Glock Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Jag är ute efter en plug-in som kan hjälpa mig att skapa en snygg superslowmotion à la "Kill Bill vol.1", när Lucy Liu och hennes folk går igenom en korridor in i en restaurang. Nån som sett den sekvensen? Har hört om "REALVIZ ReTimer Pro" och "Revisions Twixtor Pro", men de finns väl inte för iMovie? Kanske man kunde rendera den speciella scenen i FCP HD och sen föra över det materialet till iMovie? Nån som har nåt tips, eller förslag på plug-in som funkar annars eller hur man ska gå till väga? Filmar i FRAME-läge (helbild) med en Canon XM-2. //Joseph 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RATiNG Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Har du testat sökfunktionen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glock Posted July 15, 2004 Author Share Posted July 15, 2004 [citat=RATiNG]Har du testat sökfunktionen?[/citat] Var det ett patetiskt försök till att vara lustig, eller? Klart jag redan letat igenom allt om Slowmotion här, finns inga vettiga trådar i ämnet som kan hjälpa mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Känner inte till iMovie men haru provat att morpha mellan bilderna för få det mindre hackigt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glock Posted July 15, 2004 Author Share Posted July 15, 2004 iMovie är Apples program för enkel, snabb videoredigering och FCP (Final Cut Pro) är för professionell redigering. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Retimer Pro är ett eget program, men det finns en plug-in för AE som ska funka till FInal Cut Pro också (Retimer HD). Twixtor är en AE plug-in som även fungerar till Final Cut Pro bland annat. Tror inte det finns någon sådan plug-in till iMovie utan du får nog göra det i ett annat program. Sen att få en lika snygg slow-motion effekt som i film är i princip omöjligt, men man kan få det att se helt dugligt ut. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 [citat=Glock] Filmar i FRAME-läge (helbild) med en Canon XM-2. [/citat] Men ska man filma i frameläge?? Filmar man inte mindre bilder per sekund då. Då blir det ännu mer hackigt väl??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Frame läget filmar i 25 b/s. Vissa Sony kameror använder lägre antal bilder per sekund när de filmar "progressivt" har jag för mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Så det e altså bättre att använda frame läget om man vill ha bra slowmationbilder?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Nja, det beror på vilket program/plug-in man använder. Vissa utnyttjar de två interlace fälten för att skapa fler frames medan andra program vill att det ska vara de-interlacat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted July 15, 2004 Share Posted July 15, 2004 Jag använder AE ---> time stretch när jag gör slowmotion, kommer AE skapa fler frames så man får snyggare slowmo??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndySwe Posted August 2, 2004 Share Posted August 2, 2004 Jag ser bara positiva delar med att filma interlaced när det gäller slowmo! Framemode på Canon kamerorna i kombination med slowmotion e bara att glömma.. När du behöver slowmo, sätt den på interlaced och en slutare på 1/100. Under det = för mycket blurr, över det = hackigt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 Ett Bra plugin till after effects är Furnace Kronos Demo går att ladda ner här http://www.pluginz.com/product/11727 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freeno Posted September 26, 2004 Share Posted September 26, 2004 Bäst slowmotion enligt följande: spela in progressivt (även kallat "frame"-mode på vissa kameror) använd sedan ett program typ RealViz el. liknande och skapa slowmotion. 25 fps progressivt betyder 50 fps interlaced enkelt förklarat. Allstå kan man få 50fps (=slowmotion) VOILA! Bäst är om man har en NTSC-kamera som kan spela in progressivt, då får man 60fps slowmotion (interlaced) Du får allstå ÄKTA slowmotion INTE fejkad som med interlaced med 25fps. Hoppas denna info hjälpte dig på traven. PS. kolla på Once upon a time in Mexico - slowmotion-sekvenserna är i 60fps interlaced. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted September 27, 2004 Share Posted September 27, 2004 [citat=freeno]25 fps progressivt betyder 50 fps interlaced enkelt förklarat. Allstå kan man få 50fps (=slowmotion) VOILA! [/citat] Precis tvärtom. Man filmar interlaced (50 fields per sekund) och konverterar det till progressivt (25 frames per sekund). Resultatet blir alltså halva hastigheten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ettu Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Nya aftereffects har ganska avancerade tidseffecter.. bla nån form av enkel morphning mellan frames. Själv brukar jag använda ett bra morphprogram om det är korta sekvenser.. som vilcans sa så konverterar bara billigare kameror pal-bilden till progresiv vilket inte ger någon tidsvinst, ntsc är väl dessutom progressiv till att börja med? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted September 30, 2004 Share Posted September 30, 2004 NTSC är precis som PAL i det avseendet, interlaced alltså, med skillnaden att NTSC visar 30 frames (60 fields) per sekund istället för PALs 25 (50). ettu, vad är det för morphprogram du brukar använda? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted September 30, 2004 Share Posted September 30, 2004 Nja, inte riktigt. Pga dålig färghantering (vill jag minnas det var) så visar NTSC 29.976 fps tv & 23.976 fps för film, alltså motsvarande våra 24. Nån som vet förresten varför dom sänkt även filmen som inte ens har dom problemen med färg? Känns efter vad jag vet inte speciellt logiskt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted September 30, 2004 Share Posted September 30, 2004 Nja, inte riktigt... :-) Det stämmer att NTSC inte är exakt 30 fps (utan 0,1% mindre på grund av nåt skumt med färgsystemet), men det är alltid samma i alla fall. Även när de sänder filmer i NTSC så är det samma framerate. Siffran 23,976 är det antal bildrutor som visas på en sekund när man visar 24 fps-film i NTSC. 24 filmrutor (en sekund film) fördelas på 30 frames (en dryg sekund video) på det sättet att fyra rutor film blir fem frames video. Om NTSC vore exakt 30 fps så skulle det bli exakt rätt hastighet, men eftersom NTSC har något "för låg" framerate så blir även uppspelningen av filmen något för långsam. Det är dock så lite att det inte syns. På många sätt känns det skönt att bo i Europa, eftersom NTSC har en massa konstiga egenskaper... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted October 1, 2004 Share Posted October 1, 2004 haha, no shit!? :-) Hittade specarna för NTSC, SECAM & PAL (tv) på ett tidigare jobb & blev lite förvånad över hur dåligt planerat NTSC var! Var intressant att läsa formatens historia inom TV, men desvärre minns jag inte möe av det nu, slutade på det jobbet för flera år sen & glömde kopiera upp den :-( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
produceratv Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Oj oj oj... här var det rörigt... tyvärr så är några av inläggen mer tekniskt avancerad än vad som är nödvändigt. Några är direkt fel... Jag tänker inte tjöta för mycket tekniska termer... men ett par saker borde jag verkligen ta upp. Att använda sig av NTSC för att få någon form av bättre slowmotion... glöm. That will happend the day monkeys gonna fly out of my butt!! PAL och inget annat är ett måste. Biograf-film-känsla är något som många av oss vill uppnå. Lite trixigt bara... En vanlig videokamera har ingen progressiv inställning som verkligen fungerar som progressiv. Ett tappert försök är det dock... för att hitta en kamera som har riktig progressiv bildtagning så måste du upp i 45000kr klassen. XM2'an klarar inte detta... (20-25000kr klassen) Däremot har den alltså en fejkfunktion. Vad denna gör är slår ihop linjerna som tas strax efter varandra och visar detta som en enhetlig "helbild". Vilket ger känslan av progressivt. Däremot känns det strobbigare bara för att... ja... det ÄR strobbigare. Det blir från 50 halvbilder per sekund ner till 25 helbilder per sekund. Hastigheten förändras dock EJ. Här förekommer ingen annan bandhastighet eller slowmotion eller ja... nå't annat knepigt. Du kan däremot tänka dig att den "hänger" lite extra längen på en av halvbilderna. En del hävdar att kameran kopierar linje nr 1 ner till att visa samma på linje nr 2 och nr3 kopieras ner till nr 4 osv. Om detta är sant spelar