Gå till innehåll

De första sidorna 19 sidorna. Kritik tack.


John

Recommended Posts

  • 3 månader senare...

Ligger nu en lite nyare version av manuset upp på första inlägget.

Har äntligen börjat få inspiration att skriva på det igen.

 

Läs och för gud skull var inte rädda för att säga vad ni tycker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag jobbar inte som manusförfattare, inte än i alla fall. Men det är ju roligt att du tycker att jag skriver så pass bra att jag borde vara det:)

 

Vore jätte rolligt om stor sågen kom fram:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här var det första manuset jag läste här på voodoofilm för väldigt länge sedan, jag tycker att det är riktigt bra även om mycket måste skrivas om och eventuellt strykas.

 

Orkar inte läsa hela igen men jag komme ihåg det mesta ändå.

 

 

ALI (V.O.)

(En arg men lugn mansröst.)

Du, vem fan tror du att du är egentligen? Jag vill ha min cash! Jag kan inte vänta längre, fattar'u?

 

Är igentligen inget fel på den här meningen men jag tror att meningen "Jag kan inte vänta längre" är svaghetsvisande. "Jag ska ha" visar styrka och passar in bättre tycker jag

 

Sen har jag en fråga angående varför Ivan när han först träffar Affe låter honom se på när han mördar en man.

 

Att lämna en ung grabb som vittne som man inte ens känner verkar inte så smart.

 

Affe säger ju- just driver

 

Då svarar IVAN

Njiet. Come, come.

 

Förstår inte riktigt varför? förklaras kanske senare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Tony Montana ;) eller ska jag säga Scarface? Motivet till att Ivan tar med sig Affe in på hitten är att de vill ha in honom i leden, och se om han står pall för jobbet. ett inträdesprov så att säga, klart att han blir vittne till ett mord och då blir farlig, men den organisation som han blir "anställd" av oroar sig inte så mycket för polisen, även om de kanske borde det! Men svensk polis är mesig, och Rysk maffia har hybris. Ivan oroar sig dessutom inte heller för de andra vittnena som finns på platsen.

Exempel ur verkligheten: En medborgare ifrån ett av balt länderna hittades för ungefär ett år sedan, uppsatt död på ett träd i Sthlm:s förorter, detta brott hade skett ungefär hundra meter från där en hel släkt hade haft "Fest" nästan mitt i ett bostads område, det värsta är att vi Svenskar blundar för att sånt här sker i vårat land... Vi skyller oftast undan det med, äsch de dödar bara av varandra eller nått liknande... Vi svenskar är Naiva, och det vet de här människorna att utnyttja. "There are nothing more evil, then the silence of good men!"

klimatet på brott skiljer sig astronomiskt mellan Sverige och de gamla Sovjet länderna. Deras brottslingar är mycket mer garvade än vad vi någonsin kan tro.

 

Jag vet inte heller hur långt manuset var när du läste det, kanske har tillkommit mer nu. Och om det är så att det inte framgår att de här människorna inte bryr sig om någonting, så kanske jag får lova att lägga till saker som får folk att förstå…

 

Tack för förslaget på ändringen av Alis första replik, ska fundera över den…

 

Ojsan blev långt här… Hoppas att det besvarar dina frågor.

 

Mvh

 

Johan Bergkvist

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hinner inte ge någon djupare kritik, men jag läste i ett sträck tills manuset plötsligt tog slut på sidan 53. Kul att se ett välskrivet manus (förutom alla särskrivningar). Jag stör mig inte så mycket på "pseudo-kameraanvisningar" som "vi rör oss mot" etc. utan tycker att det ger en filmisk känsla. Låt det inte bli för mycket bara.

 

Det som stör mig mest är att manuset är för klyschigt. Det känns som om man har sett den här filmen förr, kanske som en Beck-film.

