Kaj44 Posted April 29, 2007 Posted April 29, 2007 Jag har läst runt på forumet för att hitta tidigare inslag om köp av "gamla" program t.ex AE X.x och där hittade jag en kille som undrade om någon köper program med tanke på hur "dyra" dom är, jag kan förstå hans fråga för det är dyrt att filma och redigera som amatör, själv har jag köpt alla licenser jag har. Lite personlig historik! 1991 köpte jag min första videokamera en Canon E500 Hi8, den hade (på den tiden) bra amatörkvalite och kostade ca 13000:- med lite tillbehör, men det dröjde inte länge förrän jag upptäckte att jag måste redigera det jag filmat och då fanns inte så mycket att välja på, det blev Videonics mixer a 19000:- plus en dator Amiga 500 och redigeringsprogram för texter och animeringar ca 10000:- plus genlock för att omvandla texten till videosignal, det behövdes en videobandspelare i mitt fall Panasonic NV-FS 90 HQ Svhs ca 13000:- och där jag måste göra filmerna i VHS-format eftersom ingen hade Svhs-bandare bland "vanligt folk". Detta var början på en investering som aldrig kommer att ta slut eftersom det hela tiden kommer nya saker som man "måste" ha om man skall hänga med. Dom senasta investeringarna är uppdatering till EDIUS 4 PRO och en Panasonic AG-DVX100B ca 35000:- och ibland undrar jag vad man håller på med när en kille frågar om jag kan göra en film för deras klubb och det skall vara i 16:9 format och det finns inte på kameran utan då måste jag köpa till en converter för ca 10000:- och det är inte aktuellt och nästa fråga killen ställer är spelar du in i HD, nej jag har inte den utrustningen som krävs svarar jag och jag kommer förmodligen aldrig att få råd att köpa det heller om jag inte vinner en massa pengar förstås! Med min erfarenhet av vad det kostar att hålla på med video och allt vad det innebär så kan det kosta hur mycket som helst och just med tanke på att utvecklingen ständigt går framåt är det svårt att hänga med, men, det har varit otroligt kul att få möjligheten att på fritiden få syssla med filmning och redigering, och vilken hobby kostar inte pengar? En sak är säkert, det är mycket billigare idag att köpa både kameror,dator och redigeringsprogram med bra kvalite än det var för tio - femton år sedan. Idag har jag en Panasonic NV-DX1, Panasonic AG-DVX100B, Dator NETWORK, 3,2GHz, 2Gb Minne, 4 hårdiskar sammanlagt ca 0,8GB, Grafik GF FX 5900, Ljudkort SoundBlaster Audigy2, Canopus Edius 4 PRO och NERO 6,0, det som fattas nu är en skrivare som klarar att skriva på CD/DVD-skivor så är det hela komplett, fast en aning föråldrat men vad gör det, det är även jag,60+ Dessa prylar räcker för mina behov men jag är inte dummare än jag fattar att dom redan är gamla och att det kostar att vara uppdaterad hela tiden. Att få jobba med bild och ljud har alltid varit kul och som jag har haft mycket nöje och glädje av och inte minst glädjen att få läsa och få hjälp av alla duktiga medlemmar som finns på forumet när saker och ting krånglar är en stor tillgång helt gratis, nästan! Ps Vågar inte summera Ds Lycka till med filmskapandet! Hälsningar Kjell 0 Quote
gorse Posted April 29, 2007 Posted April 29, 2007 Jag är inte riktigt på det klara med vad du vill säga, mer än att du spenderat mycket pengar. Klart är att man spenderar vad man har råd till och vad man tycker är värt. Frågan är om det måste kosta så mycket för att ha roligt. Och nästa fråga är om man verkligen behöver ha utrustning i topklass för att skapa nått vettigt? Eftersom du är äldre än mig borde även du upplevt lyckan att tex få en begagnad cykel. I dag är det en medmänsklig rättighet att ha en cykel med minst tio växlar. Likaså har jag svårt att förstå skapande ungdomars krav på den bästa utrustningen och att det går inte att göra nånting utan dators hjälp. Som grabb tyckte jag om att klippa i tidningsbilder och klistra ihop dem till collage. Mina ungar skulle adrig drömma om det. Men något jag uppskattar med den yngsta grabben att han faktiskt kan ha roligt med enklare medel. Han och kompisarna klädde ut sig i sina leksaksdräkter till starwarsfigurer och med sina mobiler filmade de sina stunts de gjorde i studsmattan. Självklart måste man ha filmmusik i film, så kassettradion skrålade för full hals i trädgården till grannarnas förtret. I det läget kändes det inte OK att avbryta leken och berätta hur filmande skall gå till. 0 Quote
