Gå till innehåll

Uppdraget i Zell (24:45 min)


carbe

Recommended Posts

Uppdraget i Zell

Längd: 24:45 minuter

Genre: Äventyr

Inspelad: I början av 2006

 

http://www.loopingfilm.se/filmer/bilder/6.jpg

 

Länk till filmen: http://www.loopingfilm.se/filmer/film.php?id=6

 

Nu är jag ute med ännu en film. Filmen spelades in i början på 2006, nästan för två år sedan med andra ord, vilket gör att jag ser löjligt liten ut och låter löjligt liten också. Fotot, ljudet och ljuset är inte något märkvärdigt, eftersom jag kunde mycket bättre då.

Äh, nog med bortförklaringar. Vi har gjort det bästa av den. Filmen är inspelad i Österrike. Jag slår vad om att jag kommer att få kritik för att jag har för långa scener, men filmen bygger faktiskt på långa scener. De två huvudkaraktärerna tycker jag (och många andra) har ett väldigt bra samspel och är ganska roliga mot varandra.

I vilket fall är detta inte en film med bara massa action. Det är mycket andra scener också, vilket ni på Voodoo Film nog bör gilla. ;)

 

Ni bör fokusera på hela filmen om ni skall fatta handlingen.

 

Tacksam för många tittare och många kommentarer!

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Uppdraget i Zell

Jag slår vad om att jag kommer att få kritik för att jag har för långa scener, men filmen bygger faktiskt på långa scener.

 

Bättre kan du -_- Ingen film bygger på långa scener, iallafall inte sådana här filmer ;) Men eftersom det var ett tag sen filmen spelades in och du själv nämnde de långa scenerna så antar jag att du själv lagt märke till det- Vilket är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

imellan åt va det lite, vad ska man säga, hattigt klippt.Det klaffade inte så värst bra.

Sen onödigt långa scener och saker som va onödigt, som när han packade upp väskan, va ju inte jättre intressant precis, tar bara focus från berättelsen.

 

Era skidåkar scener va rätt snyggt gjorda tycker jag, fick lite james bond kännsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

här kommer recension från mig, även om det kanske är mycket negativ kritik så hoppas jag du tar till dig det jag skrivit och får nytta av det:

 

Är det meningen att man ska höra vad killen i början sa?! irriterande klippt, och fånig röst på killen som är betydligt äldre än dig, som jag tror du kallade baron. Haha, rolig scen med mamman i telefonen, även om idéen är gammal. Dålig skärpa här och där, och scenen med hotellrummet ellar vad det är är asseg. Haha måga skidglasögon :P och mycket chips!! el tauro?! ;) jag blev ganska fort uttråkad av denhär filmen, skulle vilja ha lite handling. Skum betoning vakten hade, "varför måste jag alltid stå vakt, det är ju VÄRSTA tråkigt" och dessutom kan man udra om någon i den åldern säger "värsta" lasersvärdet var ju ärtt snyggt, dock inte "flasharna" när någon blir träffad, kul med lite action mot slutet iallafall. stulen Starwarsmusik?! det blev bara töntigt och oseriöst av det. såg dumt ut när svärden blev jättetjocka utåt. Och så final countdown snodd lika opassande. Snyggt filmat när de åker ner för vägen i slutet. Vilken fjollig maskerad kille i slutet, hahaha!

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, Nicke_92, tack för din kritik. Men jag skulle vilja svara på dina påståenden lite, om det går för sig?

 

Något säger mig att du inte riktigt har följt handlingen noga, för då hade du troligtvis älskat Baron. Hans röst är väl inte fånig? Men du får tycka som du vill.

 

Början kanske är lite långtråkig, men ganska viktig för resten av filmen. Ja, all musik är "snodd", men det är för att detta är en gammal B-film som vi redigerat två år efter inspelning.

 

Dessutom är han som säger "värsta" en vindtrupp för de Mörka, och lite humor här och där skadar väl inte?

