Gå till innehåll

Förslag till en film


Alex Leo

Recommended Posts

Hej.

 

Jag fick en liten galen idé till en film. Vet ej om den går att göra, men man måste lufta sina idéer för att de ska få bli ordentligt genom... ja, genomluftade kanske man kan säga. I alla fall, här kommer idén:

 

En kille får en låt på hjärnan. (typ mrs robinson med simon & garfunkel)... Försöker med allt för att bli av med den. Efter flera dagar, så börjar den ta ny form i huvudet och ändrar takt och versioner hela tiden.

 

Han hittar någon kur på nätet för att bli av med den, då byter den också form i hjärnan och visualiseras i form av drömmar som är som musikvideos där han är med och tvingas sjunga låten för folk.

 

Efter ett tag ändrar den sig till att inte bara bli videos i drömmar, utan också i verkligheten, där dessa spelas upp för honom i vaket tillstånd: på stan, på jobbet osv. Folk i hans omgivning blir statister i hans olika "mrs robinson-videor" och han och andra sjunger med. (vet ej hur detta på bästa sätt visualiseras i filmform, men kanske nån har ett bra förslag).

 

Till slut så känner han att han nästan är på väg att bli galen. Han hör till exempel inte folk som ropar på honom längre, eftersom låten stör hela tiden, det är den enda han hör.

 

Till slut går han till en läkare som säger att “vi kan kanske operera bort den där låten från hjärnan om du vill. Jag har aldrig haft en 'mrs robinson'. Den vanligaste brukar vara 'sweat', med Inner Circle, du vet den där a 'la la la la long...'. Men en 'mrs robinson' har jag aldrig opererat. Det får nog bli en utmaning för mig”.

“Går det?”, säger vår protagonist. “Javisst. Om du bara visste hur många kändisar: skådisar och framför allt popstjärnor jag haft som patienter.”

 

Vår protagonist väljer att inte operera, för doktorn säger att det kan finnas risk för att man tappar känslan för musik efter operationen, och att man till slut inte gillar musik helt enkelt.

 

Till slut kommer han i kontakt med “Riksförbundet för folk som fått låtar på hjärnan och som vägrar operera bort dem“, och går på en stor konferens på Stockholmsmässan för deras medlemmar.

 

Där finns det olika montrar och träffpunkter för folk som fått just en viss speciell låt på hjärnan. “Satisfaction-med-Rolling Stones-människorna" finns på mässan, “Vamos a la playa-gänget“ är typ största gruppen. De har en speciell talare: Nick från "Nick and the family" (ni vet... "Hej Monica")

 

Här finns också en liten liten monter för folk som fått "mrs robinson" på hjärnan och där finns det bara en tjej. Vår protagonist blir kär i henne och sen vet jag inte riktigt hur slutet ska vara exakt. Nån som har ett bra förslag?

 

Eller nån som bara har lust att dissa den här idén totalt, eller kanske höja den till skyarna... eller bara inte skriva överhuvudtaget...

 

Tack i förhand för all feedback.

Glada hälsningar

/Alex

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja.

 

Det här kan faktiskt fungera om upplägget blir bra. Ska han träffa tjejen ungefär mitt i filmen? Blir det ett lyckligt förhållande? Och lyckas de någonsin bli av med låten?

 

I slutet, när de fått den ur huvudet och har den bästa tiden i sitt liv så kan dom ha bröllop, och på bröllopet sjunger någon "Mrs. Robinson" och då blir de galna igen. Om det ska vara en komedi förstås :)

 

Peace

//Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var faktiskt en väldigt bra idé, med det där slutet, att de lyckas bli av med låten, och så får de höra den igen på bröllopet. Skulle det inte vara en ganska kul idé att de har bjudit den där läkaren som kunde operera bort låtar som fastnat i hjärnan... och att det är just han (efter att han blivit lite för full på bröllopsfesten) som tar tag i mikrofonen på scen och början sjunga den? Kanske?

 

Jo, jag hade nog tänkt att det skulle vara en komedi, med inslag av halvmusikal, typ.

 

Det som kan bli riktigt kul att ha med i filmen är de extremt många varianterna av "mrs robinson", allt från slow slow tryckare till ångloks-metal-hårdrock... kanske en reaggie-variant också osv...

