Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har köpt en dv-kamera för att kunna spela in o redigera på datorn. Men märkte efter att jag köpt den att jag inte har något firewire uttag... Jag hittade något om firewirekort som verkade ganska komplicerat. Men vet någon om det finns någon sladd där ena änden är dv uttag sen det andra är USB. Eller en firewire-USB sladd? Jag vill verkligen få in mina klipp på datorn och är jättetacksam för svar!

Posted

Ett firewire-kort måste in i burken; det finns inga alternativ. Att sätta in det är ingen knepig grej, men om du verkligen inte vill mecka själv så får du väl ta hjälp av någon bekant. I värsta fall får du betala för monteringen. Kortet måste i alla fall in.

/Jakob

Posted

Snackade med min kompis och han förklarade för mig hur jag ska göra och det verkar faktiskt inte vara så svårt som jag trodde. Så jag ska ner och köpa kortet och sätta i datorn om några dagar! Tack för att ni svarade iaf :)

Posted
Snackade med min kompis och han förklarade för mig hur jag ska göra och det verkar faktiskt inte vara så svårt som jag trodde. Så jag ska ner och köpa kortet och sätta i datorn om några dagar! Tack för att ni svarade iaf :)

Se till att dra ut ALLA sladdar innan du pillar i datorn. Lycka till!

• 2 weeks later...
Posted
Det finns sådan sladd.

Tvekar på det.

Eftersom USB2 är på ~400mbps, och firewire på ~800mbps, så blir det ju helt fel...

En firewire kabel har 6-pins medans en USB kabel har 4.

Men sen finns det ju konvertrar mellan PS/2 och USB, men PS/2 är långsammare än USB och därför fungerar det kan man väl säga.

Likadant med orginal skrivarporten, som kan göras om till USB. Men det här är en helt annan femma!

Rätta mig gärna om jag har fel, hehe! .)

;)