 

Att svärden blir tjockare när de är i rörelse är inget påhitt av oss. Om du tittar i riktiga starwarsfilmen, speciellt Episod 3 så händer det samma sak. Du förstår, när man redigerar ljussvärden tar man bild för bild. Egentligen har man trästavar som man slåss med och när de är i rörelse uppfattar kameran dem som tjockare utåt och därför måste de redigeras likadant. Annars skulle man se en del av träpinnen när man såg filmen.

 

Den "fjolliga maskerade killen" var en sithlärling (ja, detta är starwars). Man kanske inte fattar så mycket av vad skurkarna kommer ifrån, men det kommer en tvåa så du kan vara lugn. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Här kommer mina gensvar på ditt försvar eller vad jag ska kalla det, så båda är säkra på vad den andre menar:

 

Hans röst är väl inte fånig? Men du får tycka som du vill.

 

Jag tycker rösten låter för mycket skådespelare, och för oseriös.

 

Ja, all musik är "snodd", men det är för att detta är en gammal B-film som vi redigerat två år efter inspelning.

Lade ni in musiken för två år sedan, eller hade ni tänkt er den musiken från början?

 

Dessutom är han som säger "värsta" en vindtrupp för de Mörka

Han hade iallafall oavsett vad han var för en typ syftningsfel...

 

Att svärden blir tjockare när de är i rörelse är inget påhitt av oss. Om du tittar i riktiga starwarsfilmen, speciellt Episod 3 så händer det samma sak. Du förstår, när man redigerar ljussvärden tar man bild för bild. Egentligen har man trästavar som man slåss med och när de är i rörelse uppfattar kameran dem som tjockare utåt och därför måste de redigeras likadant. Annars skulle man se en del av träpinnen när man såg filmen.

 

Jag förstår att man måste ha något att slåss med i inspelningen eftersom det skulle vara svårt att låtsas ha ett lasersvärd i handen och låtsas att det slår mot fiendens svärd,

men jag tyckte det såg skumt ut, det hade inte sett så dumt ut om det inte var filmat nära och i skum vinkel.

 

// Nicke

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, kritik ska man ju ge när du börjar bli erfaran filmare ;)

 

Negativt:

dumma inzoomningar istället för klipp

snö på linsen

lite väl mörka bilder inomhus

röst början inte bra

 

Positivt:

klippa efter dialoger, ökar intresset, tröttnar inte ut tittaren. Fortsätt så

många delar bra klippning mellan olika miljöer och händelser

du är bättre skådis än den andra

 

Det märks att du håller på att bli jättebra :)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Nils!

Inzoomningarna kan jag faktiskt skylla ifrån mig, även om man inte borde göra det, på min plastbror som är en ganska stor amatör. ;) De avskyr jag också.

Snö på linsen märkte vi inte när vi filmade, men vi borde kollat det. Det var också lite irriterande att upptäcka det i efterhand.

Mörka bilder inomhus? Det kanske det var ja... Tyvärr hade vi inte tillgång till någon professionell strålkastare på hotellet i Österrike. ;)

 

Vad menar du med "röst början inte bra"? Fattade inte det riktigt.

 

Att klippa efter dialogerna måste jag faktiskt erkänna att jag inte tänkt på, men det är trevligt att du säger att det är bra, för då vet jag precis hur jag skall göra nästa gång. :)

 

Att säga att jag är bättre skådis än min bror kanske inte är riktigt rättvist, eftersom vi spelar två helt olika roller. Jag spelar en liten oerfaren pojke som är ute på sin första resa (ungefär i alla fall) och han spelar min erfarne och ganska roliga mästare. Men visst, man kanske kan jämföra det ändå.

 

Jag skall ta till mig allt ni har sagt, men jag skulle ändå vilja ha lite mer kritik av fler! :)

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag slänger in komentarer och uppdaterar inlägget efterhand

 

rösten på svartrutan låter som en fullgubbe som pratar i en burk. Villket språk pratar han?

 

Märklig klippning, klaffar inte. Ett bra tips är att överlappa ljudspår när man klipper så blir klaffarna inte lika tydlig. Klippningen i tåget är verkligen inte bra.

