Navahos Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 Hej alla kunniga (och även alla andra). Grabben ville ha en hv-20 för att göra egna filmer (kul med kreativa barn). Men, jag som inte är så kunnig i den här världen har lite frågor angående kameran. Om han filmar i hd men bränner ut filmen på dvd så var väll hd:n onödig....efter vad jag förstått får han då samma bildkvalitet som en vanlig dv-kamera? Blir det någon skillnad om han filmar i dv-läge eller hd-läge om ändå filmen ska t på skiva? Känns som mycket pengar för en kamera som bara får hd i mpeg2 (som man har i datorn eller nått) eller om man exporterar ut på band. Hoppas kameran var värd sin slant. Hoppas på lite svar i teknikmörkret. /pank pappa 0 Citera
Octavianus Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 var hittar jag en sån pappa? Vill du adobtera mig? Nej skämt och sido, han har tur din grabb, som har en sån förstående far, det skulle jag också velat haft när jag va liten. 0 Citera
Team_fagott Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 dvd-"formatet" är sämre änn både Dv (avi) och HDV, men en komprimering blir natgurligtvis bättre om det du stoppar in från början är bra (i motsats till skit in skit ut) Dessutom är det väll tänkt att han ska ha kameran ett tag och så smånigom bränna på hd-dvd/bluray. Ska ha visa filmerna på festivaler med mera så skickar han ju in banden okomprimeade snarare änn på dvd-skiva. 0 Citera
Navahos Postad 17 augusti 2007 Författare Postad 17 augusti 2007 ok. Så ska det ut på skiva kan han lika gärna filma i dv-läget?Eller stopp! Högre upplösning från grunden blir bättre på skiva eftersom basvideon är finare.......har jag förstått? Kanske ska lära mig och filma jag med. Tack för dina svar. /pank pappa 0 Citera
Max_H Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 Det blir möjligen snäppet bättre om han filmar i HDV och bränner på DVD, men det ställer mycket större hårdvarukrav på redigeringen. Men han ska filma i HDV ändå tycker jag eftersom kameran kan nedkonvertera HDV > DV (han kan alltså filma HDV och få ut en DV signal ur kameran). Då har han originalbanden kvar i HDV om han om ett år vill klippa om filmen för export till Blu-ray brännaren han precis fått... :) /Max 0 Citera
ChrisSFP Postad 18 augusti 2007 Postad 18 augusti 2007 För att summera ovan lite, kör ingen snik version för är han intresserad så hjälper det att ha bra grejjer, Dv kameror har en förmåga att avsakna de där små funktionerna som verkligen behövs ibland. Tjatade som tusan på far min innan jag började få ta med hans 8mm ut i backen för än 15 år sedan. Har dock läst en hel del om HV20 och den verkar vettig, dock är det som folk ovan skriver HD kräver rejält mkt mer av datorn för att arbeta med. HDV ger dock oftast ett bättre slutresultat även om det konverteras ner till DV eller DVD i slutet. Ett alternativ tycker jag är kanske att du kittar en XM2:a (el sony PD150/170 el liknande) åt grabben, de finns begangnade med bra tillbehör på blocket för samma eller under vad du får betala för HV20. Desto mer manuella inställningar desto bättre. 0 Citera
Navahos Postad 18 augusti 2007 Författare Postad 18 augusti 2007 OK ! Ja, det verkar som det finns massor att ta hänsyn till. Blueray-brännare får dock vänta ett tag. Men en till kamera kanske kan vara något........då får jag också vara med och filma........Måste kanske uppgradera datorn, jag vet att han har sagt att det går segt i redigeringen. Är det ram-minnen som är viktigaste eller? 0 Citera
c5j Postad 18 augusti 2007 Postad 18 augusti 2007 Man brukar väl säga att man aldrig kan ha för mycket datorkapacitet när man ska redigera film. Så köp så mycket kapacitet som du har råd med. 0 Citera
Tomtebo Postad 18 augusti 2007 Postad 18 augusti 2007 Vad har du för dator? Skulle tipsa på dualcore processorerna eller bättre. minst 1gb minne för redigera hdv, snabba hårdiskar bra graffekort. Med andra så behöver du uppgradera allt, eller ja :) 0 Citera
00Bengtsson Postad 18 augusti 2007 Postad 18 augusti 2007 HV20 fick "bäst i test" i PC för allas senaste nummer. Kanske värt att läsa? 0 Citera
Navahos Postad 19 augusti 2007 Författare Postad 19 augusti 2007 Tjenixen! Vi har en pc fjitsu simens pentium4 med 3.40 ghz 1,5 gig ram ,grafikort vet jag inte..... vi har provat lite hdv men går trögt. Datrn var en "värsting" för 2 år sedan när vi köpte den.Jo,.....hårddiskarna är hopkopplade, heter det raidkopplade??? Och dual core (dubbla kärnor va? Man vill slippa köpa ny burk och hoppas på lite billigare delar ska få liv i den igen. Tack för hjälpen ni bistår med. /Lite lyckligare pappa 0 Citera
