Lukas Posted May 2, 2004 Posted May 2, 2004 har någon några tips om hur man ska göra när man filmar en krigsfilm... om man ska ljussätta på speciella sätt eller använda filter och grejer på kameran??? 0 Quote
Maddox Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Jag skulle nog försöka efterlikna Saving private Ryan så mycket som möjligt vad gäller färgerna. det är ju trots allt en snygg film. Jag skulle få ner färgerna och ändra kontrasterna så att filmen blir ganska brun-vit. Jag är ingen expert men så skulle jag gjort. 0 Quote
orange Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Det jag har märkt att en ganska dålig kvalitet på färgerna ger skön känsla. Alltså inte skrikande färger utan trista färger skulle man kunna säga :) Sen så ska man se till att det händer något hela tiden och inte fastna i en vinkel för länge.. Och gärna lite skakande kamera ibland ;) 0 Quote
Lukas Posted May 5, 2004 Author Posted May 5, 2004 Okej, då vet jag lite hur jag ska göra i alla fal... tackar så mycket 0 Quote
collo Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 ja. vi råkade få lite brun-vita färger av misstag till vår senaste produktion i en scen. och ja tänkte på just det, att jädrans va bra färger det va för en krigsfilm... så brun-vitt å som killen sa innan så är fasta kameror jädrigt tråkit, och då kan man tappa stilen lite. så gärna skakande subjektiva kameror. det e va ja kommer på i alla fall.. 0 Quote
Ufosxm Posted May 6, 2004 Posted May 6, 2004 Ja skakiga kameror är grymma. Krigsfilmer filmas nästan alltid på ett nästan dokumentäriskt sätt. Gärna tjack-rycks-skak. Undvik att zooma. Kanske du också ska använda en klen fisheye-lins så att du får lite mer av omgivningen. 0 Quote
Leviant Posted May 8, 2004 Posted May 8, 2004 Jag håller själv på med ett krigsfilmsprojekt och tycker en riktigt snygg effekt är att blanda vackra naturbilder, gärna rika på färger och fast kamera med stridsscenerna som nämnts ovan. Brunvita med skakig kamera. Det blir en rent visuell kontrast mellan det vackra (Natur)och det hemska(Krig). Det blir lite "The thin red line" över det hela. 0 Quote
Tobbger Posted May 8, 2004 Posted May 8, 2004 Alltså, det här brun-vita som ni pratar om, det kan man lätt fixa i alla program där mättnad går att ställa in. Dra ner mättnaden någonstans mitt emellan svartvitt och normalfärg. Jag har också märkt att de flesta krigsfilmer har ökat mörkret ytterliggare på alla mörka highlights. I Final Cut Pro 3 så kan man lägga två likadana klipp ovanpå varandra. Det övre fixar man mättnaden och övrig ljusjustering på och sen tar man Modify> Composite mode> Multiply. Då får man en både mörkare och "tråkigare" kvalité på filmen. Det går till på samma sätt i Premiere och AE vad jag har hört. 0 Quote
Hane Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Läste i en annan tråd där folk disskuterade lite olika filter och någon hade länkat till detta filtret: http://www.cokin.fr/cokin-data/composants2/pages-filtres/filtre-132st.html Jag tyckte att det kändes lite krigsfilm åtminstonde övre halvan av bilden. Kanske finns det liknande filter med samma färgton i hela bilden?? Kanske kan vara något. 0 Quote
collo Posted May 26, 2004 Posted May 26, 2004 Hane -> det är väl bara använda det fast göra hela bilder gul istället för gradient som dom gjort!? 0 Quote
metsaen Posted June 4, 2004 Posted June 4, 2004 Bara hanburna kameror, Kameravagn, panoreringar etc. Inga stillastående bilder. Kanske känns rätt uppenbart? jag önskar er all Lycka ! 0 Quote
Recommended Posts