Gå till innehåll

färre frames per second.


gro07

Recommended Posts

Tjena, jag ska göra en film till ett skolprojekt.

Jag har lagt märke till att tex professionella biofilmer och dvd filmer har färre fps än vanliga digitalkameror.

Hur kan jag få min (ganska nya) digitalkamera att spela in så att det liknar mer som de riktiga filmerna.

Eller finns det kanske ett program som kan fixa det?

Tackar för svar.

Henrik Sigeman

Goldhammer Porductions.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmer spelas oftast inte in på video utan film (du vet samma som i pappas gamla stillbildskamera) Ang dvd borde de ha samma fps som din videokamera (24fps)

 

Däremot finns det videokameror som spelar in i 25p, kolla helt enkelt om du har 25p läge i din kamera.

 

Prova gärna forumets sökfunktion. Finns också en massa artiklar här på sidan där du kan läsa mer i ämnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Folk i USA spelar in i 30 (29,9) frames per sekund. Detta är för att de använder sig av NTSC vilket är en slags frekvensgrej för el (du får kolla upp det på nätet, inte riktigt vaken just nu). Vi i Europa har en standard som heter PAL vilket innebär 24/25 fps. USA och Japan har NTSC.

 

Hollywood-filmer görs dock om till PAL när de skeppas över till Europa, annars hade vi haft problem att titta på dem på våra tv-apparater. (Vilket borde innebära att filmerna är aningen kortare för oss. Och kanske även att Reese Witherspoon inte låter lika irriterande i verkligheten *skakar bort drömmarna*)

 

Min HD-kamera spelar in i 60 FPS (i detta fall fields-per-second >.

Så, min kamera spelar in för NTSC-standard, men jag brukar göra om till 25fps på datorn, om jag inte vill ha en svag slo-mo känsla.

 

Finns ett plugin för After Effects som heter Twixtor av RE:Vision, som låter dig lägga till frames, men med tanke på att det jag tror du syftar på inte skulle hjälpa dig något märkvärt, skulle jag säga att det är pengar i sjön. För att inte tala om bortslösad tid.

 

Om du vill ha färre frames så borde du bara kunna skriva in det du vill ha i ett vanligt redigeringsprogram.

 

Som sagt så är jag inte riktigt vaken just nu så jag kan ha svarat på helt fel fråga. Ber om ursäkt isf.

Länk till kommentar
Share on other sites

@gro07

Lite om FPS och dess bakgrund - http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25129

Nu är det dock mycket mer än bara FPS som ger en "filmlook". FPS är egentligen inte den avgörande faktorn. Två andra mer betydelsefulla faktorer för filmkänslan är skärpedjup som man bara kan få med bra objektiv, och ljussättning. Sen handlar det även om kontraster och färger, och lite andra mindre delar. Summa summarum är att känslan framkommer som bäst när man blandar flera/alla dessa faktorer, gärna med ett bra manus och bra skådespelare. :)

 

@Maddox

30i = 15 frames per second i teorin.

60i = 30 frames per second

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...