Gå till innehåll

Konflikt med skattemyndigheten om F-skatt


IronLion

Recommended Posts

Jag registrerade en enskild firma hos bolagsverket och fick registreringsbeviset. Verksamheten avser film - och video produktion. Nu vill skattemyndigheten avslå min ansökan om F-skatt eftersom jag inte har lämnat in en inkomstkalkyl för åren 2008, 2009 och 2010. Jag svarade till de att jag förnärvarande inte kan göra någon kalkyl.

 

Har någon värdefulla tips och erfarenheter att dela med sig till mig?

 

Jag anser att jag för ärlighetens skull inte kan presentera en fiktiv kalkyl. Finns det lagstöd för skattemyndigheten att kräva framtidskalkyler även för registrerade företag? Jag har inga anställningsinkomster som kräver A-skatt sedel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriv att du kommer tjäna 5000 om året, sen om du tjänar mer så blir det så i din deklaration, du kunde ju inte veta att du skulle tjäna mer. Det du anmäler till Skattemyndigheterna är bara en summa som de baserar sin preliminära skatt på, å om du inte kommer att tjäna mycket så skriv en liten summa så kommer du inte få en hög skatt att betala varje månad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så enkelt är det tyvärr inte med skattemyndigheten. Jag hade precis ett nytt samtal med de. Nu kräver de att veta vilka kunder jag kommer att ha och andra mikroskopiska detaljer om framtiden. Vad jag vill veta är om man kan neka de uppgifterna? Har jag stöd i lagpraxis att få F-skatt om jag har en registrerad firma?

 

Jag har sökt filmstöd vilket förutsätter F-skatt. Det verka nu som att skattemyndigheten´s pedanteri kommer att stoppa projektet, eftersom beslutet om stöd fattas innan jag få F-skatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade inga som hälst problem med att få F-skatt. Jag fylde in (den lite luddiga) formuläret och skrev att jag skulle ha en inkomst på 5000 först året, skrev även att jag ville ha uppskov på saktten de första 3 månaderna. JAg kommer inte ihåg om jag flyde i något om kunder, det låter konstigt, sånt vet man ju inte för en man har börjart jobba och söker uppdragsgivare. Jag skulle göra så, om jag hade fått problem med att fylla i derasr blanketter, att jag skulle boka tid hos dem och sat mig ner med en av deras representanter och fyllt i formuläret med dem.

 

Och jo, det är faktist då enkelt.. alla fall för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle ha besökt dem och "spelat dum" och frågat vad det är de behöver och varför, bett dem att förklara hur formuläret ska fyllas i, och varför de olika delarna ska fyllas i. Då kommer du förhoppningsvis få svar på dina frågor. Om det är ett kundunderlag de söker så skriv i några kunder som du "tror" kan bli dina kunder, om de inte blir det så blev det inte så. De vill nog se att du har en möjlig framtid i företaget. Det är ju en del som skaffar sig F-skatt bara för att kunna köpa in prylar och kunna lägga upp företagskonto hos andra företag, för att få billigare priser. För att ban ska kunna få F-skatt så måste man uppfylla tre saker, självständigt, bärkraftigt och kontinuerligt. Kan man inte visa upp att man har några ev. kunder så har man väll inte en beräknad kontinuerlig verksamhet... eller nått sånt.

Det kan vara det som "bråkar"...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var länge sen men jag skrev "tillhandahålla såväl företag som allmänhet tjänster inom området" och i mitt fall konstruktion,konsultation och Nc beredning, skulle hos dig kunna vara dokumentering av event och reklamfilm. Du kan ju inte veta vad brudparen heter eller vilka företag som kan tänkas köpa reklamfilm av dig. Kan du komma på nåt ännu luddigare så är det bara bra. En som startar godis butik kan ju inte namnge sina kunder.

 

Music

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade inte heller något problem att få F-skatt, men det var ju inte inom film. Men alltså: Om du inte gör något som Skatteverket ber dig om, i det här fallet att göra en inkomstkalkyl, är jävligt dumt. Det är klart de har rätt att avslå din begäran då. Och de bör naturligtvis ha full förståelse för att man inte vet exakt hur mycket man kommer tjäna.

 

Så vitt jag vet finns det en anledning till att de frågar efter vilka kunder du kommer att ha. Det är för att kontrollera att du inte skaffar F-skatt för att undvika ett anställningsförhållande. T.ex. kanske du ska börja jobba på ett företag, men de vill inte anställa p.g.a. allt det för med sig, och vill att du jobbar mot F-skatt istället. Eller så kanske du vill ha F-skatt istället för att vara anställd av något skäl. Här väger de in hur många kunder du anger att du kommer att ha. Om du har bara en, och särskilt om du tidigare varit anställd hos det företaget, så kan de anse att du borde vara anställd istället. Så skriv några potentiella kunder. Om du inte har några potentiella kunder så är det tveksamt om du borde starta firma över huvud taget. Där håller jag med Skatteverket lite.