Tomtebo Postad 19 augusti 2007 Postad 19 augusti 2007 Jo, jag kan förstå att det går lite segt. Men det är ju tur att dualcore och allt som hör till är ganska billigt. Jag skulle tipsa på uppgradera lite. Då går det lättare att redigera i HDV samt när ni "renderar" filmen. Tex detta uppgraderings kitt skulle funka skitbra. https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=UPI15 Dock köpte ni en jävla bra kamera. När vi redigerade våran film i veckan så blev vi så häpnade över hur jävla snyggt allt var. 0 Citera
Navahos Postad 23 augusti 2007 Författare Postad 23 augusti 2007 Tackar för hjälpen!! Filmade lite med grabben i helgen. Körde på aouto läge (ljuset ändrades hela tiden). Alla mörka kläder.skuggor och svarta saker blev kolsvarta. Ser inte spciellt bra ut.....vad ble fel? När man zoomade eller kom nära objektet blev det kanon bra men på håll så blev alla mörka partier kolsvarta.....mindre snyggt. /Fundersam pappa 0 Citera
Tomtebo Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 det är bara för att du använde aoutoläge. När du filmade med kameran så försökte den rätta till sig efter ljudförållandet. Då så antagligen gainade den upp eller ner, eller helt enkelt byte fstop/shutterspeed. För att det ska bli snyggt så tipsar jag att du använder tv mode eller cinema mode. eller något annat, inte aouto läge. Dessutom så ändra vitbalansen innan du filmar. 0 Citera
Navahos Postad 26 augusti 2007 Författare Postad 26 augusti 2007 Hallå! Provade att bränna ut film på dvd (hv:20´s hdv komprimerat till dvd) och resultatet blev sämre än vad vår 4 år gamla sony kamera presterar. När vi filmar med gamla dv-kameran och bränner ut så blir bilden slät och fin. Nu filmat med hdv och sedan komprimerade ner materialet blev det mindre bra. Pixligt kantigt och inte vackert. Nog ska väl hv:20´n göra bättre ifrån sig än gamla sonyn (sonyn är en riktig budget kamera). /Gråa hårstrån 0 Citera
yooonis Postad 26 augusti 2007 Postad 26 augusti 2007 var hittar jag en sån pappa? Vill du adobtera mig? Nej skämt och sido, han har tur din grabb, som har en sån förstående far, det skulle jag också velat haft när jag va liten. Håller me så jävla hårt, man ska uppmuntra sånt när dom är små, det är så givande. 0 Citera
Mega99 Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 Hallå! Provade att bränna ut film på dvd (hv:20´s hdv komprimerat till dvd) och resultatet blev sämre än vad vår 4 år gamla sony kamera presterar. När vi filmar med gamla dv-kameran och bränner ut så blir bilden slät och fin. Nu filmat med hdv och sedan komprimerade ner materialet blev det mindre bra. Pixligt kantigt och inte vackert. Nog ska väl hv:20´n göra bättre ifrån sig än gamla sonyn (sonyn är en riktig budget kamera). /Gråa hårstrån Njae, nu låter det som ett komprimeringsproblem ;) Se över hur du komprimerar filmen, för gör du inte rätt (med rätta inställningar osv) så kan man nästa få bättre kvalité om man filmar med en digitalkamera. 0 Citera
MovieSwede Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 Skrivit det förr. Om HD kameran får en bättre SD bild än SD kameran så beror det på att HD kameran är en bättre kamera på alla områden. Har du en kamera som filmar perfekt efter SD kriteriena så att du får en bild på 720*576 i upplösning med 4:2:0 så kommer det bli en perfekt överföring till DVD som också har 720*576 4:2:0. Och bättre än så kan det inte bli på DVD Däremot så är det få kameror som kan utnyttja MiniDV formatet till max (om ens någon) Och det finns heller inga kameror som egentligen kan uttnyttja HDV formatet till max. Så när man väljer kamera så välj HD kameran för dess bildkvalite den presterar och inte vad den presterar inom specen. Det som blir bra i HD kommer bli bra på SD, men bara för att kameran filmar med ett format som ger högre upplösning mm, så betyder det inte att kameran kommer prestera bättre bilder. Den kan göra det i många/de flesta fall, men det är ingen garanti. Men bortsett från detta så är HV20 en bra kamera för ungarna att göra egen film med. 0 Citera
Navahos Postad 17 september 2007 Författare Postad 17 september 2007 Tackar för all hjälp grabbar!!! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.