 

Men det behöver ju inte nödvändigtvis vara "mrs robinson", det kan vara en helt ny låt man gör just till den här filmen, en låt som ska vara en sån där som 'fastnar', och som gärna 'fastnar' hos dem som ser filmen, så att de nynnar på den efteråt.

 

Wallin, du skrev att "det här kan faktiskt fungera om upplägget är bra". Hur vet man vilket upplägg som är bäst. Finns det något bra uppläggs-mönster som funkar bra i såna här sammanhang? har du några förslag.

 

Hur vet man vilket som är bäst för just denna film? Det kanske i ju och för sig får bli en mognadsprocess hos mig, den som ska skriva själva historien i manusform... men nån som har ett förslag?

 

/Alex

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, haha! Vore kul om det var läkaren som sjöng ja. Undrar om de skulle få pengarna tillbaka då? ;)

 

Har inte själv hört låten, men jag ska nog ta och göra det. Att komponera en egen låt som verkligen fastnar i det undermedvetna hos folk är en ganska komplicerad process, takt, basgång, trummor måste ju vara koordinerade på ett speciellt sätt för att hjärnan ska spara den i minnet. Att anlita en professionell musiker är nog bäst om man skulle välja det alternativet.

 

Med upplägget menade jag själva tidsförloppet, en film består ju som vi alla vet av 3 huvuddelar. En prolog (introduktion), en handling (största delen av filmen, själva huvuddelen där det mesta händer) och ett slut (relativt kort). Nu är det frågan hur du har tänkt lägga upp händelserna inom dessa ramar. Introduktionen blir väl när han hör låten och får den på hjärnan, huvuddelen av filmen blir "musikaldelen" och slutet blir när han träffar tjejen?

 

Ett annat alternativ vore att dela upp filmen i fyra "sekvenser":

1. Han får låten på hjärnan.

2. Han springer runt och sjunger den med folk på stan (gaah det kan verkligen bli kul).

3. Han träffar tjejen och får bukt med sitt problem.

4. De gifter sig och den vänliga doktorn med alkoholproblem (som han berättat om för killen tidigare i filmen) får sig en klunk av bålen och börjar sjunga filmens låt. Killen och tjejen får skrämda ansiktsuttryck och skriker panikslaget.

 

Nåja, det är förstås upp till dig som ska skriva filmen. Bara det blir bra så :D

 

Yo

//Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Storyn är orginell så på sätt så kan det säkert bli en bra komedi. Det är trist med filmer som bara är kopior på andra filmer.

 

Och som du berättar historien så tycker jag den skall sluta då han träffar

tjejen i montern och de ljuva två se på varandra och låta publiken själv få anta framtiden.

 

 

Nu är det bara för dig att skriva ett manus på storyn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hahaha, den var ju dretkul ju! :D

Jag håller med Vetgirig helt & hållet, skulle historien fortsätta efter att dom träffats & måhända flinat lite på varandra så hade jag gått ifrån väldigt road till väldigt besviken.

Det är inte svårt att övergöra någonting, & att gå vidare därifrån skulle jag absolut se som övergörning!

 

Om du behöver en låt så har jag en som ursprungligen skrevs för Melodifestivalen som jag tror skulle kunna funka!

Eftersom den är helt inspelad utan loopar & annat fusk så är den dessutom hyffsat lätt att ändro om till olika stilar :-)

 

Anyway, lycka till! :bire

Pax Vobiscum! Christian van Caine

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar kunna bli något alldeles kanon, tycker jag! Om jag ska säga något det påminner mig om så är det lite grann idén till "Eternal Sunhine of The Spotless Mind", alltså killen ska genomgå en "operation"-liknande procedur för att glömma sin tjej eftersom det är för jobbigt att gå och tänka på henne. Hursomhelst, det är en bra film och det här verkar vara mer åt komedi hållet än vad den är. Så det kan bli riktigt kul tror jag! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det här är en bra idé. Men du ska nog tänka igenom slutet väldigt noga. Jag tycker inte att filmen ska bli en sötsliskig romantisk komedi mot slutet, det skulle förstöra det originella! Fram till montern är det en bra historia, men därifrån tycker jag du ska försöka komma på ett starkare slut. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey]Men varför ge ifrån sig idéer på detta sett?