 

Angående inkomstkalkylen så lämnar man in en sån så att Skatteverket vet hur mycket de ska debitera i preliminärskatt första året. Jag behövde aldrig göra en kalkyl för mer än det första året, men det kanske har ändrats. En annan anledning kan säkert vara att kontrollera just om du har fog för att starta firma. Så fyll i ett belopp som verkar rimligt. Ta inte i för mycket, eftersom preliminärskatten grundas på detta belopp. Om det visar sig att du tjänar väsentligt mer eller mindre så går det alltid att ändra i efterhand.

 

EDIT: Markus Dykfilm förklarade detta kortare och enklare ovan...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har redan fyllt i blanketten dag 1. Frågan är hur man ska hantera tjänstemän som vill visa sin makt och djävlas. Sticker det i ögonen på de att man vill driva ett filmbolag?

Jag ger hänvisningar till lagtext om ett par stycken. Men detta är ändå inte att betrakta som juridiska råd utan du bör verifiera med på din ort verksam jurist.

 

Du har klivit in i argumentationen med fel attityd. Så länge du är verksam i Sverige skall du vara fullt medveten om att du arbetar på kommision åt svenska staten. Du arbetar fram till eftermiddagsfikat åt staten och två timmar åt dig själv.

 

Om du anser att det är mödan värt att driva företag istället för att jobba som anställd och spara pengar och sedan göra film är det ett par saker att tänka på.

 

1. Eftersom du registrerar dig och kan få tillbaka MOMS innan du får intäkter i år är skatteverket extra kritiska mot dig.

 

2. Eftersom du blir företagare är du suspekt, alla i din familj dras in i den förgiftade kretsen som kan granskas extra. Fåmansföretagare är skattetekniskt sett opålitliga.

 

3. Du riskerar mer än du tror.

 

Om du i alla fall vill driva företag bara för att få ut ett startbidrag till din första film kan du börja här.

 

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/2006/2006/skva200606ska.4.44571d110de41399908000254.html

 

F-skattsedel regleras i Skattebetalningslagen (SKB)

 

Utfärdande av F-skattsedel regleras i SKB 4 kapitel 7§ (SKB4:7)

 

Enligt 4 kap. 7 § skattebetalningslagen (1997:483), SBL, skall F-skattsedel, om inte annat följer av 4 kap. 8, 10 eller 11 §, efter ansökan utfärdas för den som uppger sig bedriva eller ha för avsikt att bedriva näringsverksamhet här i landet, såvida det inte finns skälig anledning att anta att näringsverksamhet varken bedrivs eller kommer att bedrivas.

 

Du har alltså för avsikt att bedriva näringsverksamhet. Det är din avsikt som räknas och inte resultatet. Jag kan förstå att du känner vanmakt att till Skatteverket på förhand räkna ut vad framtiden kommer att resultera i. Det är en omöjlighet att räkna ut framtiden - den har inte hänt än.

 

År 2007 listar du under året och förra året inköpt utrustning och skriver av enligt god redovisningssed. Du får kanske en förlust som du hanterar enligt god redovisningssed.

 

År 2008

Som intäkt listar du sökt bidrag.

Som utgift listar du produktionskostnad.

Som utgift listar du bokföringskostnad om 5000 SEK. Du redovisar både kostnader 2007 och hela 2008 enligt god redovisningssed för inkomståret 2008 till taaxeringen 2009.

Som beskattningsbar vinst listar du skillnad mellan intäkter och kostnad.

 

År 2009

Som intäkt listar du 1000 SEK per minut i licensintäkt från SVT när din film visas där.

Som intäkt listar du nytt sökt bidrag.

 

Som skäl till att du inte tror dig kunna redovisa en beskattningsbar vinst 2008 är att företaget startas och dras med produktionskostnader och att intäkter betalas ut flera månader efter visning på SVT i år 2009. Du vill starta försiktigt och inte dra på dig skulder innan första filmen genererat intäkter. Branchen är sådan att det går flera år mellan idé och intäkt.

 

Om du får ett skriftligt nej, så kan du överklaga till Länsrätten (LR), men räkna inte med framgång där eftersom LR är känt för att kopiera hela beslut och felaktiga lagrumshänvisningar från myndigheter. Beslut från LR saknar i stort relevans vid bedömning av rättsfallet i fråga.

