Gå till innehåll

Ränder i filmen, vad beror det på?


Tippler

Recommended Posts

När jag plockar in filmen i Premiere ifrån DV-Kameran (Panasonic NV-GS120 och även Canon MV-450i) så blir det liksom horisontella linjer i filmen, syns extra mycket när man flyttar kameran fort. Eftersom jag filmar i mörka miljöer och bilar så märks dessa linjer ganska mycket ibland. Finns det något som man kan göra åt det?

 

Någon som har någon lösning på detta, eller är det bara så?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är så videobilden är uppbyggd. TVn ritar först en ruta med jämna linjer, sen en ruta med ojämna linjen (eller tvärtom). Din monitor till datorn fattar inget av det och därför blir det som det blir. När du sparar tillbaka till DV eller DVD/SVCD och kör via TV igen ser allt normalt ut.

 

Det kallas interlacing förresten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

när jag använder motion i FCP för att flytta mina jpg filer så blir kvaliten dålig. det blir liksom ränder över bilden.

 

Någon som har en aning om hur man ska göra för att flytta bitmap filer snyggt på skärmen.. och vilket format lämpar sig bäst att anväda som rörlig grafik?

Länk till kommentar
Share on other sites

det ska visas på tv.. och projektor.. men e det inte konstigt att man inte kan göra en DVD som kan visas lika bra på tvn som på datorn ? kolla alla dvd filmer som finns ute på marknaden.. de fungerar lika bra på båda ?

Om du vill se det perfekt även på en datorskärm skall du göra bildspelet i ett progressivt project. Som det låter så gör du det i ett project avsett för interlaceat foto, och interlaceat material ser alltid dåligt ut på en datorskärm.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok.. cool.. men man undrar ju varför man har valt top eller bottom first.. nrä man kan ta progressivt.. jag ska ijuförsig visa den på projektor och tv men om progressivt är lika bra utan någon kvalites försämring så är det klart att man väljer det..

 

vad e anledningen att välja något annat alternativ annars ?

Länk till kommentar
Share on other sites

vad e anledningen att välja något annat alternativ annars ?

Jag minns inte historien bakom interlacingens anledning och uppkomst, men anledningen att välja ett project med tex bottom first är om det foto man skall redigera är just bottom first. Likadant vid utrendering, bottom first skall ut som bottom first och vice versa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har undrat ett tag över begreppen interlace och progressiv. Jag har följt tråden men greppar inte riktigt. Beror det på vilken kamera man har, inställningar, eller vad är det? Är det nån som orkar förklara?:)

Här kommer en del att läsa:

- What is Deinterlacing? Facts, solutions, examples.

- Fields: Why Video Is Crucially Different from Graphics

Länk till kommentar
Share on other sites

efter att ha exporterat miljoner gånger och tittat både på datorn och TVn så har jag hittat roten till mitt problem. Det är dels nödvändigheten att deinterlaca.

 

men varför grafiken blev så dålig var för att upplösningen på en dvd frame inte är så hög. Så om jag gjorde text och grafik större så såg det bättre ut kvalites mässigt. men grafiskt så ser det inte snyggt ut med stor text bl a.

 

borde man inte kunna skapa all rörlig grafik i ett projekt med högre upplösning ? eftersom det tillslut ska till DVD format. Kanske ett high defenition sektion med all grafik som man sen konverterar till vanligt DVD format..

 

någon som har en åsikt om detta ?

Länk till kommentar
Share on other sites

men varför grafiken blev så dålig var för att upplösningen på en dvd frame inte är så hög. Så om jag gjorde text och grafik större så såg det bättre ut kvalites mässigt. men grafiskt så ser det inte snyggt ut med stor text bl a.

Innan du börjar experimentera med upplösningar så bör du läsa detta: Great Titles with the DV Codec.

 

Där har du många guldkorn när det gäller video och text och som även direkt gäller grafik.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Tjena!

 

Jag är färdig med en film som jag klippt ihop från ett dv-avi format, men när jag har kört ut detta i mpeg så blir det horisontala ränder (Interlace)runt objektet/objekten som rör sig i filmen.