Kaj44 Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Hej gorse! Jag har spenderat mycket pengar på min hobby men syftet var absolut inte att bravera om hur mycket det kostat, för det är jag inte intresserad av. Det jag försökte uttycka var många ungdomars intresse av video och videoredigering och hur svårt det är för dom att köpa utrustning utan att det kostar skjortan för dom, det var nog därför frågan ställdes i FORUMET, ärligt talat aftereffect? Jag är född fattig och nästan alla leksaker fick man göra själv men i dagens läge är det svårt för många att skaffa sig den utrustning som dom helst vill jobba med t.ex HD-kvalite' och det finns knappast att få tag på begagnat i dagsläget, tror jag? Jag håller helt med dig, man kan ha hur kul som helst med billiga saker eller sådant som knappast kostar något, men för killar eller tjejer som vill göra något häftigt på DVD och visa för kompisar så kostar det en slant det kommer man inte ifrån. Med det inlägget jag gjorde ville jag visa vad det kan kosta för en amatör att skapa film, men det finns naturligtvis alltid alternativ! 0 Quote
jbergman Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Jag har fortfarande svårt att förstå vad frågeställningen i tråden är... Undrar du bara huruvida folk har betalat för sin programvara eller ej? /Jakob 0 Quote
carbe Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Det verkar som om Kaj44 enbart vill starta en diskussion angående piratkopiering, rätta mig om jag har fel. 0 Quote
Kaj44 Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Jag har fortfarande svårt att förstå vad frågeställningen i tråden är... Undrar du bara huruvida folk har betalat för sin programvara eller ej? /Jakob Hej Jakob! Nej, jag försökte förklara hur dyrt det är att filma och redigera och särskilt när det hela tiden ändras format, eller hur? Om folk kopierar eller köper sina licenser bryr jag mig inte om, det är deras problem! Jag har hittat tråden på forumet om någon är intresserad att läsa gamla inlägg? sök i så fall på "anders10" och "ärligt talat aftereffects" 2006-02-16 sidan 6 eller 7 /Kjell 0 Quote
Kaj44 Posted April 30, 2007 Author Posted April 30, 2007 Jag är inte riktigt på det klara med vad du vill säga, mer än att du spenderat mycket pengar. Klart är att man spenderar vad man har råd till och vad man tycker är värt. Frågan är om det måste kosta så mycket för att ha roligt. Och nästa fråga är om man verkligen behöver ha utrustning i topklass för att skapa nått vettigt? Eftersom du är äldre än mig borde även du upplevt lyckan att tex få en begagnad cykel. I dag är det en medmänsklig rättighet att ha en cykel med minst tio växlar. Likaså har jag svårt att förstå skapande ungdomars krav på den bästa utrustningen och att det går inte att göra nånting utan dators hjälp. Som grabb tyckte jag om att klippa i tidningsbilder och klistra ihop dem till collage. Mina ungar skulle adrig drömma om det. Men något jag uppskattar med den yngsta grabben att han faktiskt kan ha roligt med enklare medel. Han och kompisarna klädde ut sig i sina leksaksdräkter till starwarsfigurer och med sina mobiler filmade de sina stunts de gjorde i studsmattan. Självklart måste man ha filmmusik i film, så kassettradion skrålade för full hals i trädgården till grannarnas förtret. I det läget kändes det inte OK att avbryta leken och berätta hur filmande skall gå till. Jag läste nyss ett inlägg som du gjorde 2006-02-16 och det strider liiiite mot vad du säger idag, eller har jag fel? /kjell 0 Quote
gorse Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Undrar vad det kan ha varit för inlägg? Jag kan inte erinra mig att jag ändrad mig såå mycket sen dess? 0 Quote
