Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag är på jakt efter någonslags rigg som går i en cirkel runt ett objekt (person). Som en slags minarails som man sätter kameran på. Vill kunna göra åkningar runt en person som står i mitten. Underifrån,ovanför etc.

Helt enkelt runt personen i olika vinklar.

Någon som har nåt tips?

/ Mats

Postad

Sök på SkateDolly antingen här eller på google, jag har även byggt en finns bilder här ifall du söker ilite. Tog runt 2 dagar att bygga, kostnad 3inlineshjul och en plywood skiva. Dock finns inte bilder när den är klar med gradskiva osv. Men du förstår iden.

Postad

Var inte riktigt det jag var ute efter :-)

Behöver en rigg där en person kan stå i mitten som sedan kameran kan vandra runt åt alla håll (alltså även ovanifrån och underifrån som jag skrev). Ungefär som om man skulle ha en boll med en dimater på ca 4 meter och kameran kunde vandra fritt runt ytan riktad mot objektet som är i centrum.

Det är alltså ett specialbygge jag är ute efter. Inget man löser med en skateboard.

Postad

Hur skall en sådan mackapär se ut hade du tänkt? Jag tror skaterdollyn är ett spår i rätt riktning. Frågan är bara hur ytan som den skall åka skall se ut? Och så den inte syns i bild. Det enda alternativet jag kan komma på är någon sorts arm eller karusell som kan rotera runt centrumfiguren.

Postad

Varför inte bygga en dolly och fixa en räls i form av en cirkel, och sedan kompromissa med vinkeln så pass att rälsen inte syns. Borde inte vara något problem nerifrån och framifrån, men uppifrån kan vara svårt att dölja rälsen.

Kanske får bygga en sorts räls som man då hänger kameran vinklad snett ner, hur nu en sån skulle se ut.

Postad

Det bästa hade nog varit att fixa en dolly som du kan sänka och höja. Typ tripods som används i TV studios fast den billigare varianten. Annars får du skaffa dig en Steadicam kopia.

Personligen tycker jag att det är roligare med den andra varianten :)

Postad

Fast det är omöjligt att operera Steadicam så att det ser ut som en dollytagning. Dom bästa operatörerna i världen (med dagsgage därefter) brukar få till väldigt stabila bilder - men det är ändå inte en dollytagning med den stadga och stabilitet det betyder i kamerarörelsen.

Mats: Kolla indiedolly.com. Kanske kan vara nåt?

Postad

Jag vet att de har någon form av cirkelformad rigg för att göra åkningar runt karaktärer i exempelvis Lost så det finns deffinitivt grejer, saken är väl bara den att det kan bli svårt att bygga själv om man vill komma undan billigt.

Själv skulle jag försöka få någon metallarbetare/studio att bygga en cirkelformad räls och sen hade jag byggt en dolly med ett hjul på innersta spåret och två på det yttersta, det kanske hade fungerat.

Edit: En italiensk regissör jag känner jobbade med en liknande rigg rätt nyligen. Finns lite bilder på hans hemsida - http://www.cerberoleso.it/media/boston/bostonset.htm Videon den användes till kan ses här - http://www.cerberoleso.it/showreel/bostontrailer.htm

Postad

Rätta mig om jag har fel men det känns inte alls som att Mats har frågat hur man bygger en dolly med rundräls själv.

Indiedolly är en prisvärd lösning. Liten och lätt, välkonstruerad (jag hade den äldre versionen med rak räls) och väldigt vettigt pris.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...