Gussyl Posted October 21, 2002 Share Posted October 21, 2002 Hur ljussätter man bäst vid blue screenfilmning. Vid ett snabbt prov ljussatte vi en blå fond. För övrigt inget ljus på skådespelare, varken direkt eller indirekt. När man sen adderade lite snygg croma key, så såg man att det bildades tunna blå siluetter kringa skådespelarna. Beror det på reflektioner från den blå fonden? Kan man få bukt med problemet med ett mer direkt indirekt ;) ljus? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted October 21, 2002 Share Posted October 21, 2002 * Duken måste ljussättasså jämnt som möjligt - få kontraster. * Släng på ett bakljus med CTO/85-filter (gulaktigt) på motivet, det tar bort eventuella blåa "glorior". * Flytta motivet längre ifrån bakgrunden. * Ljusnivå på ca 60 IRE på både fonden och motivet sägs det, men jag tror det räcker med bakgrundsfonden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wombator Posted November 13, 2002 Share Posted November 13, 2002 whoopdidoo.. what does it all mean? Nu fattade jag itne så mkt av vad du sa .. jag pillar en del med bluescreen själv men jag får också alltid problem med ljus.. hur kan man få en likadan färg på hela skivan, duken eller vad man nu använder? finns det något allternativt sätt till att köpa dyra lampor? typ som att reflektera ljus eller något?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted November 14, 2002 Share Posted November 14, 2002 Dyra lampor behöver det inte vara, bara fonden är jämt belyst. Lampor kan du annars låna av ett resurscentrum i din närhet, se Adresser > Regionala resurscentrum. CTO/85-filter är ett filter som gör om dagsljus (utomhus) till inomhusljus (glödlampa). Eftersom fonden är blå kan den kasta blåa "ringar" runt kroppen och då kan man använda 85-filtret för att jämna ut detta. Men enklast är dock att gå längre ifrån bakgrundsfonden. 60 IRE är den tekniska ljusstyrkan kan man väl säga. 0 IRE är svart och 100 IRE är vitt, så det är enkelt att greppa (detta gäller PAL, NTSC har ett svartvärde på 7,5). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wombator Posted November 14, 2002 Share Posted November 14, 2002 Tack Pace, jag tycker du är en go gubbe! du svarar på allt du! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted November 14, 2002 Share Posted November 14, 2002 Fråga om Blue Screen: Den har kanske inte med ljus att göra, men eftersom ämnet ändå är upe just nu. Jag har en tanke på att låta en person (i en dröm) flytta sig snabbt bakåt men helt utan att röra sig. Alltså borde ju (logiskt sett) bakgrunden förbli exakt densamma medan man zoomar ut personen i fråga. Alltså; är blue screen den rätta tekniken för detta? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted November 15, 2002 Share Posted November 15, 2002 "Bluescreen" kan användas till det ja, men det låter som om det går att göra direkt i kameran. Kolla in perspektivförskjutning under Filmskolan > Foto och ljus > Visuella Effekter > I kameran. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted November 17, 2002 Share Posted November 17, 2002 är lite efter ;) men.... vad är "bluescreen"????????? MVH//Adam 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RamZeus Posted November 17, 2002 Share Posted November 17, 2002 Adam kolla på denna sidan: http://www.voodoofilm.org/?url=/artiklar/effekter.html Hmmm är det inte så att om man kör med DV så har den för låg färgupplösning för att få snygga kanter när man kör med blue- eller greenscreen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted November 18, 2002 Share Posted November 18, 2002 tack så mycket för svaret "RamZeus" jag tror att jag förstår lite bättre nu........... Om jag inte har fel så använde man väll det sättet i julkalendern "Mysteriet på Greveholm"...........??????? MVH //Adam 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armitage Posted January 21, 2003 Share Posted January 21, 2003 Adam88: Jepp, det använde man för att får roboten att flyga och för att få spökena genomskinliga (har jag för mig). Enligt mig den bästa julkalendern :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ungfilm Posted February 24, 2003 Share Posted February 24, 2003 Men det var ju inte bara Blue screen som användes i den Julkalendern.Dom använde ju Whitebox för att få den lite genomskinliga effekten på spökena... Håller med det e den bästa julkalendern hitills 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ungfilm Posted February 24, 2003 Share Posted February 24, 2003 Men det här med bluescreen då.Vad jag har sett så går det lika bra med blått eller grönt tyg , Det funkar för mej...Utan o greja med filter o lampor man behöver bara ett någorlunda bra redigeringsprogram..... Men det e ju bara va lilla amatören jag vet heheh.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moviecreator Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Men det var ju inte bara Blue screen som användes i den Julkalendern.Dom använde ju Whitebox för att få den lite genomskinliga effekten på spökena... Håller med det e den bästa julkalendern hitills Vad innebär Whitebox mer specifikt? Är det en programvara eller någon typ av effekt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted December 5, 2012 Share Posted December 5, 2012 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts