Gå till innehåll

Transformers


Taste FX

Recommended Posts

Hej!

Den 4:e juli kommer filmen Transformers på vita duken. Den ser ut att bli riktigt häftig med massa visuella effekter. Det jag undrar är om det är någon som vet vad dom använt för 3D program för att göra robotarna i?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att de gjorde en massa reklamer för en fransk bil med just en transformer som åker skridskor och dansar. Det var ju första hinten att transformers var på gång :)

 

Tror det var apples shake till de så kanske är det samma till transformers?

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Shake är väl inte ett 3d program? Jag skulle gissa på maya då det är stort inom film, men med rätt människor bakom spakarna så spelar inte programmen så stor roll. Sen brukar det vara fler en ett "sfx hus" som är inblandade i såhär stora produktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att de gjorde en massa reklamer för en fransk bil med just en transformer som åker skridskor och dansar. Det var ju första hinten att transformers var på gång :)

 

Tror det var apples shake till de så kanske är det samma till transformers?

 

/jon

 

Det är The Mill som gjort den skridskoåkande bilen och ILM som gör Transformers.

 

Edit.

michael bay bloggar om bla. Transformers här.

http://www.michaelbay.com/blog/newsblog.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ju inte den som är mästare på allt vad allt heter :)

 

Vet att apple tar credit för reklamen i alla fall och då i samband med shake :) Det enda jag dock fann nu var en bild på roboten i en bildskärm längst ner på sidan om shake på apples svenska sida...

 

Jag tror, vet inte, men tror att bilreklamen ändå har något med transformers att göra. Eller så bestämde sig någon att göra något p.g.a. att någon annan också gjorde det. Det är inte helt ovanligt.

 

Men första bilreklamen vi såg så sa vi... gött då kommer transformers snart, och det gjorde den :) Och sådana samband är ganska lätt att göra då och då.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

3d program så känns det som att de bara 2 program som är möjliga: Maya och 3d studio max.

 

När de gäller compositing delen så tror jag att de har använts sig av flera olika. Beroende av bolag.

Är bolaget från England så kan de vara Digital fusion, eftersom den är mer använd där än Shake. Sen så är de inte helt omöjligt att delar av den är körd i flame eller inferno, tanke på att de är rätt tunga grejer. Stora bolag som ILM, the Mill, doubble negative m.fl. har ju råd att ha flera stycken flame/inferno jämfört med i Sverige där Stopp har flest med 2 flame och en inferno (är inte 100 på den uppgiften, var där för snart 1 års sen. Kan ju ändra sig under den perioden).

 

Ni som inte vet vad flame/inferno är för nåt så är det maskiner så gör det möjligt att compa i realtid med HD material. Segar inte ihop som andra comp program. Vill man lära sig programmet (utan att köpa hela maskinen) så kan man prova på Combustion. Är nästan identisk med flame/inferno gällande interfacet. Skillnaden är att den inte klarar HD materialet lika bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

3d program så känns det som att de bara 2 program som är möjliga: Maya och 3d studio max.

 

Så kanske det var för några år sedan, numera används det massor av olika 3d program. Houdini, Lightwave, xsi osv. Kanske inte just till denna filmen (det vet jag inget om) men till många andra filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så kanske det var för några år sedan, numera används det massor av olika 3d program. Houdini, Lightwave, xsi osv. Kanske inte just till denna filmen (det vet jag inget om) men till många andra filmer.

 

XSI och Cinema4D är väl de enda andra applikationerna som kan mäta sig med Maya eller Max i professionellt bruk. Om man ser till antalet användare.

Länk till kommentar
Share on other sites

För dom som inte har sett den än. Den senaste Transformers trailern i HD upplösning... Sååå nice :D

 

http://movies.yahoo.com/summer-movie...30/trailers/31

 

[EDIT]

ILM och Digital Domain har arbetat på Transformers. Digital Domain anväder sig av Nuke som composit program. ILM har jag ingen aning om faktiskt.

Maya är det som används till modellering i film industrin. Max är inte alls med i leken nu för tiden.

Dock så används ju också program som zBrush och Mudbox nu för tiden. Tex i Pirates of the Caribbean så använde ILM ZBrush

Länk till kommentar
Share on other sites

jag var på "Evening with ILM" när dom besökte malmö, Då var det en kille från just ILM som snackade om hur dom hade gjort i vissa scener i pirates of the caribbean, pratade även lite om just Transformers och lite andra filmer :D riktigt coolt... Dom använde förövrigt maya och egen programmerade program. Compostiting programmen de använder är shake blandat med egen programmerade programvaror igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

XSI och Cinema4D är väl de enda andra applikationerna som kan mäta sig med Maya eller Max i professionellt bruk. Om man ser till antalet användare.

Vad spelar användarantalet för roll?

Cinema 4d används såvitt jag vet knappt till något, däremot gör lightwave det.

Houdini är ett program som bara används av professionella.

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om Lightwave.

Är det ett bra 3D program? För att jag har inte riktigt råd med så mycket mer.

 

Lightwave rockar. Många lite mindre bolag (typ dom som inte är ILM stora;)) använder det. Till filmen "the guardian" så användes Lightwave 9.

Dom gorde också en hel drös fluid simulations i Real Flow som sedan renderades i Lightwave.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jawo: För att visa alla nya roliga saker dom har uppdaterat / lagt till i programmet?:P

Det beskriver text blandat med bilder mycket bättre. Eller en videodemonstration.

Snygga saker kan man göra med dom flesta 3d-program, det som räknas är hur man gör det och det visar showreels inget om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...