Jump to content

Recommended Posts

• 3 weeks later...
Posted

En långfilm av det här skulle jag vilja se. Mycke bra skrivet, kan verkligen se filmen framför mig....

Helt klart det bästa jag har läst på detta forum!

Posted

Jag har inte läst hela manuset, men jag lägger mig i alla fall. Alla som skriver i Word har en funktonalitet som få nyttjar men som faktiskt kniper 90-95 % av stavningsproblemen. Rättstavningen. Använd den och mycket av felen försvinner. Nu har jag inte Word men de ggr jag använt Word så har den till och med rättat gramatiska fel och och dubbelt mellanslag och upprepningar. Jag som har en lätt dyslektiskt drag samt pratar engelska till vardags bygger meningar helt uppåt väggarna och då är gramatikreglerna oumbärliga. Jag kommer aldrig ihåg om "address" stavas med två ss eller två dd på svenska (eller var det engelska?) och stavar Engelska med stor bokstav och det fixar rättstavningen åt mig.

(Detta inlägg innhåller ett antal gramatiska fel. Finn flest och vinn en lång promenad i omgivningarna... Ledtråd ett; hur många "och" skall det finnas i en uppräkning? Klipp in texten i Word och prova.)

Posted

Gorse. Hadde det här någonting med manuset att göra? Nu är det tyvärr inte så att jag skriver i word, men du specifierar inte om jag gjort några stavfel, villket jag antagligen gjort:)

Tack så mycket Rocker det värmer.

Posted

till John > Ja och nej. Jag är på tok för nybörjare på film för våga uttala mig om manusets kvaliteer mer än att det i mina ögon ser spännande ut. Men, eftersom halva tråden handlade om stavfel så är mitt bidrag i debatten om stavfelen att det är ganska lätt att komma till rätta med dem så behöver man inte spilla mer tid och energi på detta.

• 2 months later...
Posted

Hej Johan, det var ju ett tag sen man hördes av så jag tänkte kommentera ditt manus lite :)

*AHA! Mästaren Johan kunde minsann inte hålla sig från totalt felfrihet! ;) Citat: "Jonas skakar skeptiskt på huvudet". Hur skakar man skeptiskt på huvudet? Beskriv istället hur hans ansiktsuttryck är istället för att skriva en känsla.

Men förutom några få stavfel och ett glömt skiljetecken i sista meningen kan jag inte hitta fler fel. BRA JOBBAT!

Posted

Nu är jag klar med nästa utkast av Bortom glaset, Filen ligger zipad längst upp på den här tråden. Läs gärna och säg vad ny tycker. All kritik är bra kritik, så länge det inte är dålig kritik.

Johan Bergkvist

• 2 weeks later...
Posted

Du har förmågan att berätta en berättelse och fånga publiken John, och du skriver bra om man bortser från dina stav- och gramatikfel. Du borde fixa någon kompis som är grym på korrekturläsning och låta honom/henne rätta manuset åt dig. Jag tycker ändå inte den senaste versionen var så illa på den fronten. Visst, det är lite småfel här och där men man fattar vad du menar, och för detta forumet fungerar det utmärkt.

Det som jag inte gillade dock var vad som hände med storyn. Det börjar jättebra och var väldigt spännande med en fin uppbyggnad och presentation. Men sen känns det som att allt bara sinar ut. Det börjar med att ett av hoten, Tony, bara försvinner för att aldrig återkomma. Sen är det självmordsförsöken som fick honom att hamna på psykvårdhemmet från början. Var tog de vägen? Känns konstigt att de bara skulle försvinna när han var mitt uppe i dem, i och med hans skrivande.

Jag vet inte, det kanske bara är jag som är dum och behöver en förklaring men jag tycker i alla fall att det känns konstigt.