ingen roll... Vad tråden handlar om är slowmotion... sant!? Skall du få bra kontroll på slowmotion så undvik progressiv filmning (så kallad fejk då) Hur du än vänder och vrider på det här så skulle du önska dig en kamera som tog 10 ggr så många bilder per sekund för att få riktigt bra resultat. En så kallad "high-speed-camera"... Då du skapar slowmotion så händer följande. Ditt tidigare 10 sekunder långa klipp blir vid 50% uppspelningshastighet en längd som motsvarar 20 sekunder. Den första bildrutan ritas upp 2 gånger istället för 1 gång. Nästkommande bildruta ritas också upp 2 gånger istället för 1 gång osv. Du får härmed en strobbigare känsla... därför ingen poäng att försöka skapa den genom fejkad progressiv filmning som dessutom är halva upplösningen än vad en likvärdig kamera med riktig progressiv filmning. Alltså hade du haft en MYCKET strobbigare film då du gjort slowmotion på en progressiv kamera. Vad du däremot kan göra i adobe aftereffects är att du kan simulera bildrutorna som saknas mellan dom "faktiska" bildrutorna som du har "på riktigt". Låter virrigt?? Hehe... det är inte så farligt... Om du tänker dig att du gjort slowmotion i Aftereffects... Råmaterialets bildruta nr 1 används bara på bildruta nr 1. Råmaterialets bildruta nr 2 används bara på bildruta nr 3. (ja.. faktiskt) På slowmotionmaterialets färdiga sekvens så används den riktiga ruta nr 1 medans den beräknar hur den blivande bildruta nr 2 BORDE se ut. Färdiga sekvensens bildruta nr 3 används från råmaterialet och beräknar ruta nummer 4 och så vidare. Detta är då vid 50% hastighet... ser naturligtvis lite annorlunda ut vid andra hastigheter... Kontentan är alltså... låt bli progressiv filmning... du sätter dig bara i en sämre sits + att det ser skit ut när man panorerar eller får ett föremål att röra sig snabbt i bild. Lär dig Aftereffects för att ha bättre möjlighet att bearbeta ditt material nogrannare. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted February 26, 2006 Share Posted February 26, 2006 Istället för att starta en ny tråd hoppas jag på att få ett svar här istället. Ska filma lite i slowmotion snart och undrar hur mycket man kan satsa på att dra ned hastigheten utan att det blir dåligt? Är halva hastigheten det maximalt möjliga utan att det blir hackigt? Ska synkronisera med musik så det är ett måste att veta innan jag börjar filma. Sen undrar jag också om man vill filma med strobe-effekt, som finns inbyggt som effekt i kameran, är det något man gör på plats eller är det bättre att göra i efterarbetet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted February 26, 2006 Share Posted February 26, 2006 Jag brukar bara filma interlaced med en slutartid på över 1/100 och sedan dra ner farten på klippet till 50% i Premiere. Jag tycker det fungerar ypperligt bra för att vara en så enkel metod. Dock vet jag inte hur man blandar sånt material med äkta progressivt material. Arbetar man i ett progressivt projekt utan fält så kan man omöjligen få snygg slow motion från 50i-klippen där farten är halverad. Arbetar man däremot i ett interlaced projekt och exporterar med Lower Field First så blir alla slow motion-klipp snygga och prydliga, men hur påverkar det det progressiva materialet? Personligen tycker jag inte att det ser ut som att det händer någonting alls med det. Hur fungerar det att blanda såhär när man exporterar direkt till en progressiv DVD? Blir slow motion-klippen lika fula som när man exporterar utan fält i vanliga fall? Måste jag bränna en interlaced DVD bara för att slow motion-klippen ska bli snygga när resten av materialet är progressivt? En till sak kanske jag ska nämna, när jag exporterar slow motion-klipp så använder jag aldrig någon deinterlace-funktion. Det ser bra ut ändå när jag exporterar med Lower Field First. Hur kommer det sig? Måste man inte deinterlaca? [citat=freeno]PS. kolla på Once upon a time in Mexico - slowmotion-sekvenserna är i 60fps interlaced.[/citat]Den är väl inspelad på film? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 [citat=Norbert]Den är väl inspelad på film?[/citat] nej. http://www.imdb.com/title/tt0285823/technical 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 Coolt, det visste jag inte. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts