar för att ha gjort det. Se bara på Martin Munthe och Camp Slaughter som i stort sätt bara fått ris för sin film. Vissa tycker att han borde få yrkesförbud och att han inte borde få göra film mer. Det tycker jag visar ganska tydligt var svensk film står i frågan vad gäller genrefilm och kommersiell film. I USA har man förstått vad det handlar om. Det gäller att göra film som säljer. Vad Sverige behöver är en industri som producerar film både för den inhemska och utländska video och dvd-marknaden med budgetar mellan 500,000-1000,000 SEK både för att bygga upp en mer mångsidigt filmklimat men även för att lära upp folk hur man gör film. Det finns ingen matematik från att gå från kortfilm till biograffilm med budgetar på 15,000,000 SEK. Sverige behöver ett stadie där emellan. Tyvärr tror jag personligen inte att det kommer att hända. Men man kan ju alltid hoppas och jobba för det även om det är kärvt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst kommer det många nya svenska filmer av debuterande regissörer men det jag tycker är trist är att det inte finns något mellanting mellan kortfilm och filmer för 15.000.000 SEK. Antingen gör man kortfilm tills man blir upptäckt och för göra en film för alldeles för mycket pengar. Om man nu som debutant misslyckas så är man ute ur leken. Jag vill att det ska finnas ett mittemellan där man kan få testa sina idéer utan att hela ens karriär hänger på det. Man ska helt enkelt göra film som kostar runt halvmiljonen för distribution via video och dvd. Hela den Amerikanska filmbranchen är uppbyggd så. Hur kan Amerika fostra så många duktiga filmskapare och tekniker, jo för att det finns en marknad för lågbudgetfilm för video och dvd-marknade som är billig att producera och som genererar kapital tillbaka och som ger filmskaparna kunskaper och rutin på att producera film. I Sverige finns inte detta. Om Sverige ska kunna utvecklas som filmland måste filmskaparna få mer rutin och det skapas genom att producera lågriskfilm med låg budget som går att sälja.

Länk till kommentar
Share on other sites

Novellfilmer är inte lösningen tycker jag. För det första så kostar novellfilm bara en massa pengar de genererar sällan några pengar tillbaka. Svensk film måste börja förstå att film inte i första hand är kultur utan en produkt som är till för att säljas. Jag personligen är så jävla trött på att film hela tiden är kultur. Det måste in lite entreprenörsskap i branschen. För om man bara ser film som kultur då är vi ute och cyklar. Lägg hellre 1,5 miljoner på långfilm i stället som går att sälja. Om man ska göra novellfilm då ska de inte kosta så mycket. Det är oförsvarbart att lägga så mycket pengar på något som inte ger någon avkastning. Det enda man kan göra är att lägga ner Filminstitutet i dess nuvarande form och bygga upp en bransch så som den såg ut innan 60-talet när Svensk film var kommersiellt orienterad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ungfilm]Jag ville bara påpeka att i höst så kommer det ca 30 nya svenska filmer, varav de flesta är av debutregissörer. Så jag har mina hopp, det finns faktiskt hopp om en ny tid i svensk film.[/citat]

 

Finns det nån sida där man kan läsa lite om dom kommande svenska filmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Matrix]Är jag ensam om att ha tröttnat på den svenska filmindustrin?

 

Jag personligen vill se fler filmer som

 

Klassfesten

Festival

Hundtricket

Fucking Åmål

Tomten är far till alla barnen

Jalla Jalla

Känd Från TV

 

Kom att tänka på att dom flesta filmer som inte innehåller poliser handlar om otrohet eller sex i sin helhet. Vuxna människor, Mamma, pappa, barn. med fler..[/citat]

 

Men ungdomsfilmer och lätta komedier som du beskriver är faktiskt de filmer som det görs mest av i Sverige. JAG är trött på alla ungdomsskildringar. Är jag ensam om det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag personligen tycker att all typ av film ska göras så länge det är mångfald bland produktionerna. Jag personligen skulle gärna se lite mer actionorienterad film, skräckfilm, och thrillers. Det görs alldeles för lite av den varan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är böjd att hålla med om att många svenska filmer har på senaste tiden hållit lite låg nivå, men tittar man i backspegeln finns det ju många höjdare.

 

Jag lånade lite lars molin på biblioteket i helgen och Midvinterblot (en bonde som försvarar sin mjöllpall) och Potatishandlaren är ju helt oslagbar. En svensk serie som heter Babels torn (med carl gustav lindstedt) som cancersjuk är en rysare. Mannen på taket skall återutgivas på DVD.

