Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska snart bygga en 35mm adapter och jag har haft lite tankar på om man kan bygga en egen "flip module"(en adapter som vänder en bild upp och ner) men jag har lite saker som står oklart för mig.

Att vända bilden tror jag inte blir några större problem, det har jag redan en skiss på och den innerhåller uppsättning av 4 speglar.

Nu till problemet: Imed att ljuset som kommer in till flipmodulen från objectivet måste nå mattskivan (som sitter i 35mmadaptern) med ett mellanrum på ungefär 45mm så kan inte ljuset gå i en lång bana mellan 4 speglar. Då måste man förlänga det avståndet så att man kan ha mattskivan längre bort från objectivets ende. Hur ska man göra det på bästa sätt? En lins av något slag? I så fall vilken sorts lins?

Det kanske finns tutorial på hur man bygger en flip module?

Postad

Här är ritningen jag ritade. Det vita röret är objectivet. Röda linjerna är ljuset som kommer in från objectivet och de fyrkantiga brickorna är speglar (som dock är lite för stora).

pinto flip 1.jpg

pinto flip 2.jpg

Postad

Funkar det där? Jag trodde in min enfald att det inte går att optiskt flippa en bild (ostraffat). Man kan spegla en bild, men inte vända på den, eller är jag helt dum nu? Om du lyckas vända bilden upp och ner, så blir den samtidigt spegelvänd.

Postad
Funkar det där? Jag trodde in min enfald att det inte går att optiskt flippa en bild (ostraffat). Man kan spegla en bild, men inte vända på den, eller är jag helt dum nu? Om du lyckas vända bilden upp och ner, så blir den samtidigt spegelvänd.

Ja det är mycket möjligt att jag tänker helt fel. Men så här tänker jag:

När den upp och ner vända bilden träffar första speglen så blir den spegelvänd, sen vid den andra och tredje speglen så blir den rättvänd fast fortfarande spegelvänd och sen vid sista speglen så blir den rättvända spegelvända bilden normal.

Om jag fattar det rätt så är det så att när ljuset kommer in genom objectivet så går allt ljus in åt mitten och sammlas i en punkt efter en viss längd.

Men vad ska man ha för sort lins för att minska vinkeln på ljuset så att ljuset sammlas i en punkt efter en mycket längre sträcka.

Macro lins eller tele lins? jag undrar verkligen hur de flip moduler som säljs fungerar.

Postad
de som säljs använder väll prismor på ngt vis.

Prismor? Hur i hela friden skulle det gå till? Nä, speglar går alldeles utmärkt.

Men för att återgå till huvudfrågan, kan du inte rigga flipdelen efter mattskivan istället?

/Jakob

Postad

Pentaprisma används för att rotera bilden 180 grader: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentaprism

Ett sånt hittar du i sökaren på varenda systemkamera. Dock tror jag att de är för små för att använda till en adapter.

Och angående själva problemet, om jag tänker rätt så bör väl mattskivan sitta 45mm från den sista spegeln i prismat? Det är ju ljuset som kommer från den som ska ha avståndet 45mm till mattskivan. Jag har aldrig varit någon jäkel på optik dock. Speglar är mysterier. Att rigga mattskivan mellan speglar och kamera tror jag är den mest använda lösningen. Tänk också på att med så många speglar är det mycket som kan bli smutsigt, och då hjälper det inte om mattskivan rör på sig.

Postad
de som säljs använder väll prismor på ngt vis. Vet inte riktigt hur de är sammansatta dock.

Jo riktigt man använder prismor som har samma "geometri" för ljuset som du har besrivit i din skiss. Det kan funka med speglar men de kan aldrig få en sådan optisk presision som ett prisma! På en proffsadapter sitter prismat efter mattskivan. Jag hade en sprängskiss av PS Techniks adapter men hittar inte den nu.

Postad
Jo riktigt man använder prismor som har samma "geometri" för ljuset som du har besrivit i din skiss. Det kan funka med speglar men de kan aldrig få en sådan optisk presision som ett prisma! På en proffsadapter sitter prismat efter mattskivan. Jag hade en sprängskiss av PS Techniks adapter men hittar inte den nu.

Nä det blir nog väldigt svårt och pilligt med speglar, men kan man köpa pentaprisma någon stans? Jag kan inte hitta någon.

Fränt med PS Techniks sprängskiss. Om du hittar den kan du väl höra av dig, skulle uppaskatta det mycket.

Postad
...om jag tänker rätt så bör väl mattskivan sitta 45mm från den sista spegeln i prismat? Det är ju ljuset som kommer från den som ska ha avståndet 45mm till mattskivan...
När jag sovit på saken tror jag att det är 45mm samanlagda sträckan ljuset färdas från sista linsen till mattskivan, inklusive speglarna. Med speglar veckar du ihop ljuset ganska brutalt så det kommer inte att finnas fysisk plats.

Då har jag en annan fundering: Borde inte speglarna sitta framför optiken eller bakom mattskivan? Speglar bryter inte ljuset (i alla fall försumbart?) och eventuellt skräp hamnar utanför skärpeomfånget. Fast, det var ju vad Stefan redan sa. Nu läser jag slarvigt.

Om man skall använda speglar så är inte precisionen det svåra. Det är vilken sida om glaset försilvringen sitter. Går ljuset först genom en glasyta i 45 grader, sen reflekteras mot försilvringen i 90 grader, genom en glasyta i 45 grader, så kommer en del av ljuser att reflekteras redan i övergången i glasytan. Och det är fyra speglar.... Åtta ggr brytfel.

En annan fundering: Är det någon som råkat titta sig i speglar som sitter i ett hörn? Det är rätt förvirrande när höger blir vänster och tvärtom i spegeln. Synd bara att mittenlinjen inte går att lätt trolla bort.

Postad
Nä det blir nog väldigt svårt och pilligt med speglar, men kan man köpa pentaprisma någon stans? Jag kan inte hitta någon.

Fränt med PS Techniks sprängskiss. Om du hittar den kan du väl höra av dig, skulle uppaskatta det mycket.

Hitta den ena delen på en av mina datorer, jag har dålig ordning! Jag har en ritning någon stans, om den inte har försvunnit i en datorkrach nån gång, som bättre visar hur modulen är uppbyggd med mått och allt.

Namnlöst-1 kopiera.jpg

Postad

Du vet väl att om du monterat kameran upp och ner så blir filmen på bandet rätt.

Verkar lättare än att bygga med speglar och prismor.

Om du undrar om det går att flippa så ta en titt i sökaren på en systemkamera.

/KN

Postad

Har funderat lite och vad är det igentligen i objektivet som vänder bilden upp och ner? Är det att det är så många linser? Eller är det någon annan del som gör det?

Kan man i så fall om man har tillgång till ett objektiv som fokuseringen fastnat på andvända något i objektivet som kan vända bilden till rätt läge?

Postad

Det står i fysikboken varför det vänder. Om du ritar en gubbe till vänster på ett papper, ritar en lins i form av punkt på mitten av pappret (punkten är en mycket simpel lins i detta exempel) och en projetionsyta till höger på pappret (ett lodrätt streck).

typ:

....O...............|

.../|\ .....()......|

.._^_ .............|

Ok? (punkter skall egentligen inte vara med, men forumet sväljer mina spacetecken)

Med linjal, rita en linje från gubbens huvud, genom punkten på mitten, och tills linjen korsar projektionsytan till höger. Gör om samma sak fast från gubbens fötter. Du kommer märka att linjen från huvudet träffar projektionsytan "där ner" och fötternas linje "där uppe".

Postad

Bara som ett litet tillägg till gorses svar kan sägas att bilden blir roterad även i en kamera utan lins, så det har alltså verkligen inget med optiken att göra. Anledningen är dock precis som gorses illustration visar.

/Jakob

Postad

Bilden blir egentligen optiskt flippad horizontelt och vertikalt. Men eftersom man i en 35mm adapter filmar mattskivan bakifrån så blir det rätt med en 180 graders rotation av filmen.

Hoppas någon förstod vad jag menar.

/KN

Postad
Bilden blir egentligen optiskt flippad horizontelt och vertikalt. Men eftersom man i en 35mm adapter filmar mattskivan bakifrån så blir det rätt med en 180 graders rotation av filmen.

Hehe, jag tror att vi börjar snurra in oss här, jag själv inkluderad. Om bilden på mattskivan ses framifrån så är den bara flippad vertikalt (fast det är ju väsentligen samma sak som att enbart vara flippad horisontellt...). Med avfilmning bakifrån blir det precis som du säger: 180 graders rotation.

/Jakob

Postad

Fel. Med din logik så skulle bilden bli spegelvänd, istället för horizontellt vänd, om man vred optiken 90 grader. Det är en brännpunkt och inte en brännlinje...

Om du tar tex vanlig analog films emulsion så projeceras bilden på denna flippat upp och ner OCH höger - vänster.

När man använder filmen, eller lägger den på ett ljusbord, så (ett) vänder man den med emulsion ner och (två) roterar 180 grader. Filmen sitter redan roterad 180 grader i en stillbildskamera så man vrider den tillbaka.

Steg ett görs ju redan i 35mm adaptern eftersom man filmar bakifrån och därför krävs det "bara" steg två, en 180 graders rotation. Eller att man filmar med kameran vriden 180 grader från början.

/Kn

Postad
Med din logik så skulle bilden bli spegelvänd, istället för horizontellt vänd,

Vad menar du är skillnaden mellan spegelvänd och horisontellt vänd? Bara så att jag förstår vad du menar.

om man vred optiken 90 grader.

Vad menar du med det?

Om du tar tex vanlig analog films emulsion så projeceras bilden på denna flippat upp och ner OCH höger - vänster.

Ja och nej, och det är här jag tror att vi har snurrat in oss. Ett objekt till höger träffar filmen till vänster, men sett framifrån så blir det ju höger.

/Jakob - som tror att vi tänker likadant

Postad

Gorde några exempelbilder...

Första bilden är original

Andra bilden är spegelvänd

Tredje är vänd längs med horisonen, upp blir ner. Tror det heter tvärt om i tex Photoshop...

Fjärde bilden är både och vilket är samma som en 180 graders rotation.

Vi talar om exakt samma sak tror jag bara det att jag ser det framifrån och du ser det bakifrån. Din vinkel är ju den man använder både i en adapter och i vanlig analog film så du har ju rätt i det fallet fast rent optiskt så projeceras bilden framifrån och där stämmer mitt resonemang...

Det är en röra.

/KN

original.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

• 2 veckor senare...
Postad

Nu har jag en pentaprism. Men jag vet inte om jag ska bygga flip modulen så att den ligger mellan objektivet och adaptern eller mellan kameran och adaptern.

Jag vill hällst ha den mellan objektivet och adaptern men jag kan inte förstå hur det kan funka.

Imed att ljuset från objektivet måste träffa mattskivan 45mm från objektivets ende så kan det ju inte funka för när ljuset åker mellan 3 speglar så har det färdats längre än 45mm.

Norbert nämde innan i denna tråd att det skulle vara 45mm från den sista speglen och i så fall så funkar det att bygga, men kan det verkligen vara så?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...