Jump to content

Recommended Posts

Posted

Här är en nyare mer rättstavad version. Jag har för tillfället kört fast i ändrings träsket, nu hackar jag och skär överallt i manus utan att antagligen veta vad jag gör. Skulle uppskatta ärlig och bra kritik då jag själv inte ser vad som är upp och ner längre.

Ska väll tillägga att jag är dålig på att stava och skriver i ett engelskt program utan rättstavning på Svenska, så det kan nog finnas vissa pinsamma fel i Manus.

(DEN HÄR GÅNGEN ÄR DET RÄTT)

Posted

Tjena John!

Underbart manus, både vad gäller struktur och innehåll (om man bortser från några få stavfel och särskrivningar, som du ju själv poängterade uppkommit på grund av att du använde ett engelskt ordbehandlingsprogram utan rättstavningsstöd för svenska).

Jag hittade faktiskt inget att klaga på! Dina scen- och händelsebeskrivningar lämnar mycket utrymme för regissörens och fotografens ideer, precis som det ska vara. Ingen del av texten kändes malplacerad, och allt flöt på fint.

Ett litet förslag, som du kan ägna en tanke, är att ha "polishusscenerna" med Hernandez och Helm alldeles i början av filmen, och sedan skriva "En månad tidigare", och då beskriva händelserna i Affes lägenhet och Ali's jakt på honom. Sen fortsätta direkt med Affes besök i Louises lägenhet, och när han lite senare får jobbet. Annars kan vissa i publiken bli konfunderade, och tänka: "Okej, men hur kom han ut ur polishuset? Han var ju mordmisstänkt?". Alla kan ju inte hänga med i geniers tankebanor ;)

Så skulle kanske inte jag ha gjort, jag skulle ha följt ditt exempel. Men det var i alla fall ett alternativ om något i storyn skulle visa sig inte stämma överens lite senare!

Ha det bra, och fortsätt som du gör//

Jakob

Posted

Tack så mycket Jakob! :)

Kommer att posta en nyare version av manuset här snart, som inte har samma stavnings fel och särskrivnings problem.

Ska tänka på vad du sa om Polis scenen. Tycker om det som det ligger nu, kanske blir så senare det får vi se.

Posted

mkt bra och välskrivet så långt, skulle gärna vilja läsa mer.

Jag håller nog inte riktigt med wallin, tycker kronologin (?) är bra som den är faktiskt.

Hoppas du postar en längre version snart

Posted

Jodå Christoffer det kommer en längre version snart, Är uppe på 25 sidor men ska finslipa lite mer innan jag postar den.

Jag håller också på att jobbar igenom slutet i synopsis så jag kan inte skriva så mycket mer förens jag är hellt klar på hur det ska sluta.

Tack för all bra kritik.

Posted

Jadu Christoffer, jag skrev ju själv att jag föredrar Johns version men mitt förslag kan vara ett alternativ, om han skulle få för sig att ändra, vilket det naturligtvis inte finns något rimligt skäl till.

Det bästa och mest realistiska manus jag läst här på Voodoofilm någonsin! Hade inga problem alls med att föreställa mig personerna, händelserna och miljöerna. Det skulle vara ett sant nöje för vilken regissör som helst att filmatisera det här.

• 2 weeks later...
Posted

Smaskigt så det förslår :)

Inget att klaga på här ju, fortfarande lika bra struktur genom hela texten och den röda tråden finns alltid där. Intrigerna byggs skickligt upp genom händelserna och förloppet känns tidstroget och välplanerat.

En spännande avslutning på den här "utgåvan", vill hemskt gärna läsa mer och veta vad som händer sen. Mycket bra jobbat!

Ha det bra//

Jakob

Posted

När jag föreställer mig handlingen i huvudet som bilder så använder jag samma kille som spelade Paul (Jasmines brorsa tror jag det var) i Josef Fares "Jalla Jalla" i rollen som Affe.

Vem hade du, John, tänkt ut huvudrollen för?

Posted

Jag hade nog tänkt mig honom också! :)

Fast ingenting är ju bestämt, men det var den enda svenska skådespelaren som jag kunde tänka mig, sen finns det ju ett antal okända talanger där ute också, kan ju inte skriva av någon direkt.

Men jag kan ju säga att jag vill ha Kjell Bergkvist i den lilla rollen som Kenneth.

Men sen ska man ju inte ta ut någonting förens manuset är klart förstås.

Posted

Hehe, där ser man! :)

Jo, jag håller helt klart med dig om att Bergkvist skulle vara klockren i rollen som Kenneth.

Paolo Roberto som Ali, vore det något kanske?

Posted

Detta är ett av de bästa manussnuttarna jag läst här på detta forum - men en sak i manuset gör att jag har svårt att läsa. Det är alla "vi går" "vi ser" "vi hör" "vi följer" det är som om du inte skriver ett manus utan beskriver en film.

Försök att inte beskriva en film utan beskriv det som det är verkligenheten och det du beskriver befinner sig runt omkring dig. Dvs tvinga inte om för regissören att använda dina kameravinklar utan anta att regissören vet hur han skall berätta ditt historia själv.

Tyvärr ett mycket vanligt problem jag ser på så gott som alla manus på detta forum.

En riktig duktig manusförfattare kan få regissören att använda sina kameravinklar utan

att regissören ens inser det utan att skriva det i ansiktet.

Posted

Tack Vetgirig!

Det är som du säger men jag har tänkt att regisera det här själv någon gång i framtiden, kanske blir det så att när jag bearbetat manus mer så är de borta, men nu är de där för att jag ska veta ungefär hur jag tänkt mig flytet i filmen.

• 2 weeks later...
Posted

Hejsan allihop, den här tråden har varit lite flumig (Från min del) Ett tag. Men nu så ligger den nyaste versionen av manus uppe längst upp på sidan.

måste också tacka för detnya forumet, just den funktionen att man kan lägga upp en fil i ett gamalt inlägg är suveränt.

Posted

Svårt att såga något som är så pass bra.. noll procent stavfel, det är ju ett stort plus :)

Berättelsen går vidare på ett logiskt sett.

En ska i kronologin som jag ifrågasätter är dock scenerna när Louise åker hem till Ali och blir våldtagen. Vissa kanske inte kopplar (jag kopplade inte första gången jag läste det, jag trodde att hon åkte hem till honom ytterligare en gång). Ett alternativ skulle vara att lägga scenen emellan den där Alfredo lämnar lägenheten i hast och där han sitter under fönstret. Ett annat att visa tydligt att Affe sitter utanför fönstret och säger "Helvete, helvete, helvete!". Som sagt, bara två alternativ som ger ungefär samma slutresultat. Det är ju upp till dig, som den skicklige manusförfattare du är, att fatta beslutet :)

Att Ivan går så långt som att skjuta Ali finner jag ganska förvånande eftersom han inte kan veta vem Ali är.. men alla svenskar känner ju till "rysk brutalitet" så det var ändå rätt bra uppföljning av deras möte ;)

• 6 months later...
Posted

Ja, nu har jag också läst manuset. Får hålla med dom andra grabbarna (wallin bla) om det är ruskigt bra. Gick inte ifrån datorn förrän jag läst alltihopa. Är faktiskt riktigt imponerad, måste jag erkänna.

Känns som att man passar in i den filmen som skådis... fråga inte varför, känner bara igen mig på något skumt sätt.

Har någon av Johns manus blivit film någon gång? Eller har alla manus stannat som bara manus?

I vilket fall som så väntar jag spänt på eventuell uppföljning!

//Chang