Gå till innehåll

Var får stor filmerna tag på stridsvagnar, flygplan o.s.v?


Recommended Posts

Asså, gått å tänkt på en sak. Undrar var alla krigsfilmer har fått tag på stridsvagnar, flygplan, bilar m.m. från andra världskriget. Och hur gåre när dom "spränger" dom i luften? Jag menar det är väl inte så fint å spränga nått "historiskt" i luften. Använder dom modeller eller så? nån som vet, orkar inte gå å tänka på det längre hah :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Många "moderna" filmer/serier nu som tex Band of Brothers så använder dom väldigt mkt 3d modeller. Alltså några skickliga personer som har gjort oerhört ditaljerade modeller på fordomen i en datamanick. Men sånt funkar bara när det rör på sig snabbt eller är på ett visst avstånd.

 

Närbilderna måste dom ha the realthing, för annars ser det så tydligt ut. Men när dom spränger det i bitar antar jag att dom snabbt byter ut det riktiga mot något som ser liknande ut då det går så snabbt mellan explosionen så man ser ju faktiskt mest bara nått som blinkar till sedan så flyger det bitar överallt.

 

Såg bakomkulliserna på en annan storfilm då dom faktiskt re-producerade många utav fordomen som fanns då.. Som faktiskt fungera och såg nästan exakt ut som orginalen. Men det lär ju ha kostat skjortan... många skjortor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om ni är mer intresserade om hur de gjorde i BoB kan ni titta på dokumentären (som ligger på sista DVD:n). Enligt vad jag kommer ihåg användes inte CG (computer generated) alls, utan de hade några (ganska få) tanks som de kunde maskera till tyska varianter när de behövdes.

Intressant dokumentär förresten, rekommenderas.

Länk till kommentar
Share on other sites

De brukar låna av samlare som har kvar gamla stridsvagnar och flygplan från den tiden. Sen brukar de bygga egna i plast eller annat material så att man bara ser höljet på stridsvagnen eller planet. I den "gamla" filmen "En bro för mycket" hade de 6 stycken äkta Sherman tankar och sen byggde de plastmodeller i riktig storlek och satte ovanpå en gammal bil (kommer inte riktigt ihåg vilken bil det var) och det såg faktiskt väldigt bra ut. De gjorde likadant med flygplan.

 

Hoppas det hjälpte något

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

I teveserien tre kärlekar byggde SVT en fullskalereplika av flygplanet caproni som de senare skänkte till flygvapenmuseet i linköping där det står än. Jag har sett planet och det går inte att enkelt se att det är en replika.

I övrigt använde de fungerande flygplan som ägs, renoveras och flygs av entusiaster.

 

I band of brothers är inte stridvagnarna "maskerade" utan omsorgfullt ombyggda av andra stridsvagnar då det inte finns nära nog inga tyska tanks kvar. Proportionellt är de korrekta, men felar lite i storlek, men det syns ju inte på filmen. I en del filmer tycker sig mina modellbyggande kompisar att de de kan identifiera "falska" stridvagnar på att antal hjul är fel eller av fel typ. Eller att målningen inte stämmer med versionsnumret på stridvagnen.

 

Bilar finns det rätt gott om, och de lånar säkert ihop vad som kan finnas mot en lagom ersättning. I filmen om Tucker (en biltillverkare) så finns inte längre så många fungerande bilar, så man byggde fungerande glasfiberreplikor.

 

Vad jag är mer imponerad av är var de får tag i alla gamla småprylar, tex anteckningsböcker, chokladförpackningar, pennfodral och tusen andra detaljer som måste vara tidstypiskt rätt. Och inte nog med det, de är som splitt nya. Exempel är Jonas Gardells film "En komikers uppväxt" där all rekvisita är exakt så som jag minns min egen skolgång (jag är lika gammal som Jonas Gardell). Grunna lite på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

När de spelade in Apocalypse Now så lånade de stirdsvagnar, hellikoptrar och piloter från den philipinska armen. Efter som att Ferdinand Marcos var i krig vid den tidpunkten kunnde det hända att hellikoptrarna flög iväg mitt under filminspelningen och stred mot rebeller vid gränsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ProZ]Många "moderna" filmer/serier nu som tex Band of Brothers så använder dom väldigt mkt 3d modeller. Alltså några skickliga personer som har gjort oerhört ditaljerade modeller på fordomen i en datamanick. Men sånt funkar bara när det rör på sig snabbt eller är på ett visst avstånd.[/citat]

Faktum är att Band of Brothers nästan inte hade några 3D-modeller alls. Tro det eller ej!

 

Jag läste dock på en hemsida att en del filmer konverterar en viss rysk pansarvagn till den tyska tigern. Måtten stämmer exakt, de måste bara lägga ett skal över den. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse] Vad jag är mer imponerad av är var de får tag i alla gamla småprylar, tex anteckningsböcker, chokladförpackningar, pennfodral och tusen andra detaljer som måste vara tidstypiskt rätt. Och inte nog med det, de är som splitt nya. [/citat]

 

 

Jag skulle tippa på att de kollar på foton eller kanske gamla reklamannonser från den tiden. Sen gör det replikor av dem i lämpliga material.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hagwall][citat=gorse] Vad jag är mer imponerad av är var de får tag i alla gamla småprylar, tex anteckningsböcker, chokladförpackningar, pennfodral och tusen andra detaljer som måste vara tidstypiskt rätt. Och inte nog med det, de är som splitt nya. [/citat]

 

 

Jag skulle tippa på att de kollar på foton eller kanske gamla reklamannonser från den tiden. Sen gör det replikor av dem i lämpliga material.[/citat]

Ja. I Rädda Menige Ryan så kontaktade man bl. a. ett skoföretag som fick i uppdrag att sy 2000 par av amerikanska arméns infanterikängor. Direkt efter originalmåtten och ritningarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...