Christian van Caine Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Det behöver inte vara speciellt dyrt alls att göra kul saker idag. Allt man behöver är en enkel DV-kamera (runt 5000), en hygglig dator (finns som fungerar för redigering för en tusenlapp) & ett redigeringsprogram. Finns för nån hundralapp. Vad jag tycker det flesta som gnäller över hur dyra program är har snor-fel i är att man absolut inte behöver dom senaste & dyraste proffs-prylarna för att kunna vara grymt kreativ! Själv sitter jag fortfarande med en Atari Mega4STe för sequensing, en gammal Ensoniq SQ-80 som masterklaviatur & analoga effekter från 50-talet & framåt. Visserligen är de här prylarna bara en del av en betydligt större anläggning med saker som absolut inte kan kallas amatörprylar....men å andra sidan så är det här vad jag jobbar med. En polare till mig har ett uråldrigt Avid-system som trots att det krävs kreativa kompromisser titt som tätt så kan han jobba friskt med det & gör dokumentärer bla. Varför ska allt folk gör se ut som Star Wars eller Matrix för att man ska kunna vara stolt över det? Som jag ser det, pengarna är sällan så stora problem som fantasi & attityd....på hobbynivå. Man kan komma grymt billigt undan genom att vara kritisk i vad man lägger pengarna på & inte ser sig blind på tekniken. 0 Quote
Christian van Caine Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Jag betraktar Bad Taste som ett paradexempel på vad man kan göra med lågt mä cash men rikligt med fantasi & engagemang :-D 0 Quote
jernby film Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Ska man lägga ihop vad man "gjort av med" i kronor och ören, vilket jag aldrig kommer att göra. Så klart det är mycket med datorer olika skeende under senaste åren. För mej är det nr1 att filma, såklart det mesta går dit. Vidare tycker jag många snackar om nyaste kamera fast dom aldrig kommer att köpa. Se på vinnaren av 2006 året film, den enklaste av alla dv-kameror. Man gör inte bra film för att man har senaste modellen. Bra film blir bara bra med rätt person bakom kameran. Så det här med program,man behöver oftast inte det senasta. Filmen blir inte bättre av premiere pro än elements. Att köpa ny utrustning är mer än en kamera. Minst lika mycket kostar tillbehören. Om man ska göra effekter behövs inte det senaste från Adobe som exempel. Vem har inte redigerat film i halvtaskig dator. Tar lite mer tid och huvudbry, men det gick. Inte hade filmen blivit bättre i snabbare dator. /nils 0 Quote
Java ex Machina Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Jag döper om namnet på tråden från Piratkopierat bara för att tydliggöra. 0 Quote
Max_H Posted April 30, 2007 Posted April 30, 2007 Håller i mångt och mycket med Christian och Nils... Men visst, på ett sätt känns det alltid som det bor en "mycket vill ha mer" i en (absolut INTE för att JAG själv aldrig känner så - trots att jag i dagsläget av förklarliga skäl inte betalar en spänn för mina Adobe-program (men jag har genom åren betalat en massa...)). Men visst det kostar att filma men då får man fundera på vad man vill och vilken nivå man faktiskt vill/kan/behöver/har råd att ligga på. Jag är ingen proffsfotograf och skulle personligen säkert klara mig med en hyfsad en-chippare bara den har manuell focus och mik-ingång, annars skulle jag bli tokig. Varför filmar jag då med en 3-chippare till okomprimerat i studio? Jo för att det underlättar något enormt i postproduktionen - det sparar tid och slutresultatet blir mycket bättre. Min kund blir nöjdare - alltså är det värt den kostnaden. Tänk om ngn sagt till mig, runt -96, att man kan tjacka en kamera för 4.000, en (ny) dator för under 8.000 och få den kvaliteten på materialet som det faktiskt går att få idag. På filmskolan harvade man runt med gamla S-VHS kameror (á 35-40K) och analoga band till band redigeringar (minst 60-70K) och svor varje gång man behövde göra en generation till... Dom var inte i närheten av vad en 4.000-kamera och Premiere Elements/Pinnacle Studio klarar (f*n, tänk bara att ha mer än två ljudspår och att kunna byta plats på första och sista klippet utan några som helst problem...) - och ändå gjordes det skitbra filmer. Men visst, det går aldrig att komma ifrån att all teknik blir gammal och faller fort i andrahandsvärde (det enda som möjligen är värre än datorer är väl bilar?). Och än värre blir det vid generationsskiften av teknik (ex DV > HDV). Ett undantag är mikrofoner och stativ - fick ngn gång tag på en gammal Sennheiser 416 - låter grymt bra mer än 10 år senare. Hur man än gör förlorar man alltid pengar på teknik (möjligen inte om man köpte en Mercedes 300SL Måsvinge...) - men det är upp till var och en att besluta om det är värt det. Jag har iofs inte ens orkat köpa en ny TV sen -92 så jag ska nog hålla tyst... /Max 0 Quote
Recommended Posts