PatrikBlomkvist Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Jag har köpt en dv-kamera för att kunna spela in o redigera på datorn. Men märkte efter att jag köpt den att jag inte har något firewire uttag... Jag hittade något om firewirekort som verkade ganska komplicerat. Men vet någon om det finns någon sladd där ena änden är dv uttag sen det andra är USB. Eller en firewire-USB sladd? Jag vill verkligen få in mina klipp på datorn och är jättetacksam för svar! 0 Quote
Octavianus Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 köp ett firewirekort och tryck in i datorn, kostar nog inte mer än ett par hundringar. 0 Quote
PatrikBlomkvist Posted November 10, 2007 Author Posted November 10, 2007 Men de ända firewire kort jag har hittat är kort man monterar in i hårddsiken och jag kan verkligen inte det där... 0 Quote
jbergman Posted November 11, 2007 Posted November 11, 2007 Ett firewire-kort måste in i burken; det finns inga alternativ. Att sätta in det är ingen knepig grej, men om du verkligen inte vill mecka själv så får du väl ta hjälp av någon bekant. I värsta fall får du betala för monteringen. Kortet måste i alla fall in. /Jakob 0 Quote
PatrikBlomkvist Posted November 11, 2007 Author Posted November 11, 2007 Snackade med min kompis och han förklarade för mig hur jag ska göra och det verkar faktiskt inte vara så svårt som jag trodde. Så jag ska ner och köpa kortet och sätta i datorn om några dagar! Tack för att ni svarade iaf :) 0 Quote
Nicke_92 Posted November 11, 2007 Posted November 11, 2007 Precis samma sak hände mig när jag fick min Sony DCR-HC-46E... Så jag tog den till närmsta firma och fick kortet infixat på några timmar :) 0 Quote
Team_fagott Posted November 11, 2007 Posted November 11, 2007 Snackade med min kompis och han förklarade för mig hur jag ska göra och det verkar faktiskt inte vara så svårt som jag trodde. Så jag ska ner och köpa kortet och sätta i datorn om några dagar! Tack för att ni svarade iaf :) Se till att dra ut ALLA sladdar innan du pillar i datorn. Lycka till! 0 Quote
Tomtebo Posted November 12, 2007 Posted November 12, 2007 precis, stäng av strömmen nu, sedan stick inte in gaffeln i vägguttaget, icke bra. Ha så kul nu! 0 Quote
megawatti Posted November 16, 2007 Posted November 16, 2007 Eller lämna in den där du köpte den, de tar väl 1 timme för de.. kan tänka mig att de kostar allt mellan 150kr till 500+ 0 Quote
Steffe Posted November 26, 2007 Posted November 26, 2007 Det finns sådan sladd. Tvekar på det. Eftersom USB2 är på ~400mbps, och firewire på ~800mbps, så blir det ju helt fel... En firewire kabel har 6-pins medans en USB kabel har 4. Men sen finns det ju konvertrar mellan PS/2 och USB, men PS/2 är långsammare än USB och därför fungerar det kan man väl säga. Likadant med orginal skrivarporten, som kan göras om till USB. Men det här är en helt annan femma! Rätta mig gärna om jag har fel, hehe! .) ;) 0 Quote
Recommended Posts