Gå till innehåll

Bamse och Ben - WIP


Opus

Recommended Posts

Jag har fått stöd på 22.000 för att göra en kortfilm som jag skrivit. Just i dagarna håller jag på att skriva om manuset och jag ska väl publicera det här så småningom.

 

Filmen handlar i kort om de båda pojkarna Bamse och Ben som lever i de bästa av världar utan att minsta konflikter kommer in på dem. Vi får se vännerna bete sig som om de vore 8-9 år fast de båda ser ut att vara i 20 års åldern. Dock en dag vaknar Bamse upp från en mardröm och när han försöker skratta åt det löjliga i drömmen så upptäcker han att han inte kan skratta. Han väcker Ben som inte heller han kan skratta. De båda blir rädd och springer till den vise mannen RimsRams som berättar för dem att en ond trollkarl har bestulit deras skratt, nu börjar resan mot den mörka skogen där Bamse och Ben ska försöka ta tillbaka skrattet...

 

Det här kanske låter lite luddigt men jag vill inte avslöja vissa saker för det förstör helheten tror jag. Ni kommer förstå när ni ser den. Jag har en tydlig vision och jag hoppas kunna komma så nära den som möjligt med vad jag har...

 

Filmen är mycket inspirerad av Tim Burton, främst Nightmare before Christmas, gamla klassiska Disneyfilmer som Robin Hood samt Hayao Miyazaki som bland annat gjort Spirited Away. Och den är lite svårt att dela in, men det är mycket budskap, fantasi, lite sång, lite drama osv... ja helt enkelt sagolikt :)...

 

Lägger upp bilder och sådär på min hemsida. www.splinterarts.com gå in där på Bamse och Ben, säger till när jag lägger ut bilder där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Åhhh.. Tim Burton, min favorit :P

Om du får hans magiska look på film så kommer jag buga åt dig hehe. Hur kommer du fördela pengarna då?.. gäller ju att snåla med dom där 22 tusen rikdsdalersarna ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

En del av pengarna kommer gå till skådespelarna en del till rekvisita osv... mat bensin.. har en budget som jag måste följa så gått det går... men tackvare att min pappa har ett sågverk så kan jag bygga egna åkvagnar och sådana saker så jag hoppas det blir ett inovativt verk, och vi har ju klarat alla andra produktioner gratis så jag tror nog det här ska gå bra det med :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Scyst..

 

Förresten, går det att tanka dina andra filmer på om det nu är det på www.splinterarts.com den enda som går att ladda hem är ju PAN. Såg några till som såg lite intressanta ut där :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte än, jag ska fixa en server snart :P Är så lat men roligt att de verkade intressanta iaf, men det är ingen som är i riktig klass med PAN även om vissa har ett litet värde på vissa saker. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

ok.. var nog mest intreserad av ETT KILO SAND för bilden såg väldigt snygg ut på den hehe.

 

Ska du till Novemberfestivalen förresten?.. för vi vann lokala festivalen med Cow Protector. Yup, det kan man absolut inte tro, men så är fallet hehe. Så då kommer man ju automatiskt in på novemberfestivalen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp både Pan och Cap LOve är direktkvalificerat dit.. ska ta och kolla in den filmen dåra :). Men är det lättvikt du tävlar i då? Jag tävlar iaf i mellan :). Ett kilo sand är först filmen och är väl mest amatörmässig av alla, men visst den har ett intressant tema...

Länk till kommentar
Share on other sites

jupp gjorde den när jag var 15.. fyllde 17 för ett tag sen så det var ett tag sen. Men dom där festivalerna går lite fel tycker jag.. nu får man vänta ett halvår tills novembersfesten.

 

Kan man få se Cap Love på något sätt? :P

 

Ska oxo göra nån tänkvärd film nångång tänkte jag.. tänka mig. Har massor ideer, men det blir så svårt att gå tag på skådespelare som går in lite mer för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har precis upptäckt denna vackra tråd. Hur går det med manusarbetet?

Kan nog bli bra det här. Jag visste inte att du var musikalisk,Opus, fast det kanske är street som står för den biten, hehe.

 

ProZ: Mellanvikt är 17 - 21. Grattis förresten!

