Ufabulum Posted June 20, 2004 Share Posted June 20, 2004 Hej. Jag har tänkt köpa ett stativ nu till min Sony TRV245. Vilka stativ rekomenderar ni, och var i stockholm kan jag hitta bra återförsäljare av stativ? Under 1400kr ska d hellst kosta.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ProZ Posted June 20, 2004 Share Posted June 20, 2004 Hmm.. jag köpte ett kanon bra för ca 600-700 kr på expert. Vatten kompass o hela kittet. KOmmer inte ihåg vad den heter dock... det bara kolla runt lite. TRV245 låter som en vanlig liten minidv lr digital 8 va?.. för då är den perfect ssom jag skaffa på expert. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ufabulum Posted June 21, 2004 Author Share Posted June 21, 2004 Ah, trevligt. Då måst jag fara över till swe o till expert då, o jopp d e en liten klen digital8 :P. Skulle gärna villa ha ngt bättre, men om man jmfr alla komprimerade filmer här på forumet som är filmade med DV med min Digital8 så ser man inte så stor skillnad ändå. Har inte sett en okomprimerad dv-film, säkert mycket snyggare än digital8.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted June 21, 2004 Share Posted June 21, 2004 Ett hellt okej stativ till en sån kamera finns på On/Off för 495 :- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted June 21, 2004 Share Posted June 21, 2004 Själv har jag ett stativ från Clas Ohlson, kostar 895 kronor och är faktiskt riktigt rejält, med vattepass, oljedämpat huvud och rejäla ben. De har dessutom ett lite enklare stativ för 598 kronor som du också borde titta på. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
collo Posted June 21, 2004 Share Posted June 21, 2004 vi använder manfrotto 525.. fungerar superb!.. http://www.scandinavianphoto.se/?44733 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeCaf Posted June 21, 2004 Share Posted June 21, 2004 Vad är egentligen skillnaden på ett stativ som det manfrotto-stativet du nämnde ovan för ca 5 000 kr och ett för säg 1 000 kr? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
collo Posted June 21, 2004 Share Posted June 21, 2004 är inte så insatt i stativ, så nån annan kanske vet.. men nått borde ju vara bättre för +4k... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeCaf Posted June 21, 2004 Share Posted June 21, 2004 Jo, bättre tycker man ju det borde vara, men vore intressant att veta vari skillnaderna ligger. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jns Posted June 23, 2004 Share Posted June 23, 2004 Stabilare, inställningsbara skenor längsned som gör att stativet står mycket statigt. En "ball-and-socket" lösning vilket gör att man kan ställa in huvudet lodrätt utan att behöva ändra längden på benen. De har fler och mer exakta inställningsmöjligheter. Riktiga leder som rör sig mjukt. De är "ljudlösa" och gnekar inte som endel stativ kan göra. Ett stativ av billigare variant är endast att kasta om det går sönder, till dyrare finns massvis med reservdelar och tillbehör. De håller för större och tyngre kameror och har utbytbara huvuden till olika andamål. osv osv... titta lite här http://www.cyberphoto.se/pri_stativ.php där finns en hel del fina grejor :) Blev lite konstigt nu men jag hoppas att du förstår poängen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbger Posted June 24, 2004 Share Posted June 24, 2004 Själv använder jag Manfrotto. Har dock fått det gratis ("suck, som vanligt" säjer många ;)). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Posted June 24, 2004 Share Posted June 24, 2004 Jag använder också ett Manfrotto. Närmare bestämt 190DB och som huvud har jag 128RC. Detta stativ är mycket bra tycker jag. Sen fick jag ju också lägga ut 1700:- för det:P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts