Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har aldrig varit på drömfabriken tidigare, kan man droppa in en enstaka dag eller är det kört om man inte beställt biljett? Är inte intresserad av någon master class utan vill mest snacka med folk och skolor. Vad kostar det isf?

Postad

Själv stod/satt man som en mupp och gjorde reklam för skolan i foajen men jag såg 3D-visningen och var såld efter en sisådär 20 sekunder. Mäktigt som fan även om tekniken verkar behöva en sista finputsning för att vara helt klockren. Imorrn kommer ju Per Hallberg att hålla sitt föredrag, kan bli riktigt värdefullt för den som är intresserad av ljuddesign för film.

Postad
Har aldrig varit på drömfabriken tidigare, kan man droppa in en enstaka dag eller är det kört om man inte beställt biljett? Är inte intresserad av någon master class utan vill mest snacka med folk och skolor. Vad kostar det isf?

Om man bara vill hänga i foajén/på mässan där alla skolor/företag finns kostar det såklart ingenting. Annars kostar det 200 kr och då går man in på allt gratis. Dyker man upp bara på lördagen kostar det 100 kr.

Postad

Blir inget sådant iår för mig. har inte pengar eller tid. Man måste ju försöka hålla igång sitt eget projekt :) hoppas ni har det najs! kommer nästa år!

Postad

Vr där på torsdagen och fredagen. Mycket intressanta saker, både föreläsningarna och i foajén. Det enda jag skulle önskat var att de gick in på djupet lite mer på alla föreläsningarna. Speciellt i "konsten att producera", "3x svenska klippare" och alla föreläsningar om ljud. De var väldigt intressant och givande, men de pratade lite i cirklar och skrapade mest på ytan. Desutom borde föreläsningarna vara längre.

När det gällde 3D så verkade det vara skillda åsikter. Man kände hur peppade publiken var när de apploderade innan de visade filmerna, och hur mer osäkra de var när de var klara. Många av mina polare nästan ratade konceptet helt efteråt, medan jag inte har bestämt mig än. På något sätt känns det fel fel fel. Det tar fokus från filmen, känns plastigt och sånt. Men å andra sidan är det ju fett coolt. Näe, jag ger dem några år till på sig att utveckla det innan jag ger min åsikt, men jag tror absolut inte på att det kan bli någon standard av något slag. Vissa filmer och konserter, absolut.

Sen vad var det för dåligt exempel de visade i slutet. Mer än halva var ju inte ens i 3D. Även fast när det väl var i 3D fanns några sjukt snygga bilder som kändes aspampiga!:D

Dagarnas största besvikelse är absolut att jag inte såg en enda voodoofilmare!!! Det måste ordnas bättre tills nästa år! Kanske ett eget bord i foajén?

Postad

Lite oorganiserat var det. Men killen som hade klippt Zozo var ju hur skön som hellst. Men ett djupare samtal om hur de egentligen jobbar hade varit intressantare.

Postad

Jag gillade klippargrejen och såg ingen anledning att lämna i förtid. De andra programpunkter jag närvarade vid kändes också besöksvärda, så jag har egentligen inget att klaga på. Det skulle väl i så fall vara att Linda Aronsons föredrag blev försenat (men inte mer än knappa halvtimmen) och att brandlarmet avbröt festen...

/Jakob

Postad

Jag tycker att det var bra i stort. Framför allt var det roligt att träffa på lite folk!

Angående seminarierna så tycker jag att Linda Aronsons var bäst av de jag såg. De var en väl förberedd fokuserad föreläsning. De mer samtalsorienterade seminarierna var rätt varierande. De flesta var hyfsat intressanta eller roliga, men jag kände inte att jag gick därifrån och hade lärt mig något särskilt (förutom möjligtvis Storyboards & Animatics som var konkret och förberedd). Jag skulle gärna betala några hundralappar extra om seminarierna var mer praktiskt inriktade och lärde ut något.

SVT Pitch var ett kul inslag!

Och angående 3D så lägger jag mina åsikter i en separat tråd.

EDIT: Vi hade redan en tråd om 3D, så jag la en post där.

Postad

Vad roligt att ni kom! Vi ska göra en utvärdering på tisdag - så om ni kommer på några andra synpunkter, bra som dåligt, får ni hemskt gärna hojta.