4 minuter kan gott och väl klippas ner till åtminstone 90 sek.

 

Snygg etablering när tåget kommer farande till stationen. Bra där!

Klippningen klaffar ok på hotellet, men det är för mörkt (prova och fiffla i redigeringen, vad klipper du i?)och klippen är på tok för långa. Jag gillar din berättarglädje och lekfullhet Carbe, men den funkar inte ihop så bra med Tarkoskijs eller Bergmans berättartempo.

 

Första klippet i backen är snyggt och fint komponerat. Fast kameran gungar fram och tillbaks. Prova stativ elelr steady nästa gång :)

När det äntligen börjar hända något kommer man tillbaks till det oändligt långtråkiga hotellet igen (kul att 180 graders regeln bryts sex gånger på en minut :) .

 

Tycker att vissa av fjälscenerna är fint komponerade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för din kommentar Team_fagott!

Angående stativet så är det inte lätt att ta med sig ett stativ ut i backen eftersom man inte kan lägga det i en ryggsäck eller något liknande.

Dessutom tycker jag inte att det är ett oändligt långtråkigt hotell, i alla fall inte om man följer handlingen noggrant.

 

Att vissa scener är för långa, det vet jag, men vi valde att inte klippa ner dem eftersom vi tyckte att det var ganska bra. Ibland tror jag att man faktiskt kan berätta med långa scener, men det tycker säkert inte ni...

 

Att tona in ljudspåren i varandra skall jag verkligen tänka på nästa gång.

 

Jag skall ta till mig din kritik och göra bättre resultat nästa gång! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Långa scener eller inte har inget med tid att göra. När tittaren börjar bli uttråkad så är dom för långa helt enkelt. Om du vill att någon ska titta på filmen så måste ha något som greppar tag om tittaren i början. Hade det hänt något innan tågdialogen så hade den nog inte uppfattats lika lång.

Om du har sett någon bondfilm så förstår du vad jag menar, i den filmerna är det draget till sin spets.

Jag tror du är för nära ditt material för att klippa det riktigt hårt.

Kill your darlings!

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår att ni vill hjälpa mig, och jag ursäktar om jag låter lite stöddig, men det är så jobbigt när den ena säger att jag klipper bra och sedan kommer nästa och säger att klippen är urusla. Och jag har ju erkänt att de 9 minuterna i början är alldeles för långa, så varför fortsätta tjöta om det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Carbe, det finns inget facit bara olika åsikter. Om flera skriver om inledningen så betyder ju det bara att fler har samma åsikt. Vi försöker ju bara ge lite konstruktiv kritik men du gör det ganska svårt.

Du får försöka ta till dig det som du "gillar" att höra och bortse från det andra. Det är ju faktiskt för att få ett omdömme som du lägger upp en film på forumet. Om du bara vill bli klappad medhårs så ska du inte utsätta dig för kritik.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du bara vill bli klappad medhårs så ska du inte...

...lägga upp filmen på voodoofilm utan på fejmtv.

 

Har jag klagat, eller?
det är så jobbigt när den ena säger att jag klipper bra och sedan kommer nästa och säger att klippen är urusla... ...varför fortsätta tjöta om det?

Ja du du får väl tolka det som du själv vill.

 

EDIT: Min första dubbel post, det här var inte kul...

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt min åsikt betraktas inte min föregående text som ett klagomål. Jag kommenterade endast att min åsikt händelsevis råkar vara att svårhetsgraden för att avgöra vilken kritik jag skall ta till mig stiger när två användare på Voodoo Films filmforum uttalar två olika åsikter.

 

För övrigt är jag mycket nöjd med den kritik jag har fått hittills.

Länk till kommentar
Share on other sites

du sa göra inzoominger, där du istället kan göra 2 klipp, med samma ljud, håller tittaren vaken. Mumlandet i början låter inte bra. Din storebrorsa, eller vad det är, har inte fattat vad det handlar om. Om snabba klipp har du lärt dej en hel del, det märks ;) t.e.x närbild på det huvud med kommentar. Fortsätt så ;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...