Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Detta är något vi slängde ihop för att testa ljus, inställningar, plats och annat inför en kommande film vi ska göra. kom gärna med kommentarer.

Den blev för övrigt något mörkare än orginalet när jag lagt upp den på youtube :-\

Det är en typisk gisslansituation där det är god mot ond.

Titel: working title ;).

Format: youtube (flash)

Tid: 2.32

länk:

http://img149.imageshack.us/img149/7813/vlcsnap176613fx4.th.jpg

http://img442.imageshack.us/img442/8496/vlcsnap175694ry2.th.jpg

http://img442.imageshack.us/img442/5348/vlcsnap175632iw5.th.jpg

Postad

Snyggt. Lite mörkt som du sa. För att få det att se riktigt bra ut, forska lite i hur insatsstyrkor rör sig - då kommer det se väldigt proffsigt ut.

Väldigt snyggt med fågelperspektiv kontra grodperspektiv och med en ständigt rörlig kamera. Vad har du för utrustning? Dolly, steadycam?

Postad

ja hur de rör sig och att de inte lämnar en låst dörr efter att de känt på den, jag vet inte hur det är på riktigt.,.. men de vet 'ndå bara de so jobbar med det... jag fick ett dåligt intryck då... sen kanske man kan höja stämningen med att korsklippa till den som hålls tillfånga plus att nu , efter som inte de hade samma kläder och typ mjukis braller, trode jag att de var terrorister och han polis..

Postad

Mycket fin stämning. Ett par grejer bara, fast du kanske redan har tänkt på det för den färdiga versionen.

Precis som jimijames sa, så kan de inte göra saker som att lämna låsta dörrar efter sig, måste se proffsigare ut.

Låt dem prata i radio, jag vet inte om det är meningen att det skall vara en svensk- eller engelskspråkig film, men de kan säga saker som typ "Room clear!"

Kanske lite mer aggresiv och kvickare framryckning.

Kan du så tycker jag du skall försöka få fram lite annan utrustning för "the good guys".

Fler poliser!!

När han i slutet skjuter gisslantagaren fick mig att tänka på en trailer till ett spel jag såg:

I slutet på den trailern så skjuter "teamets" prickskytt en utav "skurkarna".

Om jag var du så skulle jag sett till att han sköt skurken med ett lite mer kraftigt gevär, om möjligt prickskyttegevär, och använda en vinkel genom kikarsiktet, som i trailern.

Postad

Snyggt filmat! Påminner mig om Discovery Channels filmatiseringar av verkliga brott och händelser. Riktigt snyggt. Använde ni något filter eller så?

Postad

Tack för alla inlägg.

Det var verkligen kul att läsa dom ganska så positiva reaktionerna och kreativa kommentarerna. Det som gör mig lite lättad är att det som är anmärkt på, som tex dörren som är låst, polisernas rörelser osv är sådant som jag redan avfärdat som rent slarv. märkte de tillåmed på plats i kameran, men eftersom det bara var ett oseriöst kvällstidsfördriv så har det, liksom dom andra misstagen/latheterna, gått förbi mitt seriös-filter ;-)..

Idén med korsklipning var riktigt bra, likaså radiopratet. det ska ja ta till mig. även att dom måste röra sig mer agressivt och ja måste klippa det hela mer kortfattat.

För att svara på frågan om utrustning så är det lite komiskt att säga att ja hängde bokstavligt talat i taket. Vi spelade in allt i en stor verkstad där dom hade en travers (kran) i taket. dock gick den för långsamt och skapade riktiga svajningar. Annars är de en vanlig hederlig rullstol som använts på golvet. Kameran gör sitt med optisk bildstabilisator måste väl tilläggas.

skissar dock på lite roligare prylar inför kommande filmen.

Men det verkar som att färgkorrigeringen gick hem då enligt er som svarat, det känns bra. får fixa till ljuset lite bättre till stora filmen.

Postad
Snygga dollyåkningar, gillade skarp, mer stäming bara och lite slow-mo hade inte vart fel. Samt Stormande med en massa pistolskot :)

är helt inne på samma spår där :-)

tyvärr hade vi bara 3 skådisar för detta test. killen som skjuter boven och själva boven är en å samma person :P. så dåligt me skådisar hade vi. hehe.

Postad

snyggt..

Jag tycker inte att insattsstyrkan ska prata i radio... möjligen i en gruppschef som rapporterar till basen. Det stridspar som går in ska göra handsignaler för vilket rum som man ska in och att det är tomt.