Posted

Hotet ifrån Tony är tänkt att anknyta till hans mobbing som liten... Missfoster och det där, sen får man ju fråga sig om Tony menar alvar med det han säger till Jonas, det är ju en sjukmänniska som talar, som antagligen inte kommer i håg vad han säger när han får psykos.. Hotet från Tony finns där för att utlösa ett tillstånd hos Jonas, Jonas går ner sig totalt, efter de hoten.. sen om det är illustrerat bra går ju att fråga sig, jag håller på att skriva om det här nu och utvärdera det, till ett produktionsbolag.. Sen så kommer det att komma fler pusselbitar i slutet som inte är skrivet än, helst av allt så skulle nog allt behöva långfilms tid för att förklara sig hundra procent.. Det är Hans skrivande som förlöser honom, som får honom att revidera vad som hänt i hans liv, därför så tappar han lusten att ta sitt liv.. Kanske behöver illustreras mer.. Det får honom att se en mening, och se att han själv inte är värdelös.

Tack Så hjärtligt för dina åsikter:)

Posted

Okej, jag förstår... det var ungefär det jag tänkte mig. Men det behöver nog, precis som du nämner, förklaras ytterligare. Jag tycker definitivt att du ska satsa på långfilmsmanus. Det är en bra story och det kommer att funka bra, jag tror till och med att det är en nödvändighet.

Sen tycker jag att du bör göra Tony till ett lite större hot, så att Jonas verkligen går ner sig rejält... för nu går han ner sig och sen försvinner Tony direkt. Det är mycket värre om Tony finns kvar ett tag, lite så att osäkerheten som Jonas levde i när han var mindre finns kvar på psykhemmet. Det är nog också viktigt att du visar det andra hotet - självmordsförsöken - lite mer i "nutid". Det mesta är sånt som har hänt även om han fortfarande funderar på att ta sitt liv och så. Tony kanske kan pressa Jonas så hårt att Jonas försöker ta sitt liv, eller blir det för mycket?

Lycka till John, ser fram emot nästa version!

Posted

Hej John! Läst det nu och tänkte slänga in mina två cent.

Tycker det är en intressant historia som börjar väldigt bra. Den första scenen är gripande och tuff, ekande lite Arlington Roads början(som ja gillar)

Måste däremot säga att det fanns ett centralt problem för mig i berättelsen och det är att jag inte riktigt såg en huvudhandling. Vad handlar berättelsen om egentligen? Är det om en persons återkomst till sitt gamla liv, eller en samhällskritik eller något annat? Tycker du inte haft en riktigt klar idé från början. Annars tycker jag det som sker "runt" är bra och om du hittar ditt centrala tema som du vill berätta så kan du ha nåt bra här, för du har allt som krävs FÖR att berätta, verkar bara sakna VAD du vill berätta.

När du berättar vad som händer skriver du i vääälidgt länga meningar och ofta i stcken på runt en nästan tio rader. Korta av! Blir mycket smidigare då. Detta e bara småtjafs som det där med stavningen, men ska du ta det till en producent e det skitviktigt att det ser proffsigt och välgjort ut.

Personligen är jag inte så mycket för flashbacks så var bara tvungen att säga det antar ja, men det är upp till dig. Eftersom din historia flyter på ganska långsamt vore det kanke mera passande med bara en beskrivning? Om du däremot har som motiv att få upp farten genom flashbacks så är det en ful genväg, och kan gå fel, bara så du vet.

Sara verkade som en intressant karaktär, men som kanske behövde lite mer arbete runt. Vem var hon? Hon känns ibland inte riktigt definerad, men definitivt intressant. Utveckla henne lite! Behövs bara en eller två små antydningar för att fixa det. Du hade bra grejer där med hennes lägenhet, använd det i senare dialog eller då när mamman nämner lägenheten!

Suicidala.... skratta när ja läste det, även om det finns ett sånt ord. Ta bort, verkar otroligt corny o wannabe-amerikanskt.

Vet inte vad mer jag ska säga. En intressant historia som kan bli bättre med lite ändringar och finslipningar. Framför allt känns den ibland "suddig" och inte riktigt klar. Men grunden finns där, utan tvekan.

Ha det bra o lycka till!

Posted

Tack så mycket! Pandan:)

Joså, jag vet att historien är luddig, det berro på att jag håller på att bearbeta om den rejält och i den versionen som ligger uppe här så har jag tappat rätt mycket av det som var grund idéen till storyn..

Ojdå.. får skriva mer sen.. Måste rusa...

• 2 weeks later...
Posted

Det ska jag göra om jag kan få den tillräckligt liten för att ladda upp här på sidan..

Jag fick den så liten så...:) den ligger näst längst upp.

• 2 weeks later...