 

Du är varnad och om du kan skrapa ihop pengarna, bokföringskunskapen och göra filmen först utan bidraget kanske du både sparar mycket tid av ditt liv och hinner arbeta under tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skippa svenska staten och starta enn limited i England. Ungefär samma som Aktiebolag i svedala fast du slipper trycka in 50-100 000 tusen kronor i kapital. Är således inte bundet till någon fysisk person och du kam ha vilken anställning som helst vid sidan om ditt bolag.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej!

 

Jag skickade min F-skatt- och momsregistreringsansökan i början av januari.

 

Jag hade skrivit att jag skulle tjäna 7000:- och i måndags ringde dem från skatteverket för dem tyckte det var lite för lite för att företaget skulle gå runt så det bestämmdes att det skulle testas i några månader sedan skulle vi kolla om allt fungera som det ska...

 

Har du fått iordning det med F-skatt IronLion?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag blev momsregistrerad 2007-12-06 samma dag som jag gjorde ett personligt besök på skattekontoret och talade med en annan handläggare. Jag presenterade svar på alla frågor tillsammans med intäktskalkyl för 2008, 2009 och 2010.

 

Men nu krångla Försäkringskassan angående min ansökan om fiktiv SGI. Lagen säger att en företagare kan få en fiktiv SGI under en begränsad tid då företaget byggs upp.

 

Försäkringskassan antydde indirekt att företagare gör avancerad skatteplanering genom att avsätta intäkter till pensionfonder, bla bla. Det är förjävligt att man idag kan misstänkas som skyldig till skatteplanering/brott trots att jag aldrig har gjort sådant. Jag måste bevisa min oskuld(!). Rättssystemet har urholkats om vanliga medborgare misstänkts utan bevis eller andra skäl. Paranoian har gått för långt hos myndigheterna.

 

Är det några andra i filmbranchen (utan brottslig bakgrund eller andra goda skäl) som har blivit utsatta för en överdriven "granskning" av olika myndigheter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte att det låter som att du har blivit utsatt för någon överdriven granskning. Byråkrati är alltid seg.

 

En reflektion jag gjorde över frågan i det första inlägget var; Varför startar du ett företag utan att ha gjort en kalkyl på vad du tror att företaget kommer att tjäna? Själva poängen med en näringsverksamhet är ju just näringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite off-topic kanske men passar på att fråga i denna tråd:

Hur fungerar det med folk som är manusförfattare eller frilansande författare? Har de enskild firma?

Intressant, men krångligt ämne detta.

 

Enstaka manus som säljs kan anses vara hobby och eventuellt överskott deklareras med sedvanliga avdrag för sociala avgifter och skatter.

 

Kontinuerlig verksamhet inom författeri betraktas som inkomst av näring även fast du inte har en firma registrerad.

 

Bokföring regleras av bokflringslagen och skatter enligt Inkomstskattelagen, och sociala avgifter enligt Socialavgiftslagen och betalning av skatter enligt skattebetalningslagen. Enkelt eller hur?

Länk till kommentar
Share on other sites

En kille jag känner hade F-skatt eftersom han och några kompisar hade en orkester och spelade på olika tillställningar och allt var frid och fröjd tills han blev arbetslös och försökte stämpla, då blev det nobben på grund av F-skatten, han ansågs som egen företagare och fick inte stämpla.

Jag vet inte hur det löste sig men han fick ett annat jobb ganska snart och jag tror inte han har F-skatt idag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har varit medlem i HTF(nu Unionen) sedan början av 1990-talet. När jag drev en enskild firma gick det utmärkt att vara kvar i HTF. Även när jag slutade med firman. Talar bara med ditt fackförbund. Företagarnas akassa upplevde jag för stroppiga, så jag anslöt mig aldrig. När det gäller f-skatt så finns för och nackdelar. Utan f-skatt anses du utföra ett vanligt jobb för dina kunder/uppdragsgivare och de ska betala dina sociala avgifter (vilket de naturligtvis helst inte vill). Därför kan du få mer jobb och uppdrag om du har f-skattesedel eftersom du själv ska stå för dina avgifter. Dessutom är det proffsigare med enskild firma och f-skatt. Du har nytta med avdragsmöjligheter. Fast du kan inte ha kvar samma förmåner som tex. löntagare.

Länk till kommentar
Share on other sites

I Aftonbladet idag den 5 feb 2008 på debatt sid. 24-25 står en artikel som ni borde läsa.

 

Marcus Birros liknelse om Försäkringskassan som det "fjärde riket".... Försäkringskassan blir en stat i staten...

"i Försäkringskassans metodik ingår även att misstänkliggöra oss med omvänd bevisbörda: alla är skyldiga tills motsatsen är bevisad..."

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...