 

Vem kommer först med denna film nu?[/citat]

 

Jag hoppas alltid att en idé som jag lägger in här på sidan ska respekteras som min och ingen annans, av alla här på sidan... men samtidigt så får man ju faktiskt själv hela tiden idéer av alla andra som pratar med en, skriver till en osv... inklusive idéer som skrivs här.

 

Man kanske inte ens vet om att man gör det. Så jag hoppas att en idé som jag kommer med ska, i bästa fall inspirera andra till att skriva och komma på nya idéer. Vem vet. Min idé kanske inte just jag är bäst lämpad till att skriva. Jag HOPPAS att det är jag, men man vet ju aldrig.

 

Tack alla ni som läst idén och tyckt till om den. Nu jävlar ska jag försöka göra nåt av det också. Kanske dyker det upp nåt här på sidan om ett halvår eller kanske bara om en vecka, vem vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Kul idé. Orginell. Och man kan relatera till den - alla har väl nån gång haft en irriterande låt på hjärnan.

 

Frågan är vad som är filmens grundhandling? Låter som att det helt enkelt ska handla om hur killen försöker bli av med låten. På olika sätt (internettips, hypnos, preppa sig med miljoner andra låtar, specialdoktorn...)

samtidigt som "Sjukdomen" bara blir värre och värre. Han ser i syne och lever musikaler.

 

Du behöver en bra början där han får låten på hjärnan. Kanske en jättefest eller nånting där han sjunger till den låten hela natten superpackad. Vaknar upp nästa morgon och kan bara inte sluta nynna på låten. Eller nått.

 

Sen skulle du behöver nått som står på spel. Varför ska vi bry oss om huruvida killen blir av med låten på hjärnan?

 

Låten skulle kunna växa till en besatthet snabbt där hans liv helt spårar ur och han tex förlorar både jobb och flickvän för att låtbesattheten får honom att göra helt fel saker.

 

Vi bör iaf komma till den punkt där han inser att -Fan, jag måste bli av med den här låten, annars är mitt liv förstört. (1:a vändpunkten)

 

Eventuellt kan han få ett ultimatum av sin tjej eller chef -- Är du inte tillbaka här om tre dagar och sköter den här presentationen/svärföräldraträffen på rätt sätt så är du avskedad/är det slut.

 

Då har killen tre dagar på sig att få bort låten. Klockan tickar... Det är bara att kasta sig in i "låtar-på-hjärnan"-botemedlens farliga värld.

 

Andra akten bör väl handla om hur han försöker få bort låten på en massa olika sätt. Eventuellt kunde han få ha med sig nån kompis som hjälper honom på vägen. Roligare så förmodligen. Och låten på hjärnan blir bara mer och mer intensiv (musikaler m.m.) - och killens liv mer och mer förstört. Och klockan tickar.

 

Gillar det där med att han hittar nån typ av klubb för folk som har låtar på hjärnan. Han kan hitta den ganska tidigt gärna i andra akten? Så kan han träffa den där tjejen där - som har samma låt på hjärnan. Sen kan vår kille, kompisen och tjejen (dom behöver väl inte bli kära direkt?) ge sig ut på stråt för att bli av med låten.

 

Så kan killen och tjejen bli kära gradvis istället. Från bråk till kärlek om man så vill. Finns säkerligen mycket roliga scener i alla försök att bli av med låten.

 

Om det är så att killen fick 3-dagars ultimatumet av sin förra tjej, så kan han ju få inse nu i slutet - precis när han har lyckats blivit av med låten och fått den gamla tjejen tillbaka - att han egentligen ville ha den nya tjejen som hade låten på hjärnan.

 

Tjo, massor av idéer. Använd vad du vill. Jag bara brainstormar här.

 

Tror nog visst att det skulle hålla för långfilm. Och angående låten så är det nog bra om det är en riktig klassiker som mrs robinson eller liknande. Tror inte det funkar lika bra med en låt ingen vet om. En låt som matchar filmens tema är väl dock att föredra kanske. Kör du långfilm så har du också förhoppningsvis budget för musikalscener och en klassisk låt.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...