Länk till kommentar
Share on other sites

Särskilt musikalisk är jag väl inte, skriver låtar och har väl melodier men kan inte utföra dem själv så det får jag hjälp med :) Tack för ditt stöd Ungfilm. Skrev klar en första version av manuset idag, men jag är rädd för att posta det i forumet, tror inte direkt det kommer bli uppskattat, det är ett VÄLDIGT annorlunda manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag anser att allt som är annorlunda är bra. Bra och bra, men att våga gå emot strömmen, att våga göra något som är unikt och orginellt är helt enkelt en jävligt bra prestation/insats enligt mig, skratta på men det är så jag tycker. Ett filmbolag skulle inte anlita dig för att du kan göra exakt samma filmer som de gjorde för trettio år sen utan de skulle anlita dig för att du är unik, för att du är annorlunda, en som sticker ut från mängden. Jag tror du förstår vad jag menar. Annars skicka gärna en kopia till mig via pm eller email, så får vi se. Jag är lagom lat nu, dels för att jag jobbar som tusan på ett manus och några galna musikvideor, men jag skall sluta lata mig. Jag har inga stora förväntningar på ditt manus, jag har förväntningar på filmen men ett manus som jag eller någon annan har svårt att tolka behöver inte nödvändigtsvis betyda att det skall bli en dålig film. Du har din vision och som du säkert vet så är alla regissörer inte alltid lika bra på att skriva sin vision i textform. Som sagt, skicka pm eller mail. Våga!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ungfilm, tack för ditt stöd ska skriva klart en version idag sen ska jag överväga om jag ska lägga ut det på forumet eller inte.

 

Sw33t, om det är ditt enda intresse kring mitt projekt så får du nog gissa...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick mina pengar från FilmIVästernorrland, och det gäller för de som bor eller kommer därifrån så ni kan tyvärr inte utnyttja det.

 

Så bra, kan vi hålla oss till Topicen nu så vore jag väldigt glad.

 

Spotlocationbilder och ett manus kommer upp inom en vecka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Trevligt med folk som nonchalerar så där.. Sånna som bara vill se sina egna filmer stoltsera och förvånas när andra får cash. Neh men, inte exakt så hehe.. Men det låter ju väldigt trevligt "Enda jag är intreserad av är vart pengarna kommer ifrån, själva filmen bryr jag mig inte ett skit om" typ.

 

Men det är inte så jättesvårt att lista ut vart pengarna kommer ifrån, jag antog att det var från ett lokalt filmcentrum, alla städer har ett. http://www.filmiost.nu så kan man också "begära" pengar om man har en riktigt bra ide, eller så kanske dom tycker nån är så bra (som i Opus fall) att han får lite pengar för dom vet att han kommer att göra nått bra utav dom. Istället för att knarka upp dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

ahmen gee wiz vad kul det var att dra förhastade slutsatser om mig på denna plats då.

 

Det finns bara en spottstyva av handlingen, inga bilder eller annat materiall.

Finns inte så mkt att kommentera känns det som. Och då det är en hel del folk som frågar än -hur får man peengar till sina filmer, det är ju omöjligt!

så langade jag en sådan fråga. geez, u masters of assumination.

 

Men det verkar som Bamse och Ben är ett barnprogram(gammalt) gone movie.

Det bara känns med synopsisen när det ritas upp i enkelhe med enkla tvister, om så kreavtiva sådana.

iallafall. Jag kan ha fel.

Det är kul för jag har en film själv som försöker fånga känslan av de barnprogram jag såg som liten på Björnes Magasin och liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar Tobbger även om det finns en annan tråd, men det gör inget, det var roligt med positiv feedback.

 

Hur som helst har jag lagt upp lite spotlocation-bilder för de som är intresserade, bilderna är dock rätt stora... hoppas ni har överseende.

 

http://www.splinterarts.com/sidor/bamsespot.htm

 

Som jag skrev i tråden, "Rastlös" så håller också de stora manusproblem på att lösa sig :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste säga att ni verkligen har legat i med att finna de rätta platserna

(kanske inte kan säga så då jag inte läst manus men men..) gillar speciallt platsen på bild #6. Det där kan nog inte gå annat än väl.

Men se till att arbeta mycket med ljussättningen för att skapa den där specialla sag-stämningen.

Jag var med på inspelningen av en sagfilm (?) på 35mm då de arbetade mycket med olika färger och skuggeffekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså eftersom det är begränsade pengar kommer ljussättningen lida men jag tror det kommer lösa sig med efterljussättning och färgredigering. Tack iaf, ser fram emot inspelningen och jag hoppas att jag har tur med vädret och sådär.

 

Håller förresten med om den bilden, där var ljuset redan perfekt och bron var extra mysig :) Får se om jag vågar lägga ut manuset, är rädd för att bli sågad :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okay, but if you're messing with me and calling my script the worst script you ever read, then I know someone who's ass are getting kicked :).

 

Ska försöka posta det imorrn med andra ord :P Några kommer nog gilla det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser fram emot att kika på manuset, hur många sidor är det förresten? 72+ så är det ju en långfilm :)

 

Själv så tycker jag att ni bör lägga rätt stor vikt på ljussättning, ljuset gör ju bilden. Ju bättre ljus, desto vackrare bilder.

Er budget är ju endå rätt stor men ljussättningsutrusning finns väll ändå att låna på diverse resurscentrum eller liknande.

Två-tre redheads eller liknande med diverse filter, raster, skuggmasker samt någon slags deffusering, ett lakan fixar ofta den biffen. :)

Med det kan ni göra det mesta!

 

Viktigt att ge den rätta sag-känslan så att tittaren inte tror att historien som utspelar sig ska försöka

reflektera verkligheten utan an fantasivärld.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...