Jump to content

Filma krigsfilm


Lukas
 Share

Recommended Posts

Jag skulle nog försöka efterlikna Saving private Ryan så mycket som möjligt vad gäller färgerna. det är ju trots allt en snygg film. Jag skulle få ner färgerna och ändra kontrasterna så att filmen blir ganska brun-vit. Jag är ingen expert men så skulle jag gjort.

Link to comment
Share on other sites

Det jag har märkt att en ganska dålig kvalitet på färgerna ger skön känsla. Alltså inte skrikande färger utan trista färger skulle man kunna säga :)

 

Sen så ska man se till att det händer något hela tiden och inte fastna i en vinkel för länge.. Och gärna lite skakande kamera ibland ;)

Link to comment
Share on other sites

ja. vi råkade få lite brun-vita färger av misstag till vår senaste produktion i en scen. och ja tänkte på just det, att jädrans va bra färger det va för en krigsfilm... så brun-vitt å som killen sa innan så är fasta kameror jädrigt tråkit, och då kan man tappa stilen lite. så gärna skakande subjektiva kameror.

 

det e va ja kommer på i alla fall..

Link to comment
Share on other sites

Ja skakiga kameror är grymma.

Krigsfilmer filmas nästan alltid på ett nästan dokumentäriskt sätt.

 

Gärna tjack-rycks-skak. Undvik att zooma. Kanske du också ska använda en klen fisheye-lins så att du får lite mer av omgivningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller själv på med ett krigsfilmsprojekt och tycker en riktigt snygg effekt är att blanda vackra naturbilder, gärna rika på färger och fast kamera med stridsscenerna som nämnts ovan. Brunvita med skakig kamera. Det blir en rent visuell kontrast mellan det vackra (Natur)och det hemska(Krig).

 

Det blir lite "The thin red line" över det hela.

Link to comment
Share on other sites

Alltså, det här brun-vita som ni pratar om, det kan man lätt fixa i alla program där mättnad går att ställa in. Dra ner mättnaden någonstans mitt emellan svartvitt och normalfärg. Jag har också märkt att de flesta krigsfilmer har ökat mörkret ytterliggare på alla mörka highlights. I Final Cut Pro 3 så kan man lägga två likadana klipp ovanpå varandra. Det övre fixar man mättnaden och övrig ljusjustering på och sen tar man Modify> Composite mode> Multiply. Då får man en både mörkare och "tråkigare" kvalité på filmen. Det går till på samma sätt i Premiere och AE vad jag har hört.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...