Jag saknade ett intro.. varför var de där... vart skulle de... när var de framme. När de väl kommer till mået... antingen storma rummet (för de vet ju vart alla är i rummet, de har ju spaning utanför, tex som tidigare nämnds med en prickskytt) och skyter vilt, förhoppningsvis bara de "onda"... eller en standoff där de stormar tillsamman med att prickskytten skjuter den första... eller nått sånt.

vinklarna var sjyssta... traversfilmningarna såg bra ut. Det mörka gör inte så mycket tycker jag... skulle kunna ha lite blinkande lysrör och sånt också... men som tidigare skrivits... korsklipp mellan gisslan och insattsstyrkan (och prickskytten), då kan det bli bra.

LYcka till

Postad

Vaddå, det var ju hur snyggt som helst ju. Fast poliser var det ju inte. Hade det varit Maskeradligan eller Militärligan som det skulle föreställa hade jag köpt det direkt. (Personligen tycker det var lite lite för lång transportsträcka fram till konfrontationen, men det var ju inte det ni testade)

Postad

håller verkligen med om transportsträckan. märkte de i redigeringen, men kom inte riktigt på något bra alternativ att klippa ner det utan att förlora "live-känslan". Eftersom vi inte hade tänkt att gå tillbaka å filma om något så fick de bli så. ingen som tycker myningsflamman är för överdriven? vill helst inte att de ska ut som tecknat till slut.

Postad

Riktigt snyggt - inte myckte att klaga på här inte. Bara de små detaljerna som redan nämnts.

Dock tyckte jag nog att dom kunde haft lite koll mot taket och den andra våningen, hade lätt kunnat sitta en liten terrorist däruppe. Så snyggt jobbat med som sagt, genomsökningen av byggnaden var inte den bästa ;)

Kände bara för att få klaga lite. Sorry... =)

Postad

Jag vet inte riktigt om en del av "klagomålen" är så befogade egentligen? Film är visuellt och om det är korrekt eller inte spelar inte så stor roll tycker jag. Är det snyggt på film så är det bra filmat. Jag tycker det rent visuellt ser kanon ut.

Postad

tycker mig inte se något klagande alls, snarare kreativ kritik. Jag är supernöjd med vad alla tycker och tänker. det ger ett bättre självförtroende och en bekräftelse att man är på rätt spår vad gäller den kommande filmen. nu väntar jag bara på att få knåpat ihop ett halvseriöst manus av idéerna vi har, så att man får en anledning till att blanda alla våra roliga leksaker som vi fixat inför "stor-filmen". För det är så denna filmen kommer byggas upp. Vi har "leksakerna" å nu gäller det att blanda ihop dom på ett sätt som gör att de blir en film, typ. Kanske låter oseriöst, men med tanke på våran bristande erfarenhet av manus och dialog så är detta det bästa sättet (tror jag) att komma närmare dom bristfälliga, men dock så viktiga ellementen.

Kanske till och med skulle efterlysa en kort historia på manus-sektionen här på forumet, eller vad tycker ni? man kan ju bara nämna några viktiga nyckelbitar om vad det ska innehålla.

återigen tack för alla fina och upplysande inlägg.

Postad

Med manuset tror jag det är viktigt på riktigt att man har en början, en mitt och ett slut samt en tydlig framåtrörelse. Utan det så spricker hela rasket. Kolla manusskolan. Jag tror inte det är fel att faktiskt ta drama-mallen, skriva rubriker som "anslag", "första vändpunkt", "andra vändpunkt", upptrappning, konfliktlösning, avtoning (och vad jag nu glömt?) och skriv efter det. Då brukar det blir bra.

Alla försök att vara orginell brukar inte blir bra även om undantag naturligtvis finns.

Postad

tack för de gorse. Har kikat en del på manus-skolan, förvisso med ett trött öga. Men jag är väldigt medveten om att vi måste träna/lära oss på denna punkt. Har tyvärr fått för mig att de är väldigt svårt att göra seriösa amatörfilmer med det svenska språket :-/. engelskan låter så mkt proffsigare på något sätt. men skulle mina skådisar försöka babla engelska så kan man nog stryka de här projektet direkt ;-). antagligen blir de väl bäst resultat om man häller i dom lite vodka innan tagning så det hela blir mer avslapnat... hmm. eller inte.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...