Najka Postad 5 augusti 2007 Postad 5 augusti 2007 Jag har skrivit en film på sisådär, 30-sidor. Jag tycker att storyn och hur berättelsen är upplagd är bra. Dialogen kan ju alltid finslipas men annars är jag helnöjd med mitt manus. Jag är så nöjd att jag ska försöka ansöka med mitt manus till Film i Skåne. Men när man ska ansöka om ett projekt så ska man ju alltid skriva ett synopsis, treatment o.s.v.(det är vad jag hört iaf). Varför räcker det inte med att jag skickar manuset så kan de väl bara säg om de gillade det eller inte? För ett synopsis ska man ju egentligen skriva innan man börjar på själva manuset. Men om jag nu redan har skrivit mitt manus är det väl onödigt att skriva ett synopsis? Om inte, säg gärna varför. För jag tycker det är så fruktansvärt tråkigt att skriva synopsis... Mvh: En nöjd skåning 0 Citera
Team_fagott Postad 5 augusti 2007 Postad 5 augusti 2007 Om du inte orkar skriva en A4 om ditt projekt, hur ska du då kuna motivera för konsulenten att du kommer slutföra filmprojektet? 0 Citera
gorse Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Det finns en anna fördel med en kortfattad sammanfattning av filmen. Om filmen är bra eller dålig avslöjas utan pardon när man försöker sammanfatta filmen. 0 Citera
StenR Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Varför gissa? Fråga Film i Skåne vad de vill ha. 0 Citera
Najka Postad 6 augusti 2007 Författare Postad 6 augusti 2007 okej låter bra. Tackar för alla svar! ;) 0 Citera
tomgrejs Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 det spelar ju inte så stor roll. hade du skrivit et synopsis innan du skrev manuset hade du ju ändå med säkerhet fått ändra på det. så det är nästan bättre, (iofs helt personligt) men om man kan skriva ner ett illfälligt synopsis/outline som man ser storyn på innan man skriver mansuet, det är ju bara för att underlätta arbetet medans man skriver mansuet. lär man ju oftast ändå skriva ett nytt synopsis som man kan visa upp. 0 Citera
Unknown1101 Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Det finns en anna fördel med en kortfattad sammanfattning av filmen. Om filmen är bra eller dålig avslöjas utan pardon när man försöker sammanfatta filmen. skriv synopsis, hade du gjort det innan du hade skrivit manuset hade du säkert blitt färdigt med de där 30 sidorna mkt snabbare och då du hela tiden skulle ha haft synopsiset som en överblick skulle du säkert har lyckats mkt bättre också...tror jag, men så tycker jag som gorse ;) 0 Citera
Insaniac Postad 10 augusti 2007 Postad 10 augusti 2007 Hur kan det vara tråkigt att skriva en synopsis? Det är ett sammanfattande av ditt antagligen tråkiga manus. Är synopsisen tråkig o skriva så är väll manuset tråkigt också eller hur? Att skriva en synopsis är viktigt då de som sitter vid filmbolaget etc. inte har tid att läsa 30 sidor manus. 0 Citera
Rex210 Postad 26 augusti 2007 Postad 26 augusti 2007 Av egen erfarenhet, så är det mycket lättare att börja med synopsis. 0 Citera
Insaniac Postad 26 augusti 2007 Postad 26 augusti 2007 same här. jag brukar börja på synopsisen innan manuset börjar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.