 

Hur ska jag göra för att slippa detta? Filmen skall vara klar imorrn, allt är ihopklippt iof, men jag vill ha en film i mpeg!

 

Jag använder Magix Movie maker, ja jag vet att detta inte är ett optimalt redigeringsprogram. Premiere är på G till min dator!

 

Mvh/Wikey

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag minns inte historien bakom interlacingens anledning och uppkomst, men anledningen att välja ett project med tex bottom first är om det foto man skall redigera är just bottom first. Likadant vid utrendering, bottom first skall ut som bottom first och vice versa.

 

Interlaced härstammar från den tid då TV apparaterna ej kunde rita bilden progressivt.

Interlaced sparar(ade) dessutom en del bandbred över sändningarna i etern.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste göra en såkallad deintelace och därmed skaffa ett program som har möjlighet till det. Sök forumet och google så hittar du säkert en lösning.

 

Okej, du pratar med en helt bortkommen liten pojke (26år) nu, det skulle vara bussigt om jag kunde få en länk till ett användbart program som jag kunde fixa dessa ränder med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan gör det direkt i Premiere genom att högerklicka på klippet och välja i submenyerna (kommer inte ihåg exakt vad den heter...) . Det finns bättre lösningar (ex ReVision Fields Kit mfl) och du kan också Deinterlace:a via Adobe Media Encoder genom att kryssa i rutan "Deinterlace" i övre vänstra hörnet i "Outputfliken" när du exporterar till MPEG.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Fanns något liknande i Magix som filmen är klippt i, men jag får det fan inte att fungera.. hmm.

 

Eftersom jag inte kan få min DV kamera att fungera med mitt premiere, kan jag då skapa dv-AVI i "movie maker" för att sedan lägga dv-filen i premiere och börja jobba med den där... ? Bra dåligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kjommer att bränna det som en dvd film, men jag vet att vissa tittare kommer att se den på sina datorer då alla inte innehar en dvd-spelare! Så jag vill ha det utan ränder tack..

 

Men hur!? Någon som har gjort det i magix move maker eller har någon något fiffigt program som man kan köra filmen igenom!

 

Mvh/wikey

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan fråga som poppat upp är om jag kan ta en mpeg som har dessa linjer och stoppa in den i premiere och köra bort linjerna där eftersom jag inte kan göra det i Magix.??

Gör du det så kommer kvaliteten att bli lidande och du önskar då förmodligen att du istället hade behållit linjerna.

 

Gör så här istället:

1. Starta Magix

2. Tryck på tangenten F1 på ditt tangentbord

3. Sök efter deinterlace

4. Följ instruktionerna på hur man deinterlacear film vid export.

 

Du måste alltså exportera din film från Magix en gång till och du skall inte använda dig av den mpeg-fil du ser på nu. Du skall använda dig av det Project som du skapade din mpeg-fil med i Magix. Håll tummarna för att du inte raderat Project eller källfiler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör du det så kommer kvaliteten att bli lidande och du önskar då förmodligen att du istället hade behållit linjerna.

 

Gör så här istället:

1. Starta Magix

2. Tryck på tangenten F1 på ditt tangentbord

3. Sök efter deinterlace

4. Följ instruktionerna på hur man deinterlacear film vid export.

 

Du måste alltså exportera din film från Magix en gång till och du skall inte använda dig av den mpeg-fil du ser på nu. Du skall använda dig av det Project som du skapade din mpeg-fil med i Magix. Håll tummarna för att du inte raderat Project eller källfiler.

 

 

Åh, Tack Rogge, nä, pedant och försiktig som jag är så raderas varken orginal dv-avi eller projekt- filer.. dock blir min stackars hårsdiskt lidande.. men men, detta tänk har räddat mig otaliga gånger!

 

Är det någon större skillnad mellan en film som har interlace eller inte har interlace?

 

Ska testa med en gång..

 

Återkommer med svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...