Mit liv som hund fick många priser. Lust och fägring stor. Mannen från mallorca med Tomas von brömsen och sven volter. Barnens ö av kaj pollack. Ondskan är ju riktigt bra. Röd snö (visseligen tvserie) är jättespännande. Tuppen med magnus härenstam. De flesta lasse åberg (är kanske lite pasé i dag, men på sin tid drog de mycket publik). 1939. Fanny och alexander. Änglagård med uppföljare, Jägarna och många många fler... Alla är inte polisfilmer.

Skall man rota riktigt i arkiven, sjunde inseglet, Sven Klangs kvintett ...

 

Visst finns det mycket bra svensk film. Och under hösten kommer ännu fler ca 30 stycken med många debutanter... Men man behöver inte rusa iväg och betala för allt som går på bio. Recenter skriver inte för enbart tjäna pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst har det gjorts en hel del bra svensk film men ett av de största problemen med svensk film om man vill att filmindustrin ska utvecklas det är att man måste börja göra film som även den internationella marknaden vill ha. Det sägs hit och dit att Lukas Moodyssons filmer är succéer utomlands vilket är skitsnack. Dom är inga succéer utomlands. Svensk film måste utvecklas så att andra än svenskar vill se dom. Det är då svensk film kan bli framgångsrik för det är den inte idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Bloom]... måste börja göra film som även den internationella marknaden vill ha. ... Det är då svensk film kan bli framgångsrik för det är den inte idag.[/citat]

 

Tveksamt. Svensk film är för svensk publik och kommer att så förbli ända till den dagen det slår ner en atombomb i hollywood. Så länge svenskar och resten av europa inte ser knappt en enda film från andra länder än amerikansk (eller tillnöds andra andra engelsktalande filmer) med få undantag så kommer ingen föränding ske. När senast gick det en norsk, dansk, finsk, spansk etc film på Filmstaden där du bor?

 

Ni andra;

Hur många utlänska filmer som inte är engelsktalande kan ni utan fusk direkt räkna upp?

 

Jag kan två mycket bra från Mexico (men det är lite fusk, min fru är från mexico):

Amore perros

Como agua para chocolate

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är rätt facinerande att svensk film varit internationellt gångbar innan det bestämdes att man skulle premiera konstärlig film på 60-talet. Det tog död på filmhantverket i Sverige. I dag är mertalet av svensk film filmad teater. Det finns inget bildberättande i svensk film och det finns inga kunskaper om hur man berättar en historia med bilder.

 

Och förresten vem har sagt att man inte kan göra film på Engelska. Många av de svenska filmer som var framgångsrika internationellt var Engelskspråkiga exportversioner. Fransmännen gör det och Italienarna gör det fortfarande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan räkna upp en jäkla massa filmer från Danmark, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Kina/Hong Kong och Japan utan problem.

 

Men visst, den största delen av filmpubliken verkar inte kunna se något förutom det som trycks ut ur Hollywood. Jag har iallafall lyckats få min flickvän att börja se på filmer från Hong-Kong och Japan :).

 

[citat=gorse]

 

Ni andra;

Hur många utlänska filmer som inte är engelsktalande kan ni utan fusk direkt räkna upp?

[/citat]

 

Saken är egentligen inte den hurvida en film är bra eller dålig. Problemet är snarast det att filmindustrin i Sverige är så likriktad i dagens läge.

 

[citat=Joel]

men ondskan va väl inte så dålig

[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Instämmer i frustrationen som beskrivs i den här tråden. Måste finnas ett sätt att göra filmer billigare utan att för den delen behöva hålla på med nollbudget.

 

Varför provar de inte att ta bort en av de vanliga filmerna med 15-20 miljoners budget och istället gör 10 filmer med lägre budget, en sånn film behöver ju inte heller genera lika mycket i vinst för att gå ihop.

 

Sen räcker det med att en av filmerna går hem på riktigt och blir en hit då blir det en massa mer pengar i kassan. Resonerar man såhär borde det vara möjligt att göra oändligt mycket mer film än vad som görs nu.

 

Sen håller jag med Bloom om novellfilmerna. De är ingen inkörsport till att göra bra film utan är oftast ganska tråkiga filmer son ingen vill se, än mindre betala för. Fram för mer lågbudget med lite hjärta i!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...