 

En sak är att ryssarna känns som lite väl plastiga filmskurkar ibland, precis som ryssar alltid brukar gestaltas på film. T.ex. har jag fått uppfattningen att ryssar inte främst dricker vodka vid festligare tillfällen. I ryssland är vodka en vardagsdryck. Däremot verkar de vara mycket för champagne. Kanske nåt att tänka på.

 

Klyschvarning utfärdas också på följande replik:

 

VINCENT

Jag har känt den här killen hela

mitt liv. Han har haft problem,

men mord, nej aldrig.

 

Och så verkar flygplatssekvensen (scen 36-40) onödig. Klart vi fattar att killen kommer från ryssland, och hur han smugglade sitt vapen är oviktigt. Så om den sekvensen inte visar sig ha någon relevans senare i filmen så kan du stryka den. Det är onödigt att krånga till det med en massa flashbacks i onödan också.

 

Bästa scenen är den på porrstället. Man fattar verkligen att här kommer det att hända något otrevligt, men det är spännande ändå, för man vet inte exakt vad som kommer att hända, och miljön är jättekonstig. Bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Vilcans, för kritiken. Jag vet att vissa repliker och skurkarna i vissa fal kan verka vara plastiga, men det här är också ett första draft. Den har ännu inte skrivits klart och har inte heller genomarbetats, så för hoppningsviss försvinner sånt när manuset är genomarbetat ;) Vodka drikandet är ju inget firande heller, det ska vara ett vardags snack dom har på hotellet, kanske i och för sig borde byta miljö. Särskrivningar och så handlar också till viss del om att manuset som sagt inte är genomarbetat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Läste hela manuset idag när jag satt och vänta på ett flyg. Gillar det!

 

Håller med i den tidigare kritiken, exempelvis stryk rullstolsscenen. Har även två nya frågetecken.

 

1. Vad är det för film du vill skriva? En svensk kriminalare (typ Beck) eller galen gangster film (typ Snatch) i svensk tolkning? Just nu tycker jag att man inte riktigt vet som läsare. Först tänkte jag att det var en skildring av en ung mans kaotiska liv, sedan kom framtidsklippet och då trodde jag att det skulle bli en kriminalberättelse. När sedan Ivan började kötta upp människor hit och dit försvann trovärdigheten lite och jag började se det som en utflippad gangster rulle! Kan ge mer synpunkter om du berättar vilken film du avser skriva!

 

2. Jag får inte riktigt kläm på Affe. Vad är han för kille. Du skildrar honom som en feg skit men samtidigt så börjar han jobba som chafför åt ryska maffian. Han bevittnar mord och han har även varit otrogen mot en flickvän som han gillar. Gör väldigt fegt folk det?

 

Anser även att Affe måste genomgå någon förändring i de kvarvarande sidorna om man som läsare skall bry sig om honom. Jag har läst 59 sidor och allvarligt talat så skulle inte jag bry mig om Affe dör, det hade nästan bara blivit lite mer krydda! Han har varit otrogen mot sin flickvän - idiot! Han är rädd som fan för Ali - feg! Han spelar bort de enda pengarna han får tag på - större idiot! Han gör ingenting för de prostituerade ryskorna - ännu fegare! Han är borta då hans mamma kollapsar - ännu större idiot! Efter dessa 59 sidorna så tycker jag helt enkelt om Affe för lite!!

 

Manuset är definitivt värt att jobba vidare på! Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Erik_m! Det där var ju rätt svidande kritik. Så här, filmen jag skriver på just nu är en film inget annat, genrer är som genrer är, det här är en blandning. Jag vill använda mig av stuket som finns i svensk film, blanda i hop det med lite "Snatch" som du säger, allt för att göra någonting nytt av någonting gamalt. Så om du tycker att det är olika så är det det som är fallet, det är också meningen att man inte ska gilla Affe, Affe är en person som gör allting fel, det är drivkraften i filmen: När fan kommer han att göra någonting riktigt? Fast sen vet jag ju inte om jag lykats med detta, han kanske är för osympatisk?

Viss av din kritik kommer jag inte att svara på, då det är svårt att säga något om de sakerna innan manuset är klart.