Jag är väldigt, väldigt trött efter intensivt jobbande (och kalasande igår) - men är väldigt glad och nöjd över att så många kom, att det var så bra stämning och att så många verkade bli inspirerade. Jag kan hålla med om att vissa punkter, som t ex klippningspunkten, blev lite väl luddiga - det ska vi såklart ta med i utvärderingen.

Postad

Nu när jag är hemma i kalla gråa Jämtland så blickar jag tillbaka på mina tre dagar på Drömfabriken med ett leende. Jag ser verkligen fram emot nästa år för jag har redan bestämt att jag ska dit igen :)

Det enda jag kan klaga på var att Kortfilm från hela landet blocken blev lagda samtidigt som Per Hallberg, och då åsyftar jag att eftersom det var en tävling med publikpris så borde man ju inte locka åskådarna till något så stort :P

Men överlag var det tre fantastiska dagar bortsett från hällregnet igår, men lite skit ska man ha för det fina vädret dagarna innan! :D

Postad

Jag hoppades innerligt att En hund begraven skulle ha vunnit, den var utan tvekan den bästa filmen som visades, men det var ungefär 20 personer och såg den så det är väl inte så konstigt :P

Men det hade varit kul nu i efterhand att få veta om någon röstade på ens film som man ställde upp med, någon som har en aning om det går?

Postad

Jag hade tre trevliga dagar på Drömfabriken! Det jobbiga var bara att hinna med alla programpunktermna jag ville se och dessutom få in lunch och besöka borden på mässan.

Tyckte det var intressant att höra på Linda Aronsons även om jag nu börjar tycka att alla "manusgurus" börjar låta lite likadant. :)

Per Hallberg var kul att lyssna på men jag skulle gärna vilja veta mer om hur de lägger upp ljudarbetet i Hollywood, vad olika beteckningarna på ljudarbetare egentligen har för uppgift osv. Tyckte dock att ljudvolymen på filmklippen han visade var för höga.

Storyboards & Animatics var bra men kunde gärna ha varit en halvtimme längre med tanke på hur mycket intressant de verkade ha som de ville visa upp.

Slutlligen tyckte jag att avslutningen med Work in progress - Bashtu! var väldigt inspirerande och kul (precis som Hata Göteborg var i fjol).

Träffade i alla fall Vilcans där men hann annars inte mingla så mycket.

Postad

Ja volymen i bion var ibland sjukligt hög. Och då hör jag illa och älskar hög volym. Gladiator var värst. Kunde ju inte lyssna på ljuden för det var för mycket!

Postad

Jag hade bara tid att gå på fredag f.m med Hallberg och gänget och tyckte det var riktigt intressant. Men som någon annan skrev skulle det ju varit mycket längre. Kändes som man stressade igenom lite men, blir väl lätt så när det är så mycket man ska hinna med. Och volymen ja...ha ha den var ju pinsamt hög, skar redigt i öronen och jag satt i princip hela Gladiator med händerna för öronen :(

Postad

AmoriMorte: Jag var inte själv med och räknade rösterna till Publikens pris, men jag kollade med dem som gjorde det - och tyvärr verkar det som om röstningslapparna kom bort i villervallan när vi packade ihop. Så tyvärr, jag vet inte hur många som röstade på vad.

Angående ljudet var det Per Hallberg själv som var inne och pratade med maskinisten och bad honom "dra på ljudet" och höja till sjuan. :)

Jag blev ruskigt sugen på att se om Heat, Gladiator - och på att se om The Bourne Ultimatum UTAN ljud för att kolla om man blir så sjösjuk som han sa av att inte få ögonen "guidade" av ljudet. Någon som hunnit testa?

Pace, föresten - jag dök på en kille på Drömfabriken som jag trodde var du, men det var det inte. Men ni var VÄLDIGT lika att döma av din bild. :)

Postad
Pace, föresten - jag dök på en kille på Drömfabriken som jag trodde var du, men det var det inte. Men ni var VÄLDIGT lika att döma av din bild. :)

Å, har jag en dubbelgångare som vandrar i filmhuset? Får ta och ge honom några nobla uppdrag i Voodoo Films namn. Om inte borde du ha känt igen mig i Växjö när du var där å Reaktors vägnar. ;)

Emma, kan du inte personligen fixa bord/soffhörna till Pace och Voodoofilm nästa år? ;)

Vi ställde faktiskt ute där för ett antal år sedan. 2001 eller däromkring. Men jag har lite idéer kring Drömfabriken nästa år.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...