Gå till innehåll

Ränder i filmen, vad beror det på?


Tippler

Recommended Posts

På vanliga tv-apparater så kommer det se normalt ut. Men på en skärm som använder sig av progressivt för att visa bilder så blir det sträck på saker som rör sig. Det är skillnad på progressivt och interlaced (radsprång). Först och främst hur ska filmen visas? på tv eller på datorkärmar och projektorer (även om många tvs kan visa progressivt.)

 

Många använder sig av progressivt om det ska se "filmlikt" ut då film är oftast inspelad på ca 24 b/s. Men en sak att tänka på att dom flesta program där ute ger dig bara den halva horisontella upplösningen då du gör om interlaced video till progressivt. Det ser bara mindre skarpt ut, såvida du inte filmar grundmaterialet direkt som progressivt (dock inte faux, 25f osv, som på äldre canon och sonykamror.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får väl säga om du tycker jag är för tjatig eller om du vill ha pm, men blir det en märkbar skillnad med AVI istället för mpeg? HIttade tyvärr inget vettigt under hjälp knappen.. :(

 

Men jag kom på att om man markerar alla filmklipp och trycker på "Object properties" i submenyen så ploppar det upp en ruta. Där finns det två flikar. En som heter "General information" och den andra som heter "Interlace/De-Interlace". Öppnar man den sistnämda fliken så uppenbarar sig följande:

 

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

Interlace properties of source file (for all instances in the current arrangment)

 

(ikryssbara alternativ, ett av följande måste man välja)

 

- Full frames (non interlaced)

- Interlace top field first (Odd rows contain top-field)

- Interlace bottom field first (Even rows contain top-field)

 

 

De-interlace options

 

(ikryssbara alternativ, ett av följande måste man välja)

 

 

- Non interlace-processing

- Split (Both field will be processed separately)

- Interpolate top-field

- Interpolate bottom-field

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Vilka alternativ skall det vara då?

 

 

 

 

 

När man sedan klickar på "Export movie" så kommer det mer alternativ...

 

Vad ska det stå under "Interlaced mode" alternativen är "proggressive" Interlaced (bottom field first) och Interlaced (top field first)?

 

Trycker man sedan på "Advanced" Där finns det då olika rutor där det finns olika options. "Video size" -där har jag kryssat i det högsta innan 1000-tal dvs 768x576.

 

Den andra rutan är "Frame rate" - Det vet jag inte riktigt vad det är, så det får stå kvar på 25 frames/s

 

Den tredje rutan är "codec" - där använder jag codec:en "Cinepak Codec by Radius"

 

Finns det ett bättre codec eller? Läste någonstans på forumen eller var det var att codec har en stor betydelse på kvaliteten när man exporterar film till ett format.?

 

 

Mvh/Joakim

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...