Gå till innehåll

riktiga filmer


Samuelsson

Recommended Posts

så bra att du fattade det då, men jag fattar inte vad du menar med "riktiga" filmer? alla filmer som görs är väl på sätt och vis riktiga?

 

numera använder man oftast 35mm eftersom det är billigare att arbeta med än den traditionella 16mm-filmen. George Lucas använde dock en Sony HDC-F950 (digital filmkamera) när Star Wars Episod 2 spelades in, och samma kamera användes även vid inspelningarna av Spy Kids 2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Normalt sett, om vi nu ser till Hollywood och filmer med "normal" budget och uppåt, används 35mm. 16mm (och Super-16) används mycket till musikvideos, reklamfilm och lågbudget rullar. Detta på grund av att råfilmen är billigare och kamerorna är lättare och behändiga.

 

DV använder inte mm utan ccd-chip med pixlar. Vet inte om det finns någon jämförelse med DV konverterat till mm och vad det isåfall skulle bli. Kanske någonstans mellan Super-8 och 16mm? Fast det är nog en väldigt svårt jämförelse att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, 16 mm eller 35 mm anger bredden på filmremsan. Den är alltså 35 mm från vänstra kanten till högra. Sedan kan bildrutan variera i storlek, vilket också är anledningen till att det finns olika format inom 35 mm (vidfilm, Cinemascope, Academy med flera).

 

DV har 8 mm breda band, men detta har ingenting i likhet med film. Det spelar ingen roll vilken bredd ett videoband har, för kvalitén avgörs enbart hur signalen lagras på bandet. En DV-signal skulle kunna sparas på ett band som är 10 cm bred, men det skulle fortfarande vara samma kvalitét. Däremot så blir bandet mer slitstarkt.

 

Det är viktigt att komma ihåg att film är fysiskt medan video är elektroniskt. Du kan se en filmruta med blotta ögat om du tittar på filmremsan. Du kan aldrig se en videoruta utan att första "avkoda" signalen som finns på bandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

[citat=Pace]

DV har 8 mm breda band, men detta har ingenting i likhet med film. Det spelar ingen roll vilken bredd ett videoband har, för kvalitén avgörs enbart hur signalen lagras på bandet. En DV-signal skulle kunna sparas på ett band som är 10 cm bred, men det skulle fortfarande vara samma kvalitét. Däremot så blir bandet mer slitstarkt.[/citat]

 

 

DV har nog inte riktigt 8 millimeter, för att vara exakt tror jag DV har 6 mm eller om det var mindre. Hi8 video8 Digital8 har 8 mm i bandbredd, Digital8 är dock samma kvalitet som DV, kan passa på att ta upp det nu på en gång när jag ändå är här.

 

Många påstår att Digital8 formatet är sämre än DV vad jag hört, men det är inte hela sanningen. Det enda som skiljer D8 från DV är att D8orna inte har kameror med 3 CCD. Men jämför man med DV med 1 CCD är det ingen skillnad i kvalitet mer än storleken på kameran.

 

Sen är det svårt att jämföra video och film. High Definition sägs kunna jämföras med 16 mm film, kan stämma när det gäller upplösning och skärpeljupet. Men kommer vi till kontrastomfånget är filmen bättre på det, sen finns det fler för o nackdelar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

Denna tråd verkar glida isär lite men men =) Jo (Mini DV) & DVCAM har en magnet remsa som är 6mm bred. där det är uppdelat i 3 "bild" spår och ljudet ligger sepparat och är okomprimerat medans bilden är komprimerad 1:5. DVCPRO har en bredare magnet remsa och har därför större lagrings kappasitet. D8 har en snarlik lagrings tecknik miniDV Men med vanliga analoga Hi8 band. Det är inte samma codec men som sagt ingen större skilnad. Men kameran har en högre hastighet på inspelningen så man får bara ut ca: 40min på ett 60min band (Hi8). Jag tycker också att man ska skilja på Video och film

tekniskt sett. Men film är film Många filmer är som det har nämts filmat på DV men sedan visas det endå på 35mm är de då inte "riktig film"???

Men Jag tycker inte att CCD chipen är det enda måttet att avgöra kamerans kvalité! Lins och format spelar stor roll!

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

DVCAM och DVCPRO är har samma storlek på banden. Fördelen med DVCPRO är att man kan spela upp DVCAMbande i spelarna, vet ej om det går med vanlig miniDV, men tror det går.

 

Digital8 har samma codek som miniDV och DVCAM. Men jag vet inte vad som är bäst mellan D8a o miniDV. D8an har ju bredare band och tål flera överspelningar utan störningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...