Jump to content

Maddox

Members
  • Content Count

    20
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

  • City
    Kallinge/Ronneby
  • Job/title
    Compositor, amatör-regissör, amatör-manusskrivare
  • Name
    Simon

Filmskapande

  • Influences
    Charlie Kaufman, Paul Thomas Anderson
  • Gear
    after effects, photoshop, illustrator, fusion, shake, vue, premiere, audition, flash
  • Interests
    film, animation, musik, konst, skriva
  1. Folk i USA spelar in i 30 (29,9) frames per sekund. Detta är för att de använder sig av NTSC vilket är en slags frekvensgrej för el (du får kolla upp det på nätet, inte riktigt vaken just nu). Vi i Europa har en standard som heter PAL vilket innebär 24/25 fps. USA och Japan har NTSC. Hollywood-filmer görs dock om till PAL när de skeppas över till Europa, annars hade vi haft problem att titta på dem på våra tv-apparater. (Vilket borde innebära att filmerna är aningen kortare för oss. Och kanske även att Reese Witherspoon inte låter lika irriterande i verkligheten *skakar bort drömmarna*)
  2. Najs, har också stått framför ett tåg som kom mot mig i nittio. Jag hade ca 3 sek på mig att flytta mig men det kändes som 30 :P. Det roliga var att det var staket runt spåret så jag kom ingenstans, så allt jag kunde göra vara var att kura ihop mig vid kanten. Tåget var troligtvis ca 10 cm ifrån mig när det körde förbi. Jag blir fortfarande nojig när jag hör rälsen börja vibrera när ett tåg närmar sig :D. Jag kommer nog inte använda "allt" :P men förhoppningsvis kommer jag att få ihop en hel del sjuka saker, samt allt sjukt som redan kommer ur mitt huvud. Mår arnsärs plis! Behöver så mån
  3. Tack för att du delar med dig :P. Älskar touchen med lampan i fråga 3. Keep 'em comin'!
  4. Hade tänkt börja göra en seriös till semi-seriös skräckfilm, och ska nu skriva en ruff skiss på manuset. Den kommer handla om några varelser som kommer och invaderar en småstad en vacker lördag-natt, och nu söker jag efter inspiration till coola grejer som kan hända (med andra ord coola deathscenes). Därför tänkte jag att det kunde vara en kul idé att lägga upp en poll eller vad det bör kallas och så att säga fråga publiken vad de vill se. Härmed följer några frågor som ni kan besvara om ni vill (Observera att jag kan vara intresserad av att använda dessa saker så skriv ingenting som ni sjä
  5. Nu var jag ju så naiv förra hösten att jag gick och köpte en Casio EX F1 Exilim. Vi vet alla hur förvirrad man blir av den då den lovar mycket men inte håller hälften av löftena. Kameran spelar vad jag vet in i ett format som kallas H.264/AVC. Till kameran får man ett program som tillåter en att titta på filmerna samt klippa lite lätt samt bränna till DVD. Detta är ju en jättebra sak om man vill visa farmor dopet som hon råkade sova igenom, men vill man, som jag, ha in filmerna i Fusion och liknande och faktiskt använda dem i produktion så blir det svårare. Jag har nu lyckats ladda ner så p
  6. Det var ljudet som sprack på min senaste film, och som sagt så kunde vi inte ta tillbaka skådisarna för de var utspridda i Sverige. Därför tänker jag lite extra på det till mitt nästa projekt. Tyvärr är det så att ljud är det jag kan minst om och jag känner även minst folk som kan ljud, och en etablerad ljud-nisse tar säkert en rejäl dos kosing också. I dessa tider är det svårt att få ihop till en budget för en film så därför vill man ju komma undan så långt det går från utbetalningar, och de som jag planerat skulle väl helst gå till specialeffekter och smink. Men vi har iaf kommit fram till
  7. Vet inte om den här tråden redan existerar men tänkte att jag postar om iaf. Tänkte bara undra hur viktigt ni tycker det är med ADR - spela in skådisars repliker i efterhand igen för att få bättre kvalite på ljudet, samt Foley - spela in ljudeffekter som t ex ljud när någon går eller tar på sig en jacka, ramlar ner i ett badkar eller cyklar in i ett träd, igen för att få bättre kvalitet på ljudet? Vet att det är viktigt med foley men jag brukar aldrig lägga tillräckligt med tid på det (brukar bli en dags inspelning för de viktigaste ljuden och sedan inget mer) ADR har jag aldrig gjort
  8. En annan sak att tänka på är att aldrig använda "helt svart" (0,0,0). Denna färg finns inte i verkligheten och särskilt inte i en värld som har någon form av atmosfär. Använd istället den mörkaste svärtan som finns i själva klippet du arbetar på, det bör nämligen inte vara mörkare än den mörkaste punkten. (Likadant med vitt om du skulle lägga in något sådant, det ska inte vara ljusare än den ljusaste punkten i själva klippet) Vad gäller ögonen så tror jag inte riktigt på att man kan använda dem i en annan färg bara. Själv hade jag nog använt ögonen att tracka fast en mask (baserat på att ma
  9. Det beror först och främst på vilket effekt-program du använder. Du kan iaf använda Difference Matte om ditt program har det. DM fungerar på det viset att den tar en cleanplate och jämför den med din shot plate och får på så vis ut matten från människan som finns på shot platen (och inte på cleanplaten). Så ja, det är en bra ide att ha en tripodad kamera. Sedan är det bara att göra en himmla massa shot plates där olika personer står på olika platser. Givetvis kommer det att behövas lite roto men det har väl ingen dött utav? Själv var jag lite av en rotomaster på ett företag i London :P. All
  10. Har du kollat upp Filmcafe.nu? Där kanske du har mer chans att hitta platser i film. Det var vart jag letade när jag ville hitta skådisar sist jag gjorde film.
  11. Anledningen till att jag inte tyckte den var jättebra var att jag inte kunde tänka mig ett slut på det hela. Dock hatade jag det allra sista av den när arkitekten snackar med oraklet i slutet ni vet. Det förstörde ganska rejält tyckte jag. Men ju mer jag tittar på den ju mer älskar jag den. PS. Alla människor hade ju blivit Mr Smith ju DS.
  12. Maddox

    Lagen?

    Hur exakt lyder lagen om rättigheterna t å ha musik i film?
  13. Androiderna ska spelas av vanliga människor men de ska sminkas så att de ser skadade ut med metalldelar som sticker ut ;) Men jag får väl fixa det digitalt istället. Tack ändå!
  14. Jag har tänkt spela in en film där människor slåss mot androider. I filmen finns en scen där androiderna springer mot människorna. Människorna skjuter vilt på dem men androiderna fortsätter springa. Problemet är att jag vill att det ska flyga metall från när androiderna blir träffade. Hur kan man göra det utan att göra det digitalt.
×
×
  • Create New...