Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag försöker så gott jag kan med min kameras skärm och hitta rätt fokus men det går inte så bra.. när jag väl tror jag hittat och drar in i datorn så är det fortf. väldigt suddig bild :/ Jag kanske har dåliga ögon och gör fel, men om så inte är fallet. Hur gör ni andra som har införskaffat 35mm adapter?

Använder en brevis35 från cinevate kanske är värt att nämnas. Tacksam för svar.

Postad

Koppla kameran till datorn och titta i capturefönstret när du filmar. Kan du få en skarp bild där? Om inte kanske felet ligger i att du inte har fokuserat med kameran ordentligt på mattskivan i adaptern.

Postad

ska man inte kallibrera sådana där. Läste om det på ngn sida, ngt om att man ska ställa in linsen mot oändlighet, sen fixa skärpa, sen göra om det eller ngt i den stilen. Minns som sagt inte.

Postad
ska man inte kallibrera sådana där. Läste om det på ngn sida, ngt om att man ska ställa in linsen mot oändlighet, sen fixa skärpa, sen göra om det eller ngt i den stilen. Minns som sagt inte.

Det du beskriver är en del i inställning av fokus för bakre lins till filmplan. Det finns Siemes-stjärnor att ladda ner på nätet.

http://www.temple.edu/fma/referencelibrary/manuals/SiemensFocusStar.pdf

Placera Siemens-stjärnan på bildplanet med avstånd 3m. Du kan klistra stjärnan på vit kartong och fästa den på ett C-stand, mikstativ eller bord. Om du har sprungit från din Siemens-stjärna g det bra med SvDs brännpunkt eller understreckare. Platta texter med små fonter...

Två viktiga saker att notera.

1, centrera objektivet med Siemensstjärna i höjdled och sidled.

2, se till att Siemens-stjärnan ör i lod och objektivet horisontellt. Annars får du problem med bildplan, filmplan och objektivets fokusplan (Dras genom den nod där strålarna korsas och bländaren sitter. För en lins är detta parallelt med linsen). Objektivets centrumlinje ska vara vinkelrät mot Siemens-stjärnan. Alternativt linsens plan parallellt med Siemens-stjärnan.

Justera belysningen av Siemens-stjärnan, eller exponeringtiden så att objektivets bländare är helt öppen. Öka kontrastinställningen på och upplösningen på sökaren.

Zooma in Siemens-stjärnan och fokusera.

Zooma ut och se om fokus är skarpt. Om så är fallet ör bakre fokus okej, och du är klar att justera tillbaka sökarens inställningar och redo för inspelning.

Fokusera den bakre linsen, Om den möjligheten finns på din kamera.

Om bilden är lite oskarp justerar du bakre fokus tills bilden är skarp.

Zoomar in igen och ställer skärpan.

Zooma ut och se om bilden fortfarande är skarp.

Om bilden är skarp nu kan du ställa tillbaka sökarens inställningar och börja spela.

Om bilden är lite oskarp justerar du bakre fokus tills bilden är skarp.

Zoomar in igen och ställer skärpan.

Zooma ut och se om bilden fortfarande är skarp.

Om bilden ännu inte är skarp efter den andra gångens bakre fokusjustering är det något som inte stämmer. Felsök.

Postad

Det går inte att fokusera med hjälp av monitorn på kameran, iaf om det är hdv och lite kortare brännvidder. I så fall behöver du en riktig HDmonitor, de är rätt dyra(fältmässiga iaf). Men jag vet att någon kille i usa har gjort en modell han säljer för 8-900$ eller så. Annars är det måttband som gäller.

Även om din brevis har fel avstånd mellan mattskiva och objektivfästet blir det inte svårare för dig att fokusera(naturligtvis gäller inte det här om du fokuserar bortanför oändlighet som kanske hamnar innan eller efter det ska, eller om du mäter. Jag menar bara att det är lika svårt att fokusera på någon en bit framför kameran hur som)

Postad

Monitor vid sidan av kameran är ett måste. Filmar själv med M2 och DVX100A och det blir inget vidare med 3,5" LCDn om man filmar i snabba tagningar. Men har precis köpt en Varizoom och då ska det minsann bli lättare.

Men har du en Follow Focus så kan du sätta ut tejp bitar på inspelningsplatsen och markera på FF var de är vid div. ställen. Men måttband är ju hardcore, och för mig som dokumentärfilmare blir det för överdrivet. Men en sak är den, jag har enbart filmat allt på egen hand och om det är det du själv gör så kan det bli svårt att ha topp fokus hela tiden. Men jag antar att du kör med HD och med en adapter så får man nästan räkna in en HD monitor i budgeten för fokus är som sagt svårare i HD.

Men lycka till!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...