En sak bara, hur hemmskt är det egentligen att han inte är där när hans mamma

kollapsade, han har varit med om rätt mycket saker den veckan, han har nog inte så mycket koll på vad han gör. Hur ska han veta att hans mamma ska kollapsa?

Angående fegheten så ja han är feg det är det som är grejen, han vet ju inte att det är ryska maffian han börjar jobba ått, han vet ju inte vad Gregory är för en typ... Det är inte förens han hamnar mitt i allting som han vet att det här är ruggiga killar, och då, ja då är han för feg för att kunna göra något...

Skulle du våga rädda ryska trafficking tjejer om du stod bredvid en kille som du visste skule mörda dig om du gjorde nått?

han är för feg för att sluta jobba hos Gregory för att han inte vet vad som ska hända om han slutar, med tanke på vad som har hänt, han är också för rädd för Ali för att sluta för han måste ha mer pengar...

Angående Otroheten så vet vi ju inte hur det har gått till, eller om han ens varit otrogen...

Jag kan lova dig att de kommande sidorna ,komm er att visa på Förändringar hos Affe...

Och jag hoppas att det inte är ett för usselt manus, så att du orkar läsa det igen då.

 

MVH

Johan Bergkvist

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Johan

Förlåt om du tyckte att min kritik var svidande. Manuset är bra och du har fått mycket beröm så jag ansåg att jag kunde vara lite hård.

 

Det är helt ok att blanda genre, speciellt som du nu är medveten om det. Ville bara kolla om du just var medveten om det. Mina egna manusförsök hamnar ofta mellan komik och drama och förlorar mycket på det.

 

Jag ifrågasätter inte allt Affe gör. Snarare är det bra att han är feg och uppträder som en idiot. Min fråga var bara att det kanske blir lite mycket av det dåliga och lite för lite av det bra. Som sagt, efter 50 sidor ogillade jag nästan alla karaktärer. Förstå mig rätt, jag ogillar inte ditt sätt att skapa och beskriva karaktärer, utan ogillar sättet de handlar på. (Tycker Ivan är en skön karaktär men jag sympatiserar inte med det han gör.) Självklart är det inget fel i detta, jag ville bara poängtera det för dig så att du förstår att personer kan reagera så och därmed få valmöjligheten att kanske ge Affe en sympatisk ådra tidigare eller ändra honom senare.

 

Jag läser det gärna igen - jag vill ju veta hur det slutar! Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Brother of light? Du får gärna läsa manuset;)

 

Jo Erik: men jag tycker att Affe har en viss sympatisk ådra, den enda han har faktiskt, det är att han är väldigt omhändertagande av sin mamma... det kanske ska fram mer dock.. Det är bra tycker jag att du inte sympatiserar med någon av karaktärerna. De är Idioter allihop. ;) på sina egna små sätt... Och det är skönt att trots att karaktärerna är mindre trevliga nästan allihop så läser folk det, och de flesta tycker om manuset av någon anledning.

Den rullstolsscen som de flesta har klaggat på, kommer kansker om nått att kortas ned, men den behövs för att vissa saker ska funka i eslutet, så jag kan tyvärr inte klippa den.

Men vad tycker ni andra, är den jätte tråkig att titta på? Desutom tycker jag att den ger karaktärsbeskrivning av Ivan, som man inte riktigt får annars.

 

Jag skriver det härt manuset som en film jag skulle vilja se, inte efter genre. Det kan ställa till med problem, det vet jag, men e problemen får jag fixa till när första utkastet av manus är klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående rullstolsscenen: Om den spelar en avgörande roll för en eventuell framtid i filmen så behåll den! Den är bra och absolut inte långtråkig. Jag värderade den enbart utifrån de första 59 sidorna och då saknar den lite betydelse. Jag undrade också varför Ivan skulle ta risken att åka fast på flyget. Det vore enklare att fixa en pistol i Sverige, speciellt om han tillhör ryska maffian. Inte för att jag vet så mycket men jag antar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående det där men genre... Jag tror att det är jätteviktigt att tidigt etablera vilken genre en film ligger i. Det är det anslaget är till för. Gör man inte det är det risk att publiken känner sig lurad. Vissa verkar se det som ett egenvärde att lura publiken (t.ex. TheBrotherOfLight), men jag är säker på att det är dumt. Visst, man får skriva filmer som är konstiga eller svårförståliga, men publiken ska aldrig känna sig lurad. Se alltså till att redan på de första sidorna etablera vilken typ av film som vi kommer att få se. Börja inte med Vingar av glas för att sen övergå till Snatch.

 

Sen håller jag med om att det vore bra om man kände mer sympati för Affe. Om man bara hyser sympati för honom redan från början så är det lättare att förlåta honom för hans misstag senare. Mamman är nog rätt väg att gå för att visa publiken vilken snäll kille han är egentligen.

 

Men som sagt, det är en jättebra början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag, vet ju inte riktigt om jag tycker att min början är vingar av glas, och jag håller med om att anslaget är viktigt. Ja mamman är helt klart rätt väg att gå när det gäller sympatin, (Får jobba på den)

 

Angående Ivans smuggling av vapnet, så är det av den enkla anledningen, om du ska hitta ett vapen i Sverige som inte finns i några register, eller har gått igenom allt för många mellanhänder så blir det svårt. För även om han skulle fixa samma slags pistol i Sverige, så skulle den då ha gått igenom flera händer för att komma hit, alltså så är det många personer som vet att den pistolen finns, för att minska risken av att bli upptäckt av svenska poliser och Interpol, så tar han med sig ett vapen som i stort sett är icke spår bar.

Risken han tar när han stoppar pistolen i kudden på rullstolen är rätt liten, Jobbar som personlig assisten åt en kille i rullstol, vi flyger en del över världen, då han handikapp idrottar, det enda ställe jag hört att de genomsöker rullstolar på är Israel, men de är ju rätt nojjiga också. I Ryssland var det inga problem, inte i Holland, Danmark, England, ELLER USA (HÖR OCH HÄPNA) där gick de bara igenom idrottsstolen som vettvillingar. Antar att det är för att folk generellt inte vill tränga sig på någon som skadat sig så alvarligt, eller nått, dock ett lätt sätt att ta sig förbi säkerheten (Fan man tänker på rätt sjuka grejer när man flyger) Fast i och med den här filmen kommer antagligen alla stackare i rullstol bli inkörda bakom kuren och visiterade;). (Förlåt)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Du skriver som en kung John - lättläst och som Wallin skriver - du låter regissören själv få sina bilder - det betyder också att du har en historia som håller utan att du behöver smeta in dig i detaljer.

 

Snyggt jobbat.

 

Fler borde läsa denna typ av manus för att se hur man skriver.

 

Jag ska ta mig tid o läsa manuset och se om man kan komma med något angående det viktigaste - innehållet

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=vilcans]Angående det där men genre... Jag tror att det är jätteviktigt att tidigt etablera vilken genre en film ligger i. Det är det anslaget är till för. Gör man inte det är det risk att publiken känner sig lurad. Vissa verkar se det som ett egenvärde att lura publiken (t.ex. TheBrotherOfLight), men jag är säker på att det är dumt. Visst, man får skriva filmer som är konstiga eller svårförståliga, men publiken ska aldrig känna sig lurad. Se alltså till att redan på de första sidorna etablera vilken typ av film som vi kommer att få se. Börja inte med Vingar av glas för att sen övergå till Snatch.[/citat]

 

Hej, har inte heller läst manuset så har egentligen ingen rätt o ens lägga mig i, men tänkte bara säga att det där med genre styrs ju också under redigering/inspelning så att filmen förhoppningsvis inte blir förvirrande/genre-bytande utan snarare mystisk, oförutsägbar. annars är ju genrer bara mallar för att bunta ihop filmer som egentligen är unika.

 

PS måste läsa det där manuset!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...