Jump to content

Blue screen

Gussyl

Recommended Posts

Hur ljussätter man bäst vid blue screenfilmning. Vid ett snabbt prov ljussatte vi en blå fond. För övrigt inget ljus på skådespelare, varken direkt eller indirekt.

När man sen adderade lite snygg croma key, så såg man att det bildades tunna blå siluetter kringa skådespelarna. Beror det på reflektioner från den blå fonden? Kan man få bukt med problemet med ett mer direkt indirekt ;) ljus?

* Duken måste ljussättasså jämnt som möjligt - få kontraster.

* Släng på ett bakljus med CTO/85-filter (gulaktigt) på motivet, det tar bort eventuella blåa "glorior".

* Flytta motivet längre ifrån bakgrunden.

* Ljusnivå på ca 60 IRE på både fonden och motivet sägs det, men jag tror det räcker med bakgrundsfonden.

• 4 weeks later...

whoopdidoo.. what does it all mean? Nu fattade jag itne så mkt av vad du sa .. jag pillar en del med bluescreen själv men jag får också alltid problem med ljus.. hur kan man få en likadan färg på hela skivan, duken eller vad man nu använder? finns det något allternativt sätt till att köpa dyra lampor? typ som att reflektera ljus eller något??

Dyra lampor behöver det inte vara, bara fonden är jämt belyst. Lampor kan du annars låna av ett resurscentrum i din närhet, se Adresser > Regionala resurscentrum.

CTO/85-filter är ett filter som gör om dagsljus (utomhus) till inomhusljus (glödlampa). Eftersom fonden är blå kan den kasta blåa "ringar" runt kroppen och då kan man använda 85-filtret för att jämna ut detta. Men enklast är dock att gå längre ifrån bakgrundsfonden. 60 IRE är den tekniska ljusstyrkan kan man väl säga. 0 IRE är svart och 100 IRE är vitt, så det är enkelt att greppa (detta gäller PAL, NTSC har ett svartvärde på 7,5).

Fråga om Blue Screen:

Den har kanske inte med ljus att göra, men eftersom ämnet ändå är upe just nu.

Jag har en tanke på att låta en person (i en dröm) flytta sig snabbt bakåt men helt utan att röra sig. Alltså borde ju (logiskt sett) bakgrunden förbli exakt densamma medan man zoomar ut personen i fråga.

Alltså; är blue screen den rätta tekniken för detta?

• 2 months later...
  • 1 month later...

Men det här med bluescreen då.Vad jag har sett så går det lika bra med blått eller grönt tyg , Det funkar för mej...Utan o greja med filter o lampor man behöver bara ett någorlunda bra redigeringsprogram.....

Men det e ju bara va lilla amatören jag vet heheh....

• 9 years later...