Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Äh, det var en jäkla massa jävulskap mellan mig, min bror och min syster när vi var små, men vi är alla goda vänner idag. Barn skall inte klättra i farliga klippor heller, men det gjorde vi i alla fall. Barn skall inte leka med tändstickor, men det gjorde vi i alla fall. Et cetera in absurdum.

Tror ni att barn är gjorda av porslin?

/Jakob

Testa att göra en youtube sökning på kid scared och se hur lång resultatlistan är. Inte roligt att filma sånt här och lägga upp.

Postad
Dåså. Se då till att skrämma dina egna barn riktigt rejält, i tid och otid. Deras gråt är bara på skoj.

Äh, det är ju inte vad jag säger att man skall göra.

Allt jag vill få sagt att jag inte tror att ett barn får men för livet, blir traumatiserat eller förlorar tilltron till andra människor bara för att man skrämmer det en gång. Huruvida det är moraliskt rätt att göra det har jag inte ens kommenterat. Det är en fråga som jag lämnar upp till var och en att ta ställning till.

Det lär anses elakt att skrämma sin flickvän och sina polare också, men det har aldrig hindrat mig att smyga upp bakom dem och skrämmas lite då och då.

/Jakob

Postad
Testa att göra en youtube sökning på kid scared och se hur lång resultatlistan är. Inte roligt att filma sånt här och lägga upp.

Nähä... Och vad har det att göra med mitt påstående att jag inte tror att barn får men för livet av att bli skrämda en gång?

/Jakob

Postad

Jag håller med jbergman. Barn är inte gjorda av porslin, var ett mycket bra uttryck. Anledningen till att barn gråter är att de inte kan hantera sina känslor riktigt ännu. Egentligen är de ungefär lika rädda som de vuxna, bara att vuxna kan kontrollera situationen.

Lite utmaningar är bra att ha, även för ett barn.

Postad

Men jag förstår inte varför man ska skrämma barn till tårar.

Nej, barn är inte gjorda av porslin, men det betyder inte att man ska ha skoj på deras bekostnad.

Postad
Men jag förstår inte varför man ska skrämma barn till tårar.

Återigen, det har jag aldrig påstått heller. Jag bara bemötte kommentarerna om att barn blir traumatiserade och får men för livet av att bli skrämda. Hur folk får det till att jag uppmuntrar folk att skrämma sina barn i tid och tid går mig förbi.

/Jakob

Postad

Jag tycker också att "scared kids"-grejen är elak i överkant. Det är en sak att som barn veta att "nu blir det snart läskigt" när Bamse och Skalman går in i en mörk grotta. Men att lura ett barn med en sådan extrem chockeffekt tror jag definitivt kan skapa men för livet.

Själv är jag 33 år och luttrad skräckfilmstittare men får ändå gåshud bara jag tänker på det där skriket.

Postad
Återigen, det har jag aldrig påstått heller. Jag bara bemötte kommentarerna om att barn blir traumatiserade och får men för livet av att bli skrämda. Hur folk får det till att jag uppmuntrar folk att skrämma sina barn i tid och tid går mig förbi.

/Jakob

Självklart bemöter du inlägget angående barns livslånga traumatisering. Och nej, du uppmuntrar inte direkt folk att skrämma småbarn, men kanske indirekt. När du säger att barn knappast tar någon skada av att bli skrämda från vettet, så kan man anta att du legitimerar sådana sadistiska fasoner. Eller har jag fel?

Tänk på rabaldret som blev kring inspelningen av "Ballar av stål", och då menar jag inte bara Reinfeldts nedblötning, utan hon som kände sig grymt hotad av den okända mannen som ringde på hemma hos henne. Allt var på skoj, men det visste inte hon. För henne fanns bara det hotfulla. Inget roligt. Att i efterhand höra att allt var ett skämt kan få vem som helst att bli arg.

Man ska inte utnyttja folks oförmåga att försvara sig, ha kontroll, i skrämselsyften. Pojken kunde inte veta/förstå att den hemska bilden mitt i spelet var ett inklippt ansikte, en väldigt sminkad Linda Blair, från den välkända filmen Exorcisten. Pojken hade ingen chans att rationellt försvara sig.

Jag tycker det är väldigt hemskt av den en äldre att göra det mot en annan människa. Bestående trauma eller inte - det är ett trauma.

Varför skrämma någon som är lättskrämd? Min fru är väldigt lättskrämd. Så därför skrämmer jag henne inte. Ser ingen anledning att få henne uppjagad och känna sig dumgjord.

Barn är också lättskrämda.

Såja, jbergman. Allt jag skrivit i detta inlägg är inte riktat till dig, utan en hel del är också allmänt kring detta att skrämma barn för sitt eget nöjes skull.

Postad

Lite off topic kanske men men...

När jag var runt 11 och min lillasyster 8 var hon rädd för att vara ensam på övervåningen i vårat hus, där hennes rum låg.

En dag bestämde jag och en kompis oss för att skrämma skiten ur henne, elaka som vi var, och byggde upp en gubbe med läskig monstermask i verkligstorlek och satte på en stol mitt på golvet i hennes rum.

Lillasyster kommer hem, lillasyster går upp på sitt rum. Tystnad. Lillasyster kommer skrikande nerspringande för trappen snabbare än Justin Gatlin på speed och duracell batterier.

Mamma var inte stolt.

Men! efter denna händelse och en nogrann inspektion av att gubben inte var på riktigt var hon inte längre rädd för övervåningen. Nu är hon 15 och tycker det är en väldigt rolig historia.

Så ja, skrämma barn med popup monster i spel kanske är rakt av sadistiskt men som med fobier kan det ju vara rent av bra att genomgå något man är rädd för!:)

(nu menar jag inte att skrikande saker tio centimeter från ansiktet är en fobi man måste arbeta bort, det är nog snarare en ganska nyttig reflex^^)

Kom på att vi har kvar masken vi använde till gubben! bifogar en bild!

Postad

Jag körde spelaet på en polare, med henne som jag trodde skulle dö stå en bit ifrån och se på. Killen som körde hoppa till lite medan tjejen sprang skrikandes ut ur rummet. Tio minuter senare grät hon fortfarande. Jag är glad jag inte lät henne köra spelet! :P

Postad
Jag körde spelaet på en polare, med henne som jag trodde skulle dö stå en bit ifrån och se på. Killen som körde hoppa till lite medan tjejen sprang skrikandes ut ur rummet. Tio minuter senare grät hon fortfarande. Jag är glad jag inte lät henne köra spelet! :P

Åhh du är ond victor!^^ Jag kan se hela händelsen framför mig!

• 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...